Voormalig ingenieur vertelt waar Verstappen zijn slag slaat: 'Daar wint hij het op' Formule 1
Formule 1

Voormalig ingenieur vertelt waar Verstappen zijn slag slaat: 'Daar wint hij het op'

Voormalig ingenieur vertelt waar Verstappen zijn slag slaat: 'Daar wint hij het op'

Tijdens de Grand Prix van Australië deed Max Verstappen precies wat er van hem werd verwacht: maximaliseren. De Nederlander was gedurende het weekend ronduit sceptisch over de snelheid van zijn RB21, maar uiteindelijk vertrekt de viervoudig wereldkampioen met achttien punten uit Melbourne na een knappe tweede plaats. Volgens oud-ingenieur Ernest Knoors liet Verstappen direct in het begin van de race zijn klasse al zien. Hij denkt dat de Red Bull Racing-coureur daar een belangrijke slag sloeg.

Verstappen zei voorafgaand aan de kwalificatie dat hij blij zou zijn als hij zichzelf in de top tien wist te kwalificeren. Toch bewees hij zelf het tegendeel, want hij kwalificeerde zich op een knappe derde plaats. Hierdoor had de Nederlander in ieder geval zijn concurrenten van McLaren in het zicht, zodat hij direct bij de start van de race kon aanvallen. Dat was dan ook precies wat hij deed, en volgens Knoors had dit grote invloed op zijn race.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voormalig ingenieur vertelt waar Verstappen zijn slag slaat: 'Daar wint hij het op'
Verstappen werd uiteindelijk tweede in Australië.

De voormalig ingenieur genoot van de start van Verstappen. 'Het was echt een beetje vintage Verstappen', begint Knoors in de NOS Formule 1-podcast. 'Ik vond dat echt heel mooi om te zien. Als je kijkt naar de lijn die hij koos ten opzichte van Piastri. Waar Piastri er echt voor koos om op de racelijn te blijven, die heel glad is omdat er veel rubber op ligt, bleef Verstappen juist aan de binnenkant', aldus de ingenieur. 'Daarmee wint hij toch weer een hoop. Dat zijn de dingen die Verstappen heel goed doet', aldus Knoors.

'Daarna denk ik dat hij het heel lastig had om de McLarens echt bij te houden', vervolgt de Nederlander. 'Je kon zien dat hij dat probeerde, maar hij rookte al vrij snel zijn banden op. Daar heeft hij denk ik nog best wat vraagtekens bij, hoe groot die achterstand richting McLaren nou echt is', stelt Knoors over de situatie van Verstappen op dit moment.

Verstappens foutje kwam door de snelheid van McLaren

Verstappen pakte Piastri dus bij de start, maar al vrij snel kwam de Red Bull Racing-coureur weer onder druk te staan door de Australiër. Uiteindelijk maakte de Limburger een zeldzaam foutje in de zeventiende ronde van de race. 'Er was in het algemeen druk door de snelheid die McLaren had. Ik denk dat het een beetje een combinatie was van hoeveel hij van de band gebruikte. Je zag ook al tijdens de kwalificatie dat de Red Bull te veel van de band vroeg', aldus Knoors. 'Het foutje van Max was het resultaat van te hard rijden op de intermediates.'

'Dat kwam omdat hij alles moest doen om de McLarens bij te houden natuurlijk', aldus de voormalig medewerker van Ferrari. 'Het is dan gewoon een keer voorbij. Ik vind zelfs dat hij hem uiteindelijk nog relatief goed op de baan houdt. Hij gooit het niet echt helemaal weg. Hierna moest hij echt snelheid minderen om de band weer een beetje op een normale temperatuur te krijgen. Ik weet niet of ik dit nou een echte fout van Max vond', concludeert Knoors over de race van Verstappen in Australië.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws