Op 18 februari 2025 kondigde de FIA aan dat ze enkele reglementswijzigingen doorgevoerd hebben voor het 2025-seizoen. Een van die reglementswijzigingen betrof een onderdeel waar in 2024 al veel over te doen was, namelijk de flexi-wing waar McLaren al een aardige tijd mee in actie komt. Vanaf Melbourne gaat het bestuursorgaan strenger kijken naar de achtervleugel. Hoe gaan ze dit doen? F1Maximaal.nl dook erin.
'Veranderingen aan de technische, sportieve en financiële reglementen zijn goedgekeurd voorafgaand aan het 2025-seizoen', liet de FIA weten in een persbericht. De belangrijkste wijzigingen waren volgens de FIA zelf zwaardere tests voor buigen van de voorvleugel, maar wel vanaf de Spaanse Grand Prix. Vanaf vrijdag zal het bestuursorgaan strenger gaan kijken naar de achtervleugel.
De flexi-wing-casus
Even terug naar de flexi-wing-casus. Hoewel de FIA tegen het einde van 2024 aangaf geen problemen te hebben met wat de topteams deden en met hoe flexibel de vleugel was, werden er gedurende de winterstop toch discussies gevoerd over de vleugels. Daarna heeft de FIA besloten om de tests niet zwaarder te maken, maar wel de mate waarin de vleugels mogen buigen te beperken.
In de vorige technische reglementen was de maximaal toegestane buiging 15 millimeter. Bij de nieuwe tests is het maximum slechts 10 millimeter. Een derde van het mogelijke buigend vermogen wordt dus beperkt. Gedurende vorig seizoen werd de flexibiliteit van de achtervleugel een veelbesproken onderwerp.
Lees ook
McLarens 'creativiteit' lijkt geen einde te kennen: alles over flexi-wings en de voordelen
Het 'geheime wapen' van McLaren onder de loep: achtervleugel nummer 7 met 'driedubbele DRS'
Bij McLaren werd voor het eerst extreme flexibiliteit vastgesteld aan de zijkanten van de achtervleugel. Niet veel langer daarna bleek dat ook de voorvleugel van het team uit Woking erg flexibel was. Een flexibele voorvleugel staat toe dat teams de auto beter kunnen balanceren en kan onderstuur beperken in trage bochten, en overstuur in snelle bochten.
Het voordeel van deze innovatie is dus zeer groot. Ook Mercedes maakte veelvuldig gebruik van flexibele vleugels, terwijl Red Bull Racing en Ferrari er later in het seizoen pas mee begonnen. Vanaf de Belgische Grand Prix 2024 keek de FIA nauwlettend naar de vleugels en de mate waarin deze doorbogen, maar zei meermaals niets vreemds te zien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoe de FIA op de achtervleugels gaat letten
Zoals al eerder besproken op F1Maximaal.nl, is het lastig om de flexibiliteit van een vleugel te meten als de auto over het asfalt raast. Voorheen deed de FIA dat met statische tests, waarbij een bepaald aantal Newton de vleugel belastte om te kijken hoe ver hij doorboog. De autosportfederatie ontdekte in 2024 dat deze tests overduidelijk niet waterdicht waren.
Vanaf 2025 willen ze het dus anders aanpakken. Dit zal onder andere gebeuren met camera's en sensoren. De positionering van de camera's en de bijbehorende visuele referenties die moeten worden aangebracht (stickers) worden naar verluidt besproken, meldt het Italiaanse Autoracer.it. Dit gebeurde dus vorig jaar al in België, waar de FIA voor de voorvleugel een sjabloon gebruikte.
Na de Grand Prix van België 2024 is er nog genoeg gebeurd omtrent de flexi-wings, waardoor de FIA inzag dat ook dat anders moest. De camera's op de auto's, naast de al aanwezige, krijgen de specifieke taak om de beweging van de achtervleugel te observeren. Het doel is om te controleren of de mini-DRS nog steeds op sommige auto's aanwezig is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ook de beam wing wordt aangepakt
De FIA zal vanaf Melbourne ook kijken naar de beam wing. Dit is een aerodynamisch onderdeel dat zich onder de achtervleugel en boven de diffuser bevindt, bedoeld om de luchtstroom te optimaliseren en extra downforce te genereren. Het helpt de efficiëntie van de achtervleugel te verbeteren door de luchtstroom soepeler naar de diffuser te leiden, wat de stabiliteit en de grip van de auto bevordert.
Volgens artikel 3.15.12b van het FIA-wetboek zal dit element van de achtervleugel worden onderworpen een belasting van 150N, wat ongeveer vijftien kilo is. De vleugel mag dan niet meer dan 0,8 graden flexen. Dit zal wederom gedaan worden als de auto's stilstaan, waardoor menig analist alsnog denkt dat de FIA hier niets mee opschiet.
FIA-technicus Tombazis over ingrijpen FIA
De FIA besloot te wachten met de reglementswijzigingen tot 2025. Zoals Vasseur al aangaf, was het motorsportorgaan niet happig op de kritiek van de teams die minder flexibele vleugels hadden. Inmiddels was er ook gekeken naar de mate waarin de voorvleugel doorboog. Ook dit was bij McLaren zeer duidelijk te zien op beeld.
'De voorvleugel ervaart op veel verschillende manieren druk', stelde Nikolas Tombazis, Head of Single Seaters bij de FIA. 'Daarom kunnen we in de reglementen niet gemakkelijk vastleggen hoe een vleugel door moet buigen. Daarnaast hebben verschillende voorvleugels verschillende patronen qua buigen. Het is heel moeilijk om met een fatsoenlijke test te komen.'
'Omdat deze reglementen sinds 2022 al van toepassing waren, vonden we het niet gewenst om plots te zeggen dat het voor 2025 anders moest, of dat tijdens het 2024-seizoen al te doen. Wel gebruiken we de informatie om voor 2026 tot een oplossing te komen', aldus de Griek. Het is duidelijk dat per 2025 wel naar deze technische slimmigheid gekeken wordt.
Vertraging in doorvoeren wijzigingen
Voor de achtervleugel betekent dat dat deze verstevigd moet worden voor de Grand Prix van Australië 2025. Dan handhaaft de FIA de gewijzigde reglementen voor de achtervleugel. Vanaf de Grand Prix van Spanje 2025, op ongeveer een derde van het seizoen, neemt de FIA de voorvleugel hier pas in mee. Dit is te verklaren aan de hand van de eerdere woorden van Tombazis: het is lastiger om een robuuste test te ontwikkelen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gaat dit de rangorde veranderen?
Vasseur gaf in 2024 aan dat hij van mening was dat de flexi-wing een noemenswaardig effect had op de prestaties van directe concurrent McLaren, en in het verlengde van McLaren dus ook Mercedes. Voor vorig jaar kunnen we dus stellen dat het de rangorde waarschijnlijk wel in enige mate aangetast heeft. Wellicht was Ferrari zonder dit trucje voor McLaren geëindigd, voor Mercedes heeft het weinig verschil gemaakt.
In 2025 kunnen de renstallen die hier de meeste middelen in gestopt hebben nog even profiteren van de soepele voorvleugel. Wel is het zo dat de wijzigingen aan de reglementen zeer tijdig aangekondigd zijn en dat de renstallen hier dus ruim op kunnen anticiperen. Reken er dan maar ook op dat dat gebeurt. Daarom zal het effect van het afschaffen van de flexi-wing dus ook relatief beperkt zijn, maar als er teams last van hebben, dan zal dat bij McLaren en Mercedes waarschijnlijker zijn dan bij Red Bull en Ferrari.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties