Pierre Waché heeft de resultaten van de testdagen in Bahrein geëvalueerd en volgens de technisch directeur zal Red Bull Racing over een kleine twee weken in Australië zeker niet de favoriet zijn. De Fransman denkt dat McLaren en Ferrari er momenteel beter voorstaan dat het team van regerend wereldkampioen Max Verstappen. Waché verklaart tevens de problemen van Red Bull tijdens de testdagen.
In Bahrein viel het op dat de RB21 er visueel niet zo anders uitzag als zijn voorganger. Met de RB20 hadden Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez het in het tweede deel van het 2024-seizoen behoorlijk moeilijk om constant vooraan mee te strijden. Dat er zo weinig veranderingen zichtbaar waren, zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen in de paddock, maar desondanks is er wel degelijk één en ander gewijzigd ten opzichte van de bolide van vorig jaar.
Waché herhaalt in een interview met The Race dat het vooral om onderhuidse veranderingen gaat. De verandering van de auto van vorig jaar naar de RB21 is volgens de technisch directeur veel meer een conceptverschuiving dan de verandering in de drastisch verschillende bolides van 2023 en 2024. 'Ik denk dat het (de RB21) qua karakteristiek meer verschilt van wat we zagen tussen de RB19 en RB20', begint Waché. 'Na het einde van het seizoen met de RB19 was er een evolutie. De vorm van de RB20 was heel anders, maar het was hetzelfde type concept. Nu is de manier waarop we snelheid uit de bolide halen duidelijk heel anders.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oorzaak mindere progressie
De testdagen verliepen voor Red Bull niet helemaal volgens plan en dat had voor een deel te maken met het feit dat het team de grenzen van de bolide opnieuw moest uitvinden na de conceptwijziging. Waché geeft dan ook toe dat de Oostenrijkse renstal nog niet precies weet waar het staat ten opzichte van de concurrentie. 'Om competitief te zijn, moet je op een bepaald punt het potentieel eruit kunnen halen', aldus Waché, die uitlegt wat de wijzigingen aan de RB21 het team moeten brengen.
'De wijzigingen geven ons wat meer mogelijkheden om de balans te herstellen', wijst de Fransman op de problemen die Verstappen vorig jaar vaak aankaartte. Een positieve ontwikkeling dus, al geeft Waché ook aan dat Red Bull nog niet is waar het wil zijn. 'Het kost meer tijd om te begrijpen wat de beste optie is en ik denk dat dat het proces is waar we nu in zitten.' Dit verklaart ook waarom Red Bull geen serieuze racesimulatie af kon werken in Bahrein.
De tijd begint wel te dringen, want over een kleine twee weken staat de eerste Grand Prix van het seizoen alweer op de planning. Waché geloof dat er voor het raceweekend in Australië nog wel één en ander mogelijk is, maar de technisch directeur geloof niet dat Red Bull, in tegenstelling tot de voorgaande seizoenen, als favoriet afreist naar de seizoensopener. 'Op dit moment lijkt het er niet op dat we snel genoeg zijn, maar daarna zullen we het wel zien. Het lijkt erop dat McLaren en Ferrari sneller zijn', verwacht Waché dat een podiumplaats in Melbourne niet vanzelfsprekend zal zijn voor Verstappen en teamgenoot Liam Lawson.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties