red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 5 Opinie
Opinie

Verstappen miste kans op de zege vanwege 'pech': 'Dat zouden we aan Max moeten vragen'

red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 5

Christijan Albers vindt dat Lando Norris er de afgelopen jaren niet in geslaagd is om zijn zwakke punten weg te werken. De analist wijst naast Max Verstappen nog één andere coureur aan, die hier wel in is geslaagd. Verder blikte Albers terug op de Grand Prix van Saoedi-Arabië, waarbij Verstappen na zijn pitstop vanwege 'pech' de aansluiting met Oscar Piastri verloor.

Verstappen is al jarenlang de maatstaf in de Formule 1, maar de Nederlander is niet het enige grote talent uit zijn generatie. Verstappen was in Jeddah dan ook de oudste coureur in de top vijf van de startopstelling. Albers vindt dat twee coureurs momenteel echter boven de rest uitsteken. De eerste is uiteraard Verstappen. 'Bij Verstappen zag je in de beginfase van zijn carrière dat hij goed was in de races, maar het in de kwalificaties minder goed voor elkaar had', vertelt de 46-jarige in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.

Verstappen en Leclerc

De Limburger verloor in zijn debuutseizoen bijvoorbeeld nog het kwalificatieduel van Carlos Sainz met 9-10, terwijl hij de Spanjaard op zondagen wel altijd de baas was, met maar liefst 49 punten, tegenover achttien punten voor de Spanjaard. 'Verstappen was wel goed in de kwalificaties, maar niet perfect. De afgelopen jaren hebben ze hier zo hard aan gewerkt, dat hij perfect is in de kwalificaties.' Dat komt goed uit, want in 2025 lijkt de kwalificatie steeds belangrijker te worden, aangezien de verschillen klein zijn en volgen erg lastig is.

Albers stipt aan dat Charles Leclerc er net als Verstappen in geslaagd is om zijn zwakke punt weg te werken, waar Albers dit bij Norris niet het geval vindt. 'Hetzelfde geldt eigenlijk andersom voor Leclerc. Hij was altijd een beest in de kwalificaties, maar in de races was hij niet zo constant', weet de Eindhovenaar. 'Daar heeft hij heel hard aan gewerkt. Je zag in Bahrein en in Jeddah dat hij echt beter is geworden in de race. Hij is veel constanter geworden en maakt minder fouten. Je ziet bij hem ook dat hij gegroeid is.' De Monegask eindigde in Jeddah een halve minuut voor Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen miste kans op de zege vanwege 'pech': 'Dat zouden we aan Max moeten vragen'
Twee van de beste coureurs in de Formule 1.

'Dit draaide Verstappen de nek om'

Albers gaat vervolgens verder in op de race van Verstappen. De wereldkampioen kreeg een tijdstraf van vijf seconden, maar wist voor zijn pitstop al een gat van drie seconden te trekken naar Oscar Piastri. De Australiër had vervolgens geen perfecte pitstop en stond 3,4 seconden stil. 'Ik had gedacht dat Verstappen na zijn pitstop nog dichter bij Piastri zou zitten', deelt Albers. Red Bull moest echter enige marge nemen bij de straf van Verstappen, waardoor hij ook 8,4 seconden stilstond, daarnaast plaatste Piastri een undercut, waardoor Verstappen een kleine vijf seconden achter de McLaren-coureur terug op de baan kwam.

Verstappen eindigde uiteindelijk 2,8 seconden achter Piastri. 'Wat Max de nek omdraaide, was die ronde dat hij achter Lewis zat', meent Albers. Verstappen verloor in die ronde anderhalve seconde ten opzichte van Piastri. 'Dat kun je altijd pas achteraf analyseren, dus dat zouden we aan Max moeten vragen. Dit vind ik altijd interessante vragen, of het zijn race de nek omdraaide dat hij achter Lewis zat.'

Gevolgen groter dan gedacht

Albers denkt dat Verstappen meer dan alleen die anderhalve seconde verloor. 'Daar verloor hij niet alleen tijd, maar je krijgt daardoor ook veel hogere bandentemperaturen. Die banden zijn al zo gevoelig. Bijna alles draait om die banden. Het is alsof je een blok goud in de kluis moet leggen en moet oppoetsen', zo legt hij uit dat Verstappen vervolgens ook zijn banden weer moest laten afkoelen, en in de ronden erna dus ook tijd liet liggen.

'Je zag dat Verstappen in de eindfase weer competitiever was. Hij kwam toen wat dichter bij Piastri vanwege het verkeer. Het is niet zo dat Piastri weg kon rijden bij Verstappen. Je zag wel dat Max competitief was qua tijden', zo is Albers positief over de race van de Red Bull Racing-coureur. 'Alleen de engineers en Max weten dit, maar wat was gebeurd toen Max achter Lewis vastzat?'

'Piastri haalde hem sneller in en was vastberaden om geen tijd te verliezen. Verstappen kwam hem op bepaalde punten tegen, waar hij net pech mee had', zag Albers. Verstappen had op het rechte stuk net wél DRS achter Hamilton, maar kon hem in de eerste bocht nog niet inhalen, waarna hij een hele ronde moest afwachten achter de Ferrari-coureur. 'Max had met het verkeer weer voordeel dat hij weer kon inlopen op Piastri, maar dat moment bij Hamilton is wel schadelijk geweest voor de banden', zo denkt Albers dat het spannend had kunnen worden als Verstappen zijn oude rivaal een ronde eerder had kunnen inhalen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws