F1Maximaal zorgt ervoor dat al het laatste F1-nieuws op de site te lezen valt. We hebben een categorie voor Formule 1-, maar ook een categorie voor Verstappen-nieuws. Onze redacteuren houden het nieuws bij van 's ochtends acht uur tot tien uur 's avonds, met natuurlijk uitschieters als bepaalde Grands Prix daar om vragen. Heb je tips of vragen? Dan kun je altijd een mailtje sturen naar een van de redacteuren, te vinden op de contactpagina. Je kunt ons ook tippen via de sociale media-kanalen, op Facebook is dat bijvoorbeeld Formule 1-nieuws.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
In 2024 zijn er opvallend weinig wijzigingen te bespeuren ten opzichte van 2023, zowel qua regels als qua rijders. De coureurs krijgen wel een recordaantal Grands Prix van 24 voor de kiezen, en moeten dus rekening houden met een slopend seizoen. De Grand Prix van China keert voor het eerst sinds 2019 terug, nadat de race maar liefst vier jaar op rij te vervallen kwam vanwege de gevolgen van de coronapandemie. Verder staat de Grand Prix van Emilia Romagna weer op de kalender, nadat deze in 2023 geschrapt moest worden vanwege de wateroverlast in de regio. De volledige kalender van 2024 vind je hier terug.
Voor het eerst in de geschiedenis van de sport verschijnen bij de eerste Grand Prix dezelfde twintig namen als bij de seizoensafsluiter van 2023, en dat doen deze twintig coureurs ook weer voor dezelfde werkgever. Bij de teambazen is er wel een wijziging: Günther Steiner wordt het slachtoffer van de teleurstellende resultaten van Haas en wordt vervangen door rechterhand Ayao Komatsu. Alfa Romeo neemt afscheid als titelsponsor van Sauber, en dus heet het team voortaan Stake F1 Team.
In 2023 zijn de technische reglementen grotendeels hetzelfde als in 2022, en dus hebben de teams voornamelijk gekozen voor een doorontwikkeling van de 2022-auto. De grootste technische aanpassing is dat de vloerranden dit jaar vijftien millimeter hoger moeten zijn dan in 2022. Verder zijn er enige veranderingen het weekendformat te bespeuren. Zo zijn er in 2023 niet drie, maar zes sprintraces, en wordt er een aantal keer geëxperimenteerd met het ATA (Alternative Tyre Allocation, red.), waarbij de teams slechts elf setjes banden tot hun beschikking hebben en in Q1 en Q2 verplicht met mediumbanden moeten rijden.
Op het rijdersfront zijn er drie debutanten terug te vinden in de Formule 1. Nyck de Vries hield aan zijn eenmalige invalbeurt in 2022 een AlphaTauri-stoeltje over, terwijl Oscar Piastri en Logan Sargeant bij respectievelijk McLaren en Williams debuteren. Fernando Alonso verhuist van Alpine naar Aston Martin. Zijn plekje bij het Franse team wordt overgenomen door Pierre Gasly, terwijl Nico Hülkenberg terugkeerde in de Formule 1 bij Haas, als vervanger van Mick Schumacher. Ook Nicolas Latifi en Daniel Ricciardo moeten het veld ruimen voor Sargeant en Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar De Vries het einde van het seizoen niet zou halen, en vervangen wordt door Ricciardo, nog voor de zomerstop, ging het de andere Nederlander wél goed af. Max Verstappen wint maar liefst negentien Grands Prix en verovert de wereldtitel al op de zaterdag in Qatar, met zes Grands Prix te gaan, die hij allemaal wint. Red Bull Racing wint de constructeurstitel ook dominant, door 21 van de 22 Grands Prix te winnen. Zowel Red Bull als Verstappen pakken verschillende records. Zo reed Verstappen meer dan 1.000 ronden aan de leiding en won hij tien Grands Prix op rij. Daarnaast won hij de titel met meer dan twee keer zoveel punten als nummer twee, Sergio Pérez, eveneens een unicum.
In 2022 staan er enkele grote veranderingen op het programma in de Formule 1. De aerodynamische structuur van de bolides is veranderd, de auto's zullen nu 18-inch-banden onder zich hebben, en de nieuwe E10-brandstof wordt geïntroduceerd. Hierdoor zullen de bolides in het begin waarschijnlijk langzamer zijn dan de auto's van vorig jaar, maar er worden snel technologische ontwikkelingen verwacht waardoor de auto's weer op hetzelfde niveau komen te zitten. Dit allemaal om het racen spectaculairder te maken en het veld dichterbij elkaar te brengen.
Op rijdersgebied vinden er ten opzichte van vorig jaar weinig wijzigingen plaats. Alleen het team van Alfa Romeo kent een hele andere samenstelling. Valtteri Bottas komt over van Mercedes en Guanyu Zhou krijgt als rookie zijn kans in de koningsklasse van de autosport. Deze wijzigingen zijn teweeggebracht na het pensioen van enkelvoudig wereldkampioen Kimi Räikkönen en het loslaten van Antonio Giovinazzi. George Russell vervangt Bottas bij het team van Mercedes en de vervanger van Russell heet Alexander Albon. De voormalig teamgenoot van Max Verstappen krijgt een tweede kans in de Formule 1.
In 2022 zal de sport nog steeds te maken hebben met de maatregelen rondom de pandemie. Zo is er bijvoorbeeld al een vaccinatieplicht voor rijders en personeel voor de Grand Prix van Australië. De klassieke races in Australië, Canada, Singapore en Japan zijn weer terug, terwijl de rijders zich ook op het stratencircuit van Miami zullen rijden.
Het seizoen 2021 gaat zonder meer de geschiedenisboeken in als een spectaculair seizoen. Het jaar werd gekenmerkt door het gevecht tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Meerdere malen kwamen de twee elkaar tegen op de baan en vaak eindigde dat in controverse. De strijd ging door tot de laatste ronde van de laatste race met beide coureurs gelijk in punten. Zo eindigde het seizoen, geheel in stijl, op een controversiële manier. Verstappen wist uiteindelijk in de allerlaatste ronde voorbij te gaan aan Hamilton om zo zijn allereerste wereldtitel in de wacht te slepen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het seizoen van 2021 zag ook een nieuwe racewinnaar. Tijdens de Grand Prix van Hongarije wist Alpine-coureur Esteban Ocon zijn allereerste overwinning in de sport te zoeken. Bovendien zat het seizoen vol met drama. In totaal werd de rode vlag zeven keer gewapperd. Daarnaast werd de communicatie tussen teambazen en wedstrijdleider Michael Masi uitgezonden voor het grote publiek. Ook dit leverde enkele beroemde en beruchte momenten op in de geschiedenis van de sport.
Deze site speurt het binnen- en buitenland af op zoek naar het laatste F1-nieuws. We zijn erin gespecialiseerd om het nieuws te vinden in onder andere Duitse, Italiaanse en Britse media. Daarnaast volgen wij bijvoorbeeld veel journalisten op X, het voormalige Twitter, waardoor we goed op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in de Formule 1. We streven ernaar om het laatste nieuws zo snel mogelijk op de site te plaatsen. In de Grand Prix-weekenden is dat een uitdaging, aangezien er dan veel berichtgeving is rondom de koningsklasse van de autosport.
Naast het citeren van andere media probeert F1Maximaal steeds meer eigen content te publiceren. Dat is wel een uitdaging, aangezien we niet zijn aangesloten bij een groot internationaal mediabedrijf. Mocht je suggesties hebben voor nieuwsartikelen, dan kun je altijd een mail sturen naar s.valkering@valkeringmedia.nl.