Met de tweede Grand Prix van het jaar kwam ook meteen de eerste sprintrace. Tweemaal konden de heren laten zien wat ze waard waren en lagen er mogelijkheden om punten te scoren. Sommigen wisten op zaterdag indruk te maken, sommigen lieten het op zondag zien. F1Maximaal.nl kijkt naar het volledige Formule 1-weekend en voormalig hoofdredacteur Christian Moerman heeft de taak om de gehele grid cijfers te geven.
Na elke wedstrijd wijzen we elke coureur een score toe, gebaseerd op diverse prestatiegerichte waarderingen. Denk hierbij aan pace, inzicht, consistentie en de mate waarin een coureur fouten gemaakt heeft. Per coureur wordt uiteraard ook gekeken naar het haalbare van het materiaal, zowel in de kwalificatie als in de race.
1. Oscar Piastri - 9,5
Wie er nog aan twijfelde of Oscar Piastri een titelkandidaat was, kan daar na China mee stoppen. In de sprintrace mocht hij met een solide tweede plek al van een goed resultaat spreken. Lewis Hamilton was in de Ferrari zo'n zeven seconden sneller over de relatief korte raceafstand, maar daar hoeft hij zich niet voor te schamen.
Terwijl teamgenoot Lando Norris heel het weekend al foutjes maakte, hield de Australiër het hoofd op zaterdag koel, pakte hij poleposition, en zette hij die moeiteloos om in een zege op de zondag. Je zou bijna vergeten dat hij 23 is, want hij rijdt alsof hij al twee decennia meedraait in de absolute top van de koningsklasse.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tijdens de hoofdrace was hij oppermachtig qua pace en wist hij precies het juiste tempo te houden om zijn banden niet op te branden en tegelijkertijd het gat naar Norris te bewaren. Dit was de meest solide en volwassen race die we tot op heden van de McLaren-jongeling gezien hebben en het is dan ook volledig terecht dat hij voor het eerst een weekend zonder hulp van teamorders als winnaar afsluit.
2. Max Verstappen - 9,3
Het wordt steeds duidelijker dat Max Verstappen materiaal onder zich heeft dat gewoon écht te slecht is. Dit weekend had hij de op drie na snelste auto van de grid, wat betekent dat hij zonder hulp van twee Ferrari-diskwalificaties niet hoger had moeten eindigen dan een zevende plek.
In de sprintrace wist hij wonderbaarlijk genoeg een pace deficit om te toveren tot een podiumplek, om vervolgens op de zondag een P4 uit het vuur te slepen. Twee keer voelde het alsof Verstappen, heel het weekend worstelend met de bolide, eigenlijk geen seconde had kunnen zijn waar hij werkelijk was. De Red Bull is dit jaar tot nu toe hoogstens een goed middenveldteam.
Desalniettemin staat hij in de eindklassering slechts op acht punten van Norris - door iedereen gezien als de man die dit jaar de titel binnen moet slepen. De meester van het maximaliseren dook op Shanghai International Circuit weer op en het zal zeker de laatste keer niet zijn dat we dit van Verstappen zien. Het mooie is dat het voelt alsof de viervoudig wereldkampioen met het nodige geluk ook in écht ondermaats materiaal zeker niet makkelijk van titelprolongatie te houden is.
Lees ook
Verstappen hoofdschuddend voor de microfoon van Sky Sports: 'Ik hoor dit de hele tijd'
Schmidt verwacht dilemma voor Wolff: 'Zeg daar maar eens nee tegen'
4. Esteban Ocon - 8,8
In een regenachtig Melbourne schrok men van Haas. Esteban Ocon en Oliver Bearman hadden totaal geen pace en reden stijf onderaan. De Amerikaanse outfit vreesde vast voor een jaar waarin het sporadisch aan puntenfinishes mocht ruiken. Aan die angst heeft Ocon afgelopen weekend met volle overtuiging een einde gemaakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat Bearman in hetzelfde materiaal ook heel snel was, geeft aan dat het voor een significant deel de auto was in China, en in mindere mate de kwaliteiten van de Fransman zelf. Desondanks wist hij de pace van de Haas zeer goed te gebruiken en scoorde hij een knappe zevende plaats - goed voor een topcijfer. Met de diskwalificaties bij Ferrari is dat zelfs een vijfde plaats geworden, wat hem maar liefst tien punten oplevert. Wie had dat na Albert Park gedacht?
14. Lando Norris - 6,5
Waar Piastri liet zien hoeveel stappen hij heeft weten te zetten in twaalf maanden tijd, aangezien de Grand Prix van China vorig jaar een zware was voor hem, liet Norris het hier en daar liggen. Tijdens de sessies op vrijdagmiddag en zaterdag leek hij niet lekker in zijn vel te zitten in de MCL39. In Melbourne riep hij nog dat McLaren zo sterk voor de dag zou komen dat iedereen ervan zou schrikken, maar daar was van zijn kant weinig van terug te zien.
Op zondag herstelde hij door George Russell twee keer in te halen: één keer bij de start en nog een keer na zijn pitstop. Bij die undercut had hij eigenlijk niet achter de Mercedes-coureur terug mogen vallen, maar dat gebeurde toch. Met een mooie inhaalactie maakte hij snel korte metten met Russell en reed hij richting zijn teamgenoot. De problemen met zijn rempedaal weerhielden hem ervan om Piastri aan te vallen, wat de pitmuur van McLaren ongetwijfeld geruststelde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

7. Yuki Tsunoda - 8,6
Op de gediskwalificeerden na was niemand op de grid zo ongelukkig, en zo hard de dupe van zijn eigen team, als Yuki Tsunoda. Visa Cash App Racing Bulls doet het tot op heden zeer behoorlijk en Tsunoda wist ook dit weekend weer de snelheid uit het materiaal te halen. Dat zag je in de sprintrace zeer duidelijk, wat belovend was voor de hoofdrace.
Tsunoda moest echt door alles tegengewerkt worden om een puntenfinish te voorkomen, want puur door de luchtdruk van de bolide voor zich verloor hij de helft van zijn voorvleugel. Daarnaast zette Racing Bulls hem op een tweestopper terwijl al zijn directe concurrenten met één stop veel, maar dan ook veel sneller waren over de hele raceafstand. Tsunoda valt niets te verwijten en het is dan ook geen wonder dat Red Bull schijnbaar overweegt hem te promoveren naar het hoofdteam.
Lees ook
Verstappen deelt plan van Red Bull, oud-teambaas reageert: 'Max weet dat hij niet moet janken'
18. Jack Doohan - 5,0
Hoewel Jack Doohan geen goed weekend kende, is het het toch waard om hem even aan te halen. Een terechte tijdstraf van tien seconden deed ook maar enige vorm van progressie teniet, maar hij viel in China wel op. Pierre Gasly liet zien dat de Alpine redelijk wat pace had, pace die Doohan er aardig uit wist te halen.
Op diverse momenten in de race zag je dat de Australiër, die onder druk staat vanwege de aanwezigheid van bankzitter Franco Colapinto, wel de agressie en het doorzettingsvermogen heeft om het zijn tegenstanders moeilijk te maken. Zo goed als een Verstappen vroeger was, is hij zeker niet, maar met wat meer ervaring en een verfijndere rijstijl kan hij het op het asfalt zomaar leuk maken.
Cijfers Grand Prix van China 2025
Coureur | Score |
1. Oscar Piastri | 9,5 |
2. Max Verstappen | 9,3 |
3. George Russell | 9,2 |
4. Esteban Ocon | 8,8 |
5. Lewis Hamilton | 8,7 |
6. Charles Leclerc | 8,6 |
7. Yuki Tsunoda | 8,6 |
8. Oliver Bearman | 8,5 |
9. Kimi Antonelli | 8,4 |
10. Alexander Albon | 8,4 |
11. Lance Stroll | 7,7 |
12. Isack Hadjar | 7,4 |
13. Pierre Gasly | 7,2 |
14. Lando Norris | 6,5 |
15. Fernando Alonso | 6,3 |
16. Carlos Sainz | 6,0 |
17. Gabriele Bortoleto | 5,3 |
18. Jack Doohan | 5,0 |
19. Nico Hülkenberg | 4,5 |
20. Liam Lawson | 2,5 |
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties