Formule 2 in 2025 | Deze talenten jagen naast de Nederlandse Verschoor op de titel Formule 1
Formule 1

Formule 2 in 2025 | Deze talenten jagen naast de Nederlandse Verschoor op de titel

Formule 2 in 2025 | Deze talenten jagen naast de Nederlandse Verschoor op de titel

Terwijl de Formule 1-coureurs afgelopen week in de schijnwerpers stonden, was er meer aan de hand op autosportvlak. De juniorenklassen beginnen namelijk ook aan een nieuw seizoen. Voor de jongere coureurs, waarvan de meesten dromen van die prachtige stap naar de Formule 1, was het in de laatste week van februari eveneens testen geblazen. Circuit de Barcelona-Catalunya was voor de jongelingen de baan waarop het 2025-materiaal aan de tand gevoeld werd. Wie maakten er indruk gedurende deze ietwat under the radar-testsessie? Wie staan er aankomend jaar op de grid in de juniorenklasse en wat mogen we verwachten? F1Maximaal.nl neemt je mee.

De Formule 2-grid is groot, te groot om elke rijder individueel uit te lichten. Daarom focussen we ons op coureurs die vanuit een succesvolle Formule 3-periode, een sterke testweek of een langdurige samenwerking met een van de topteams in het oog springen. Ook is er natuurlijk aandacht voor de enige coureur van eigen bodem, Richard Verschoor.

Verschoor begint aan zijn vijfde Formule 2-seizoen en is daarmee een van de langstzittende rijders van de huidige grid. Elk jaar heeft hij één Grand Prix gewonnen, maar hoger dan de negende plek is hij nooit geëindigd. Toch blijft hij populair bij de Formule 2-teams, omdat hij een solide rijder is die voor de kwaliteit van het team bevorderlijk is.

De Formule 2-sterren van de testdagen

Net als de Formule 1-teams kregen de Formule 2-teams afgelopen week drie dagen om te testen. Drie ochtendsessies en drie middagsessies kwamen de jongens in actie, met als snelste tijd een 1:23.660 van Gabriele Minì. De tijden zeggen lang niet alles, want de temperaturen en kracht van de wind verschillen per sessie. Met andere woorden: soms zijn de omstandigheden voor een snelle ronde beter, wat je in de tijden terugziet. Enkele prominente namen die we terugvinden in de lijst met snelste rondetijden zijn Victor Martins, Arvid Lindblad en Oliver Goethe. De snelste man van de laatste middagsessie, Sami Meguetounif, is minder bekend.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Minì komt dit jaar uit voor Prema, een team dat eigenlijk nagenoeg altijd hoge ogen gooit in de Formule 2. De Italiaan vervangt de naar de Formule 1 gepromoveerde Ollie Bearman. Hij noteerde in zijn testtijd consistent snelle tijden en zette op dag twee de toptijd neer. Met een Italiaanse Formule 1-titel en een tweede plek in de Formule 3 in 2024 is dit een coureur die je in de gaten moet houden. Alpine heeft dit al wel door, want Minì is opgenomen in het juniorenteam van de Franse renstal.

Martins (ART Grand Prix) domineerde de ochtendsessie van dag 1 én presteerde goed in de ochtendsessie van dag 2 (P4). Daarnaast stond hij ook op de laatste testdag bovenaan de tijdentabel. Martins is al langer bezig aan een opmars richting de Formule 1 en heeft in 2022 het Formule 3-kampioenschap gewonnen. In de Formule 2 ging het in 2023 en 2024 wat lastiger, met respectievelijk een vijfde en zevende eindklassering. Toch is dit een coureur met talent en tevens een Alpine Academy Driver - gezien zijn Franse komaf niet geheel onlogisch.

De andere ART Grand Prix-coureur, Ritomo Miyata, heeft geen snelste tijden neergezet in de oefensessies, maar zat in de ochtendsessie van dag 2 wel slechts 0,070 seconden achter de toptijd van Minì. Samen met Martins vormt hij bij ART een sterk rijdersduo dat niet onderschat mag worden. Luke Browning, rijdend voor Hitech, viel op met een achtste plaats op de eerste testdag en een derde plaats op de tweede testdag. Ook Goethe (MP Motorsport) wist over het algemeen sterke rondetijden neer te zetten. Naast zijn snelste tijd gedurende de middagsessie van dag 2 presteerde hij in de ochtendsessie van dag 1 goed met een sterke plek.

Een interessant jaar voor Red Bulls Lindblad

Lindblad behandelen we even buiten de andere genoemde coureurs om. De reden hiervoor is dat we bij hem iets verder kijken dan enkel de Formule 2. Lindblad staat voor een belangrijk jaar. Kan hij het in de Formule 2 waarmaken dan liggen er namelijk kansen voor hem. In 2024 werd hij vierde in de Formule 3 en dit zal zijn eerste volledige jaar in de Formule 2 worden. Als debutant is de Formule 2 nooit makkelijk en laten we eerlijk zijn, op basis van zijn track record hoeven we geen eindklassering in de top drie te verwachten van de Engelsman. Lukt het hem wél om indruk te maken dan zou hij zomaar in rap tempo door kunnen stromen naar de Formule 1.

Helmut Marko heeft met de promotie van Liam Lawson namelijk gegokt. Lawson heeft relatief weinig Formule 1-ervaring, maar moet desalniettemin plaatsnemen in een lastige bolide, naast Max Verstappen. Overleeft hij deze beproeving niet dan wordt er gewisseld, zoals we van Red Bull gewend zijn. Met Isack Hadjar en Yuki Tsunoda is Racing Bulls, het zusterteam van Red Bull, prima gevuld. Ook hier wordt echter makkelijk de coureurssamenstelling aangepast wanneer dat nodig is. Het enige wat Lindblad nodig heeft om een stap te maken is dus een sterk seizoen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

arvid lindblad formule2 2025 redbull
Arvid Lindblad is een van de Red Bull-junioren die met een goed seizoen de stap naar de Formule 1 zou kunnen maken.

Opvallende Formule 2-teams

In de Formule 2 is het niet elk jaar hetzelfde team dat de titel wint. Vorig jaar was het Invicta Racing, de jaren daarvoor pakten ART, MP Motorsport én Prema hem. Het is dus lastig te voorspellen welke teams het goed gaan doen en welke minder. Toch kan je van sommige renstallen nu al wel verwachten dat ze regelmatig punten binnenslepen. Aan de testresultaten van Minì en teamgenoot Sebastian Montoya te zien is dat team een van de renstallen waarvan we prestaties mogen verwachten. Minì's toptijd onderstreept dat.

Zoals al eerder aangekaart waren ook de ART-coureurs snel. De voorbereiding van het team is goed en met twee veelbelovende rijders betekent dat dat ze in Bahrein zomaar voor het podium zouden kunnen strijden. In 2023 wonnen ze de titel nog, dus ART is zeker een team om in de gaten te houden. Voor MP Motorsport, een team van eigen bodem, geldt datzelfde, behalve dan dat het team in 2022 voor het laatst de titel won. Goethe en Verschoor reden in Barcelona prima tijden, wat een goede voorbode is. Ook Campos Racing, waar Lindblad voor uitkomt, had in Spanje twee coureurs die goede rondetijden klokten.

Start van het seizoen in Australië

Net zoals in de Formule 1 geven de tests van het voorseizoen een indicatie van de krachtsverhoudingen en veelbelovende coureurs, maar zeggen ze zeker niet alles. De werkelijke verhoudingen worden duidelijk wanneer de lichten doven en alle teams met gelijke brandstofniveaus en motorstanden in actie komen. Dit zal gebeuren gedurende het weekend dat ook de Formule 1 start, met als eerste race dus de Grand Prix van Australië. De Formule 2 is qua kampioenschap altijd spannend, dus voor de doorgewinterde fan is het het ook in 2025 zeker waard om in de weekenden de juniorenklasse eens aan te zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws