Red Bull Racing verraste vriend en vijand toen het in Australië met een twaalftal upgrades in de pitstraat opdook. Tijdens de wintertest van 2025 in Bahrein maakte de renstal nog gebruik van een versie van de auto die bijzonder veel leek op de 2024-editie. Met het enorme upgradepakket hebben ze McLaren weliswaar niet bijgehaald, maar echt groot was het gat op Albert Park nou ook weer niet.
Terwijl concurrenten als McLaren en Ferrari in Sakhir juist wél met gewijzigde versies van het materiaal in actie kwamen, hield Red Bull de kaarten dicht bij de borst. Men wist dat er waarschijnlijk nog wat aan zat te komen, en toen Max Verstappen en Liam Lawson trainden voor de eerste Grand Prix van het jaar, bleek dat dat ook zo was.
Het substantiële upgradepakket, bestaande uit twaalf verschillende wijzigingen aan de auto, richtte zich voornamelijk op het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie en het optimaliseren van de lokale belasting op verschillende componenten van de auto. F1Maximaal.nl neemt je mee door de aanpassingen en wat deze voor tijdswinst op kunnen leveren tijdens de aankomende wedstrijd in China.
Red Bulls voorkant
De upgrades zijn grofweg te verdelen in vier categorieën: wijzigingen aan de voorkant, wijzigingen aan de vloer, veranderingen rondom de motor en -koeling, en aanpassingen aan de achterkant van de auto. Aan de voorkant van de bolide hebben we wijzigingen aan de voorvleugel, neus en voorwielophanging gezien, alle gericht op het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen.
Bij de voorvleugel werden de 'krullen' aan het einde van de end plate gewijzigd, met overige aanpassingen om aan de reglementen te voldoen. Het doel bij deze wijzigingen was om de belasting/verdeling van krachten gelijker te trekken over alle onderdelen van de voorvleugel, maar gelijktijdig de luchtstroom gelijk te houden.
Aan de neus van de auto is ook gesleuteld. Het punt waar de neus aan de voorvleugel vastzit, heeft Red Bull herzien. Deze aanpassing was noodzakelijk, omdat de reglementen een specifieke oppervlakte vereisen voor specifieke delen van deze knooppunten van twee onderdelen. Ook hier is Red Bull weer op zoek gegaan naar performance.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bij de voorwielophanging is het omhulsel van de track rod en de wishbones aangepast. Hierdoor is het carbon, oftewel de kunststof waarvan de meeste onderdelen gemaakt is, iets steiler gedraaid, zodat het meer neerwaartse druk genereert, terwijl Red Bull gelijktijdig op flow stability, stabiliteit van de luchtstromen, stuurt.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Wijzigingen aan de vloer voor pure performance-toenamen
Ook aan de vloer van de Red Bull heeft het team van Max Verstappen gesleuteld. Bij de body is de volledige oppervlakte opnieuw geprofileerd om wijzigingen aan de schotten en randen van de vloer te complementeren. Deze herzieningen verbeteren de drukverdeling over het gehele onderdeel, waardoor het meer downforce creëert, terwijl de luchtstromen van het onderdeel voorspelbaar blijven.
Bij de schotten aan de voorkant van de vloer, door het team zelf fences genoemd, heeft Red Bull de laterale positie van de randen veranderd. Daardoor wordt er meer downforce gegenereerd, want de druk bij het onderdeel en over de gehele verdeling van de vloer neemt toe. Hier zit dus snelheidswinst voor de renstal bij het onderdeel van de huidige generatie auto's dat de meeste downforce produceert.
Daarnaast hebben ze ook bij de vloerranden aanpassingen doorgevoerd. De oppervlakten kennen nu op sommige plekken steilere groeven - een direct gevolg van de wijzigingen die aan de voorkant van de vloer aangebracht zijn. De nieuwe vloerranden zorgen voor meer lokale aerodynamische belasting op de randen, en zo dus voor meer downforce en indirect ook voor meer snelheid.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
De Honda-motor koel houden
Tijdens de wintertests werd in de Red Bull-garage vooral ingezoomd op wat er onder de motorkap gebeurd was. Toen de kap eraf werd gehaald, werd zichtbaar dat Red Bull voor een herindeling is gegaan van de motoronderdelen. Ook in Australië was dit een punt van aandacht voor de renstal uit Milton Keynes, die de vorm van de sidepod subtiel aanpaste om ruimte te maken voor andere componenten.
Deze wijziging resulteerde in een nieuw profiel dat de koelstroom richting de motor verbeterde en tegelijkertijd een minder nadelig effect op de aerodynamica over de gehele lengte van de auto had. Daardoor kon Red Bull tevens de breedte van de middelste koelroosters verkleinen. De koelroosters zullen bij de meeste circuits sowieso kleiner zijn dan vorig jaar, want zo'n verkleind rooster heeft een positief effect op de aerodynamica. Allebei deze aanpassingen zijn echter primair gedaan uit betrouwbaarheids/koelingsoverwegingen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vier aanpassingen aan de achterkant
De achterkant van de bolide werd in Australië flink onder de loep genomen. Zowel de achterwielophanging als de steunvleugel, achtervleugel en rear wing end plate (de liggende plaat van de achtervleugel) hebben aanpassingen gekregen. Alle aanpassingen zijn gedaan om meer neerwaartse druk te genereren en dus zo een toename in performance teweeg te brengen.
Ook bij de achterwielophangingen is het carbon aangepast. Dit was noodzakelijk vanwege de aerodynamische wijzigingen aan de voorkant en in het midden van de auto. Na de wijzigingen produceert het onderdeel meer neerwaartse druk. Bij de beam wing (steunvleugel) heeft Red Bull wijzigingen doorgevoerd om achter de centrale koeluitgang minder luchtstroom te blokkeren, de hoeveelheid koelingangen (louvres) te verminderen en zo meer neerwaartse druk te realiseren.
De achtervleugel heeft een kleine metamorfose gekregen met een gewijzigde geometrie van de 'krullen' van de hoofdvleugel van de achtervleugel. De winst zat hem hier vooral in een gelijkere verdeling van de druk. Hierop aansluitend moest Red Bull ook de geometrie van de uiteinden van de vleugel aanpassen, wat ook weer geleid heeft tot meer downforce aan de achterkant. Red Bull heeft in Australië dus een zeer stevige inhaalslag geslagen na het in Bahrein opvallend rustig aan te doen.
Lees ook
Norris haalt hard uit en steunt Verstappen: 'Ik houd niet van dit nepgedoe', F1-woordvoerder reageert
NB | 'Verstappen heeft ook nog een mogelijke straf boven het hoofd hangen'
Red Bulls kansen op Shanghai International Circuit
Shanghai International Circuit stelt met zijn unieke lay-out specifieke eisen aan de Formule 1-auto's. De baan wordt gekenmerkt door een mix van lange rechte stukken en een variatie aan bochten, waaronder de beroemde 'snail'-bocht (slak-bocht, bochten 1-2-3), en de uitdagende bochtencombinatie 11-12-13. De lange rechte stukken, met name het 1,2 kilometer lange stuk tussen bocht 13 en 14, vereisen een efficiënte aerodynamische setup, terwijl de technische bochten goede mechanische grip en balans vragen.
De upgrades die Red Bull heeft geïntroduceerd lijken goed aan te sluiten bij deze uitdagingen. De verbeterde voorvleugel en neusconstructie zullen zorgen voor een betere balans in de langzame bochten, terwijl de aanpassingen aan de vloer en achtervleugel de stabiliteit in de snelle bochten, zoals bochten zeven en acht, zullen verbeteren.
De geoptimaliseerde koeling en verminderde luchtweerstand door de herziene motorafdekking en koelroosters zal met name voordelig zijn op de lange rechte stukken, waar maximale topsnelheid cruciaal is. Deze topsnelheid kan hoger liggen door de verminderde weerstand. Bovendien zullen de DRS-zones extra mogelijkheden bieden voor de verbeterde Red Bull om haar nieuw geïntroduceerde aerodynamische efficiëntie te tonen. Al met al lijken Verstappen en teamgenoot Liam Lawson er dus vooral op vooruitgegaan te zijn ten opzichte van de eerste meters na de winterstop.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties