De Grand Prix van Saoedi-Arabië leverde op zaterdag én zondag meer dan genoeg spanning op. Oscar Piastri greep de winst, dankzij een discutabele straf voor Max Verstappen, waarbij veel analisten vonden dat hij in oude patronen terugviel. In de nabeschouwing van F1Maximaal.nl nemen we de straf voor Verstappen onder de loep, en bespreekt hoofdredacteur Mark Hanselman ook andere opvallende momenten.
- Was de straf voor Verstappen terecht?
'Dat is de hamvraag na dit weekend! Het is een heel moeilijk te beoordelen moment, waarbij je de situatie haast beeld voor beeld moet bekijken. Het belangrijkste punt is hoe ver beide coureurs bij de apex naast elkaar zitten. Dit veroorzaakt al een grijs gebied in de regels, want er zijn meerdere definities voor de apex van een bocht, en het ligt er ook aan hoe je een bocht aansnijdt. Daarnaast miste Oscar Piastri de apex van de bocht (zoals te zien op onderstaande foto), wat de situatie nog ingewikkelder maakt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Op de bovenstaande foto is ook te zien dat Verstappen met zijn voorvleugel marginaal voor de voorvleugel van Piastri zit. Daarmee hebben beide coureurs ruimte verdiend in die eerste bocht. In de uitleg van de wedstrijdleiding staat dat beide coureurs bij de apex pal naast elkaar zaten. De bocht was daarom van Oscar Piastri, en hij had daarom recht om ruimte te krijgen in die bocht. Dat klopt ook, alleen Verstappen geeft Piastri ook duidelijk ruimte. De wedstrijdleiding spreekt zichzelf in haar uitleg dus ook volledig tegen.'
'Piastri gaf Verstappen echter geen enkele ruimte in de tweede bocht. De McLaren-coureur wist nog net met twee banden op de baan te blijven, maar er was geen enkele kans voor Verstappen om ook op de baan te blijven. Dat is op de onderstaande foto goed te zien. Nadat Verstappen voor de eerste bocht aanremde, had hij dus nog maar twee opties: de bocht afsnijden, of Piastri raken.'
'Piastri beweerde dat Verstappen geen enkele kans had om de bocht te halen. Ik haalde de bocht zelf nog maar net, laat staan Max, aldus Piastri. Dit is totale onzin. Verstappen week voor de remzone namelijk flink uit naar de racelijn, en sneed de bocht normaal aan. Piastri zat voor de remzone een halve meter voor Verstappen, maar wel drie autobreedtes verder naar de binnenkant. Verstappen sneed de bocht dus onder een veel betere hoek aan vanaf de racelijn. Dat Piastri die bocht nog haalt, bewijst eigenlijk dat Verstappen die bocht ook had kunnen halen. De Limburger kon alleen niet vol insturen omdat Piastri aan de binnenkant zat.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ja, Piastri had het recht op de eerste bocht, maar het incident speelde zich niet in bocht 1 af, maar in bocht 2. Dit staat ook zo in de officiële documentatie van de FIA. In de tweede bocht zat Verstappen juist aan de binnenkant, dus eigenlijk had hij het recht op die tweede bocht. Hem werd echter geen ruimte gegund. Puur volgens de regels is dit dus een geval van forcing another driver off the track. Verstappen zat hier dus niet fout, maar Piastri.'
'De woede van Verstappen is dan ook volledig terecht. Zoals Jenson Button al eens zei: Verstappen heeft de regels wel heel goed gelezen. Dat bleek ook in Jeddah. Verstappen wist precies wat hij deed, en had die bocht dus zeker wel kunnen halen. Verstappen werd hier dus van een cruciale zege beroofd. Die veertien punten tegenover Oscar Piastri kunnen extreem dure punten zijn aan het einde van het seizoen.'
'Helaas spelen de Britse media hierin ook weer een bepalende rol. De grootste zenders riepen meteen via Martin Brundle en Jolyon Palmer dat Verstappen de bocht afsneed, dat dit een herhaling van zijn oude gedrag is, en dat hij een straf verdiende. Het is al vaker gebleken dat deze grote media de wedstrijdleiding beïnvloedden in hun commentaar. Dat mag niet zo zijn, maar het werkt wel zo. Door het kuddegedrag van de media werd volledig gemist dat niet Verstappen, maar Piastri fout zat.'
- Valt het incident te vergelijken met de straf voor Norris in Austin?
'Ik zie deze vergelijking enorm veel langskomen, maar er zijn twee duidelijke verschillen met die race in de Verenigde Staten. Norris kreeg daar een straf, omdat hij Verstappen buitenom inhaalde in bocht 12. Dat is een alleenstaande bocht, waarna de coureurs weer naar links uitwijken om zich voor te bereiden op bocht 13. Dit is een duidelijk verschil met Jeddah, want hier gaat het om een bochtencombinatie.'
'Dat verandert de hele situatie sowieso al, zeker omdat het incident dus in bocht 2 plaatsvond. Verstappen nam in Austin een normale lijn, en kwam op de kerbstones uit, zoals dat hoort. Piastri nam in Jeddah absoluut geen normale racelijn, en hij ontnam Verstappen de kans om bocht 2 te nemen, terwijl hij die ruimte op het asfalt wel verdiend had.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Daarnaast zat Verstappen verder naast Piastri dan Norris naast Verstappen in Austin. De richtlijnen voor buitenom inhalen geven aan dat de coureur aan de buitenkant met zijn vooras minimaal naast de vooras van de coureur aan de binnenkant moet zitten. Dit was in Saoedi-Arabië het geval, terwijl Norris in Austin bij de apex net achter Verstappen zat. Red Bull Racing miste Jonathan Wheatley in Bahrein duidelijk bij de pitstops, maar de Brit sprak ook altijd met de wedstrijdleiding bij dit soort momenten en deed dat extreem goed. Ik denk dat Red Bull mét Wheatley een betere kans had gehad om een straf te vermijden.'
- Had Verstappen de plek toch moeten opgeven?
'Achteraf misschien wel, maar als je denkt dat je gelijk hebt, zou het gek zijn als je de plek opgeeft. Dit is achteraf dus makkelijk te zeggen. Ik vind eerder dat de wedstrijdleiding vanwege de lastig te beoordelen situatie had kunnen beslissen dat Verstappen de plek na de Safety Car alsnog kon opgeven, als ze echt vonden dat Verstappen de leiding niet mocht behouden. Een straf voelt in ieder geval veel te zwaar in deze situatie. Red Bull dacht duidelijk ook dat Verstappen gelijk had, anders hadden ze de plek wel opgegeven.'
'Na de eerste ronde kwam ook meteen een Safety Car-periode, waardoor het sowieso onmogelijk was om die plek nog in te leveren. Tegen de tijd dat de race hervat werd, had Verstappen de straf al ontvangen. Het was dus ook niet meer mogelijk om de plek op een strategisch punt in te leveren, om daarna nog DRS te pakken. Als principekwestie snap ik goed dat Red Bull geen plek opgeeft, als ze zelf vinden dat ze gelijk hebben.'
'Als we Abu Dhabi 2021 erbij pakken - ook geen onbelangrijke race - zat Verstappen daar in bocht 6 wel voor Lewis Hamilton. De Brit sneed de chicane vervolgens af, en behield de leiding. Dat moment was ook geen straf waard, waarom dit dan wel? Het wordt gewoon wederom duidelijk dat er in de Formule 1 met twee maten gemeten wordt, waarbij Verstappen de schijn altijd tegen heeft als agressieve coureur.'
- Deed Piastri niet gewoon wat Verstappen ook zou doen?
'Ja, absoluut, maar dat betekent niet dat Verstappen hier fout zat. Piastri heeft zelf achteraf toegegeven dat het precies hetzelfde zou zijn gegaan als de rollen omgekeerd waren. Daarmee geeft hij dus ook aan dat hij ook buiten het circuit terecht was gekomen, dat hij bocht 2 had afgesneden, en dat hij de leiding behouden had. Het enige punt dat Piastri aankaartte om Verstappens straf te rechtvaardigen, was dat Verstappen bocht 2 nooit had kunnen halen. Dat is op basis van de data gewoon niet logisch.'

'Dat doet niks af aan het feit dat Piastri precies deed wat hij moest doen. Van Piastri is ook bekend dat hij een van de weinige coureurs is, die echt oplet wat Verstappen doet, en daarvan leert. Hij maakte het Verstappen zo moeilijk mogelijk, en het is ook volledig te begrijpen dat hij de wedstrijdleiding vervolgens vraagt om een straf uit te delen. De FIA-stewards moeten zich echter niet laten leiden door de opmerkingen van de teams, of door de media, en het regelboek blijven volgen.'
Lees ook
Verstappen wijst idee resoluut af: 'Met wat ik hier nu doe en verdien, kan ik dat niet maken'
- Zet Norris zichzelf buitenspel bij McLaren?
'Zijn fout was pijnlijk, en je voelde zo'n moment haast aankomen. Op zondag reed hij echter een hele goede race. Hij eindigde echter maar negen seconden achter Piastri, terwijl hij na de Safety Car-periode dus negende lag. Dit is de eerste race van 2025 waarin Norris de snelste McLaren-coureur was, en hij zal dus moeten proberen om juist de positieve punten uit dit weekend mee te nemen. Piastri was niet extreem snel, maar won door foutloos te zijn, en dat is ook zijn kracht.
'Dat neemt niet weg dat Norris veel meer fouten maakt dan Piastri. Zelfs als Norris vanaf nu de snellere McLaren-coureur is, blijft Piastri de favoriet. De teams zitten zo dicht bij elkaar dat elke fout nu extra afgestraft zal worden. Piastri was in de eerste vier raceweekenden de snelste coureur, maar als Norris zijn snelheid nu hervindt, kan het nog spannend worden, en dat is alleen maar koren op de molen van Verstappen.'
'Als Verstappen Piastri moet verslaan, moet hij nog twaalf punten goedmaken. Als Norris toch de sterkste coureur bij McLaren wordt, staat hij maar twee punten achter de Brit. Voor Verstappen is het dus gunstig als het momentum op en neer blijft gaan bij McLaren. Vroeg of laat zullen beide jongelingen elkaar ook een keer tegenkomen en crashen. Piastri is qua instelling op het circuit namelijk best vergelijkbaar met Norris, dus hoe meer het seizoen vordert, hoe meer het hard tegen hard gaat worden.'
Lees ook
F1Maximaal.nl voorspelt: 'Kijk niet gek op als zijn McLaren straks in de muur staat'
Norris komt niet naar Nederland na nieuwe keuzes: 'Ben ik trots op'
- Komt het nog goed met Hamilton?
'Het zal vast nog wel beter worden dan dat het nu gaat, maar Hamilton blijft altijd de tweede coureur van Ferrari. Hij heeft Charles Leclerc ogenschijnlijk toch onderschat, en nu komt hij in dezelfde situatie terecht als veel teamgenoten van Verstappen. Hij zal niet willen accepteren dat hij trager is, dus dan ga je meer experimenteren met verschillende afstellingen, en meer risico's nemen, en dus vaker fouten maken.'
'Het vertrouwen ontbreekt bij de Brit, en dat hebben we vaker gezien als alles even niet naar wens verliep. Als hij het tegen Leclerc blijft afleggen, is dat een enorme deuk in zijn ego, en het ego van een coureur is cruciaal om snel te blijven rijden. De vraag is dan ook hoe deze situatie zich blijft ontwikkelen. Frédéric Vasseur steunt Hamilton nu nog, maar wat gebeurt als dit nog vijftien races zo doorgaat? Blijft Ferrari dan geduldig?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In dat geval is het ook de vraag of Hamilton zelf nog een jaar zo'n martelgang wil aangaan. Hij zal vermoedelijk niet graag uitstappen voor de nieuwe reglementen, maar je weet nooit wat er gebeurt als de prestaties ondermaats blijven. Hamilton doet niet graag mee om tweede viool te spelen. Een afscheid na 2025 is nu nog lastig te voorspellen, maar het valt ook niet uit te sluiten. Bij wie klopt Vasseur dan aan: Carlos Sainz of Max Verstappen?'
Lees ook
Hamilton afgebrand na dubieus interview: 'Lijkt Verstappen wel!'
Vasseur scheldt tegen journalist en haalt voorbeeld van Verstappen aan: 'F*cking bullshit!'
- Was er een schuldige in het incident tussen Gasly en Tsunoda?
'In principe lag de fout bij Yuki Tsunoda, maar het is goed dat de wedstrijdleiding dit als raceincident heeft beoordeeld, en de Japanner geen extra straf heeft gegeven. Pierre Gasly plaatste op zich een goede inhaalactie, maar je kunt je afvragen hoe slim dat was. Bocht 4 is een levensgevaarlijke bocht, waar eigenlijk geen ruimte voor twee auto's is. Als je daar buitenom inhaalt, ga je dus ook wel op de penaltystip liggen.'
'Het is ook de vraag wat Gasly ermee hoopte te bereiken, want over een raceafstand had hij het sowieso lastig gekregen tegen de Red Bull-coureur. Tsunoda had wel onderstuur, omdat hij opeens in de vuile lucht reed, en tikte het achterwiel van Gasly aan, maar het zou veel en veel te zwaar geweest zijn om hem hier een straf voor te geven. Ik vind het ook jammer dat alle buitenlandse media Tsunoda nu dikke onvoldoendes gaven. De rest van het weekend was best redelijk, en hij was absoluut niet de slechtste coureur van het weekend.'
- Hoe staat Red Bull er nu voor?
'Bahrein was een negatieve uitschieter, dat was zelfs in Bahrein al duidelijk. Japan was een positieve uitschieter, en ik had verwacht dat Saoedi-Arabië tussen die beide weekenden in zou liggen. Met dat verwachtingspatroon werd ik wel positief verrast door Verstappen en Red Bull. Ik had vooraf gedacht dat Verstappen met Charles Leclerc voor de laatste podiumplek zou strijden, op afstand van de McLarens, maar Verstappen vocht eerder met McLaren dan met Ferrari en Mercedes.'
'Dat is te danken aan het goede werk in de vrije trainingen. Verstappen mocht het wel niet eens zijn met de coureurswissel, maar profiteert nu wel van Tsunoda als teamgenoot. Omdat de 24-jarige veel competitiever is dan Liam Lawson, kan Red Bull in de vrije trainingen nu afstellingen met twee coureurs uitproberen. Christian Horner vertelde meerdere malen dat beide coureurs verschillende afstellingen gebruikten, en het team verzamelde zo veel meer data.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Die data resulteerde uiteindelijk in een goede afstelling. Ik denk dat Verstappen hier nog sterker was dan in Japan. De ronde in Japan was belachelijk goed, beter dan de ronde in Saoedi-Arabië, waar Verstappen nog drie kritiekpuntjes vond. Verder werd Red Bull in Japan duidelijk geholpen door de koele temperaturen en het gebrek aan inhaalmogelijkheden. In Jeddah liet Verstappen zien dat hij op pure snelheid niet voor Piastri hoefde onder te doen.'
'Dit is dus absoluut een stap vooruit, al blijft het zwakke punt van de RB21 in langere doordraaiers liggen. Daar heeft Verstappen te veel onderstuur. Dit was in Jeddah ook merkbaar in de eerste twee bochten, in bocht 13, en in de laatste bocht. In dat soort bochten is de McLaren echt nog veel sterker.'
- Wat mogen we van de komende weekenden verwachten?
'Het circuit in Miami is ook een stratencircuit, met vergelijkbaar asfalt als in Saoedi-Arabië. Dat is op zich dus positief voor Red Bull, alleen neemt Pirelli vanaf komend weekend zachtere bandencompounds mee dan volgens het oorspronkelijke plan. Dat speelt McLaren duidelijk in de kaart, al is het belang van poleposition daardoor ook extra groot. Verstappen liet in Jeddah zien dat hij zijn banden in leven kan houden als hij vrije lucht heeft.'
'Red Bull moet haar voordeel uitbuiten, dat het constructeurskampioenschap er niet toe doet, en dat het team maar één coureur heeft met titelkansen. Yuki Tsunoda staat namelijk zestiende in het kampioenschap, en moet zorgen dat hij Verstappen in de kwalificaties kan helpen. In Jeddah zagen we hier al een voorproefje van. In Miami zijn er twee lange rechte stukken: van bocht 8 tot 11, en na bocht 16.'
'Red Bull kan Tsunoda twee minuten eerder wegsturen. In zijn snelle ronde krijgt hij na bocht 8 dan een slipstream van Verstappen in zijn out lap. De Japanner wacht Verstappen in zijn in lap vervolgens op om een slipstream na bocht 16 te geven. Zo kunnen beide coureurs - en vooral Verstappen - enkele tienden winnen. Die tienden kunnen Verstappen cruciale polepositions opleveren op bepaalde circuits. Andere topteams hebben deze luxe niet, omdat niemand een duidelijke tweede coureur heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Er zitten wel meerdere doordraaiers op dit circuit, die Verstappen de nodige kopzorgen kunnen geven. Denk dan vooral aan bochten 7, 11, 12, en 17. Verstappen moet de schade nog even beperken, en dan hopen dat de upgrades in Imola ervoor zorgen dat hij minder last van onderstuur heeft in het midden van de bocht. Dit zou namelijk ook cruciaal zijn voor de bandenslijtage. Vervolgens gaan we twee weken later naar Spanje, waar de flexibele vleugels aangepakt worden. Als Verstappen tot die tijd de schade beperkt, ligt nog alles open.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties