Maakt Max Verstappen nog kans op de wereldtitel? Die vraag zal de Nederlander zichzelf ook stellen. Red Bull Racing komt redelijk wat snelheid tekort, maar Verstappen staat er in het kampioenschap wel nog goed voor. Met een aantal aanpassingen kan Red Bull mogelijk competitiever worden. Verstappen gaat in op de plannen van Red Bull, waarop ook Günther Steiner zijn licht op de situatie laat schijnen.
Verstappen is inmiddels ervaringsdeskundige in schadebeperking. De Limburger voerde in China weer een masterclass van dit specialisme uit, en verloor tijdens het weekend maar één punt ten opzichte van Lando Norris. In de Grand Prix moest Verstappen hard werken om een vierde plek uit het vuur te slepen, al bleek die moeite achteraf onnodig, aangezien Charles Leclerc en Lewis Hamilton gediskwalificeerd zouden worden.
Werken aan een oplossing
'We waren niet echt snel op die mediumbanden', zo blikte Verstappen na de race terug in gesprek met Kai Ebel. 'De andere teams waren eigenlijk sneller, dus ik heb gewoon mijn eigen race gereden. Ik moet wel zeggen dat de harde banden het best goed deden in de laatste vijftien tot twintig ronden. Het was nog niet zoals het hoorde te zijn, maar het was wel positief', zo is de wereldkampioen nog vrij positief tegen het Duitse RTL.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ebel vraagt aan Verstappen wat momenteel het grootste probleem is bij Red Bull, en hoelang het duurt om dit op te lossen. 'Dat is allemaal lastig te zeggen eigenlijk', geeft de 27-jarige toe. 'We hebben nog wel werk te verzetten, zowel qua snelheid als ook qua balans. We moeten beide punten nog verbeteren, maar we werken zo hard als we kunnen, net als ieder ander team.' Verstappen lijkt zich dan ook goed te beseffen dat Red Bull wel stappen kan zetten, maar dat de concurrenten hetzelfde doen.
Dat betekent dat een extra grote stap vereist is om het gat te dichten. 'Het is lastig om te zeggen wanneer het beter gaat. Hopelijk is dat al in Japan het geval, maar ik heb eigenlijk geen idee.' Verstappen zal op een van zijn sterkste circuits beschikken over de eerste upgrades. Helmut Marko heeft bevestigd dat Red Bull in Suzuka met nieuwe onderdelen voor de RB21 komt.
Steiner prijst mentaliteit Verstappen
Steiner, de voormalige teambaas van Haas, reageert goedkeurend op de teksten van Verstappen. 'Hij weet dat hij niet moet janken', luidt het duidelijke commentaar van Steiner, waarop zijn collega een beetje ongemakkelijk moet lachen. 'We kennen Max. Max wil winnen. Hij wil niet voor een podiumplek rijden of om vierde te worden', zo citeert Steiner de Nederlander uit Austin 2016. 'Nee, hij wil winnen. Dat is hij ook gewend, en we weten hoe goed hij is.'
Datzelfde kan momenteel niet gezegd worden van teamgenoot Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander viel telkens in Q1 uit, en kwam nog niet in de buurt van de punten. In Shanghai eindigde de Red Bull Racing-coureur als vijftiende, al schoof hij dankzij diskwalificaties nog drie plekken op. 'Het werd er niet veel beter op', oordeelt Steiner. 'De auto is misschien niet genoeg, maar je moet hem altijd met zijn teamgenoot vergelijken. Zijn teamgenoot krijgt het wel voor elkaar, dus Lawson hoort dan minimaal in de top tien thuis.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Zuid-Tiroler denkt dat Red Bull er alles aan gedaan heeft om de 23-jarige coureur op gang te helpen. 'Ze proberen ook veranderingen door te voeren om de auto beter bestuurbaar te maken. Nu is men bij Red Bull ook niet tevreden', zo trekt hij de onvermijdelijke conclusie. 'Hij is vanuit de pitstraat begonnen aan de race, en er waren zeker wat lichtpuntjes. Hij had namelijk geen crash, zoals in Melbourne, maar de verwachting is toch dat hij punten pakt. Red Bull is wereldkampioen geweest, dus ze nemen geen genoegen met een coureur die achteraan rijdt, terwijl Verstappen vierde eindigt.'
'De teamleiding kan ook niet tevreden zijn met dit resultaat. Ik geloof wel dat hij nog een paar races de kans zal krijgen, maar op een gegeven moment moet je zeggen dat het gewoon niet werkt. Lawson reed vorig jaar wel goede races, en twee jaar geleden ook al, maar in een team met Max Verstappen werkt het blijkbaar niet', aldus Steiner. Volgens de geruchten zou Lawson zelfs niet meer een aantal extra races krijgen, en rijdt hij in Japan alweer voor Racing Bulls, terwijl Yuki Tsunoda dan in zijn thuisland in de Red Bull mag stappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties