Newey bij Aston Martin: een nieuw hoofdstuk voor F1's meesterontwerper Formule 1
Formule 1

Newey bij Aston Martin: een nieuw hoofdstuk voor F1's meesterontwerper

Newey bij Aston Martin: een nieuw hoofdstuk voor F1's meesterontwerper

De wereld van de Formule 1 kijkt met haviksogen naar de fabriek van Aston Martin. Adrian Newey begint daar vandaag (3 maart) aan zijn termijn als ontwerper. Eigenaar Lawrence Stroll heeft naar verluidt 100 miljoen dollar neergelegd om de diensten van het ontwerpgenie veilig te stellen. Deze investering gaat hij in de komende jaren tastbaar maken met de ontwikkeling van een auto die in 2026 al wereldkampioenschappen moet winnen. Ook in 2025 zou Newey al invloed kunnen hebben op de prestaties van het Engelse team. Kijkend naar de resultaten van de testdagen kunnen ze het goed gebruiken.

Na bijna twintig jaar als technisch meesterbrein, onder meer verantwoordelijk voor de recente successen van Max Verstappen bij Red Bull Racing, begint de meest gerenommeerde ontwerper in de geschiedenis van de Formule 1 aan een nieuw avontuur. Met de titel Managing Technical Partner gaat hij het ambitieuze Formule 1-project van Aston Martin leiden. Gaat de spiksplinternieuwe fabriek gecombineerd met deze topontwerper voldoende zijn om McLaren, Ferrari, Red Bull en andere concurrenten af te troeven? Als er iemand is die het kan, is het Newey.

Newey bij Williams en McLaren

Newey's indrukwekkende carrière begon hij in de jaren '80 bij het Fittipaldi-team. Terwijl hij gelijktijdig voor March in de IMSA GT en CART IndyCar bolides ontwierp, sloot hij zich aan bij het Formule 1-team. Daar was hij nog niet verantwoordelijk voor het ontwerp, maar werkte hij wel al aan de eerste Formule 1-auto's. Na Fittipaldi kwamen Haas Lola, March en Leyton House. Zijn creaties scoorden in deze periode wel punten, maar Newey moest nog even wachten op zijn eerste wereldtitel.

De volgende werkgever bracht die wereldtitels wél met zich mee. Hij verhuisde in 1991 naar Williams, waar hij de technische architect werd achter de dominante bolides van teameigenaar Frank Williams. Die had de kwaliteit in huis om samen met Newey naar de top van de sport te klimmen. Onder meer Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill en Jacques Villeneuve mochten gebruik maken van de bolides van Newey en wonnen er wereldkampioenschappen mee. Vanaf toen werd het duidelijk dat Newey een grote zou worden binnen de sport.

Na zijn succesperiode bij Williams verhuisde Newey naar McLaren, waar hij de auto's ontwierp waarmee Mika Häkkinen zijn twee kampioenschappen pakte. Hij zat er van 1997 tot en met 2005. In de lente van 2001 tekende Newey een contract bij het Jaguar F1-team, maar teambaas Ron Dennis wist hem toch nog voor vier jaar te strikken. Wel werden geruchten rondom een vertrek, veelal in de richting van een potentiële terugkeer naar Williams, steeds sterker. Hij gaf aan tot 2006 bij McLaren te blijven maar op 8 november 2005 kondigde Red Bull aan dat zij Newey weg hadden gekaapt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey max verstappen christian horner red bull racing gp frankrijk 2022
Adrian Newey en Max Verstappen hebben jarenlang een bijzonder succesvolle samenwerking gekend bij Red Bull.

De titels van Vettel

Eenmaal bij Red Bull, waar hij naar verluidt 10 miljoen dollar per jaar kreeg, liep het nog niet zo soepel als Newey had gewild. Zijn eerste ontwerpen boekten af en toe successen, maar het bleef bij incidentele prijzen, tot en met 2009. Vanaf 2010 kon Sebastian Vettel op een bolide rekenen die goed genoeg was om wereldtitels mee binnen te slepen, en dat deed hij dan ook. Vier jaar op rij was de Red Bull te snel. Pas toen Mercedes om de hoek kwam kijken bleven Neweys titels weer uit. Zijn wereldtitel bij Red Bull maakte hem overigens de enige ontwerper die met drie verschillende teams wereldkampioen werd. Daar hoopt hij met Aston Martin dus nog een vierde aan toe te voegen.

Bij Red Bull met Verstappen

Newey's laatste jaren bij Red Bull werden vervolgens gekenmerkt door een bijzonder vruchtbare samenwerking met Verstappen. Opnieuw ontwierp Newey een revolutionair sterke auto die optimaal gebruikmaakte van het grondeffect - een gevolg van de wijzigingen aan het technische reglement. Newey studeerde af op dit aerodynamische verschijnsel en dat de Red Bull het tot en met 2024 zo goed zou doen was ergens dus ook geen verrassing. De RB16B uit 2021 gaf Verstappen het materiaal voor zijn eerste titel. Zelfs in het oude reglementaire tijdperk wist Newey het dus al klaar te spelen.

De RB18, RB19 en RB20 waren technische meesterwerken die de Nederlander nog eens drie keer in winnende positie brachten. De samenwerking met Verstappen kan worden beschouwd als een van de sterkste coureur-ontwerpercombinaties in de moderne Formule 1, vergelijkbaar met historische duo's als Michael Schumacher en Rory Byrne, en Ayrton Senna en Gordon Murray. 2025 is de laatste mogelijkheid voor Red Bull om in materiaal te winnen dat door Newey ontwikkeld is, want een terugkeer van de Engelsman naar Red Bull lijkt voor het restant van zijn carrière hoogst onwaarschijnlijk.

Newey heeft in zijn periode bij Red Bull al eerder gewerkt met het Britse automerk waar hij nu voor gaat ontwerpen. Halverwege vorig decennium begon het te kriebelen en twijfelde hij aan zijn commitment aan Red Bull. Als project naast de F1 gaf Red Bull hem de mogelijkheid om een straatauto te ontwikkelen, de Aston Martin Valkyrie. Dit in acht nemend was Aston Martin dus altijd een partij waarin Newey geïnteresseerd zou zijn. Enkel het torenhoge jaarsalaris dat Stroll hem geboden heeft, was nog nodig om hem te overtuigen om de stap te zetten.

Een nieuw hoofdstuk: Aston Martin

'Ik doe geen voorspellingen', gaf Newey bij BBC aan toen hem gevraagd werd naar zijn nieuwe rol bij Aston Martin. Het enthousiasme zit er bij hem in, maar hij wil geen verwachtingspatroon ontwikkelen. 'Ik kijk er gewoon naar uit en wat er gebeurt, dat gebeurt.' Eerst zegt hij het team te willen leren kennen, te willen begrijpen hoe het huidige personeel te werk gaan en een succesvolle integratie door te maken. Daarna gaat hij pas over op actie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

persconferentie aston martin lawrence stroll adrian newey lance stroll fernando alonso 3
Fernando Alonso, Adrian Newey, Lawrence Stroll en Lance Stroll staan aan de basis van het team dat in 2026 een serieuze gooi naar de Formule 1-wereldtitel wil doen.

De werkwijze van Newey zal vergelijkbaar zijn met zijn werkwijze bij eerdere werkgevers. 'Het gaat om praten met coureurs, collega-ingenieurs en het uitwisselen van ideeën. Zo breng je de creativiteit op gang.' Het gaat hem niet per se om het 2025-ontwerp, want daarvoor is hij te laat ingestroomd bij Aston Martin. Wellicht dat er nog iets van invloed merkbaar is, maar een potentieel meesterwerk zet hij in 2026 pas op het asfalt.

De komst van Newey volgde een verrassende herstructurering bij Aston Martin waarin Andy Cowell de rol van teambaas op zich nam, naast zijn functie als CEO. Mike Krack, voorheen de teambaas van Aston Martin, gaat zich nu voornamelijk richten op de prestaties op het circuit zelf. Deze veranderingen moeten samen met coureursduo Fernando Alonso en Lance Stroll helpen om Aston Martins ambitieuze investeringen om te toveren tot een racewinnend team. In 2023 en 2024 begon Aston Martin sterk, maar viel het door het seizoen heen ver terug.

Newey gaat weer op zoek naar perfectie

De oneindige zoektocht naar perfectie start Newey nu. Het team waar hij dit voor gaat doen, heeft op papier alles wat er voor nodig is om mee te strijden aan de top: geld, ambitie en het juiste personeel. Hoewel de vruchten van Newey's genialiteit pas echt zichtbaar zullen worden in 2026, brengt hij wel nu al een schat aan kennis en ervaring met zich mee, evenals een mentaliteit waarmee hij al jarenlang wint in de sport.

Voor Newey zelf betekent deze stap een nieuwe uitdaging in een reeds legendarische carrière. Na Williams, McLaren en Red Bull staat hij nu voor de taak om ook Aston Martin naar wereldtitels te sturen. Gezien zijn ongeëvenaarde prestaties en een bewezen capaciteit om regelveranderingen te vertalen naar goede ontwerpen, kan de komst van Newey bij Aston Martin het begin zijn van een nieuw hoofdstuk in de Formule 1-geschiedenis.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws