Yuki Tsunoda gaat zijn thuisrace volgende week rijden in een Red Bull Racing-bolide, en dat gaat dus ten koste van Liam Lawson. De geruchtenmolen draaide al enkele dagen op volle toeren, maar nu is het hoge woord er daadwerkelijk uit. De meningen zijn duidelijk verdeeld over de wissel, aangezien Lawson maar twee races de kans kreeg bij Red Bull. F1TV-presentator Lawrence Barretto vertelt wat Lawson de kop heeft gekost bij de Oostenrijkse renstal.
Lawson was de vervanger van Sergio Pérez als teamgenoot van Max Verstappen. De hoop was dat de rijstijl van de Nieuw-Zeelander beter bij de Red Bull-bolide zou passen dan die van de Mexicaanse veteraan. Toch viel dit gigantisch tegen, aangezien Lawson het in zijn eerste twee weekenden ongekend moeilijk had met de RB21. Hij kwam tot twee keer toe niet verder dan het eerste deel van de kwalificatie, en ook in de race wist hij geen potten te breken bij het team van Christian Horner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het feit dat de eindklasseringen van Lawson zo laag waren, heeft er volgens Barretto voor gezorgd dat Red Bull nu al het gevoel had dat er iets moest gebeuren. 'Het was natuurlijk de vraag of Liam zich in een positie bevond waar hij het meeste uit de auto kon halen', zo begint de presentator op het YouTube-kanaal van Formula1.com. 'In China kwalificeerde hij zich twee keer als laatste. Dat zijn gewoon dingen die nog nooit eerder gebeurd zijn bij een Red Bull-coureur.'
'Het team was al aan het praten gedurende het Grand Prix-weekend in China, maar ook de dagen erna. Toen werd eigenlijk al duidelijk dat er een wissel moest gaan plaatsvinden', vervolgt Barretto over de situatie bij het team van Red Bull. 'Het is natuurlijk niet zo simpel dat ze zeggen: we gaan een wissel doen, laten we het gelijk naar buiten brengen. Er zijn heel veel dingen die moeten gebeuren. Denk hierbij aan papierwerk, maar ook praktische zaken', zo legt de presentator uit.
Honda heeft zich er ook in gemengd
Barretto denkt ook dat het gesprek met Honda belangrijk is geweest bij het nemen van de beslissing. 'Ook zullen ze ongetwijfeld met Honda gepraat hebben. Ze hebben altijd Yuki aangemoedigd sinds die in de Formule 1 is gekomen in 2021. Ook zijn ze natuurlijk nog partner van het team tot het einde van dit jaar', legt de Brit uit. 'Ook moesten ze in gesprek met Yuki en Liam zelf. Het was positief voor de een, negatief voor de ander. Je moet een hoop dingen doen voor je het naar buiten brengt.'
Lawson kreeg dus maar kort de tijd om zichzelf te bewijzen bij het team van Red Bull, en volgens Barretto is dat zuur. 'Lawson is niet ineens een slechte coureur geworden. De prestaties die hij heeft geleverd als coureur van het zusterteam, waren niet zomaar wat. Als je praat met andere teambazen en coureurs, dan zeggen zij ook gelijk dat hij niet in één keer een slechte coureur is geworden', legt de Brit uit. 'Wat wel veranderd is, is dat zijn zelfvertrouwen ineens weg was. Hij was heel anders dan het karakter dat we vorig jaar hebben gezien. Dat hebben ze ook gezien bij Red Bull. Hij zal diep teleurgesteld zijn', aldus Barretto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties