Max Verstappen en Oscar Piastri maakten in Jeddah bij de start allebei duidelijk dat ze koste wat kost op de eerste plek wilden rijden na de start. Dat heeft alles ermee te maken dat volgen en inhalen in 2025 erg lastig is. Achteraf werd de race dan ook bij de start beslist, waarbij de wedstrijdleiding uiteindelijk optrad tegen Verstappen. Jolyon Palmer is het herhaalde gedrag van Verstappen een beetje moe, en haalt behoorlijk uit.
Verstappen kwam slecht weg bij de start en had tot twee keer toe last van wielspin. Piastri startte aan de binnenkant, en had vanwege zijn betere start meteen een goede kans om de leiding te grijpen. Verstappen wilde de leiding echter niet afgeven, en ging zij aan zij met de Australiër de eerste bocht in. Piastri reed bij het ingaan van de tweede bocht volledig op de kerbstones, terwijl Verstappen de bocht afsneed.
Horner boos op de wedstrijdleiding
Palmer reageerde in het commentaar van F1TV meteen op de controverse vooraan. 'Ik zou de plek opgeven. Piastri zat volledig aan de binnenkant, en bleef op het circuit', luidt het eerste oordeel van Palmer, die vervolgens de boordradio van Piastri hoort, die aangeeft dat Verstappen de plek moet teruggeven. 'Ik ben het hiermee eens.' Red Bull Racing besprak het moment intern, en besloot Verstappen het advies te geven om de plek te behouden, omdat Verstappen naar hun mening niks verkeerd had gedaan.
De wedstrijdleiding, met Enrique Bernoldi als oud-coureur, besloot echter dat Verstappen wél fout zat. De Nederlander kreeg een tijdstraf van vijf seconden, tot onvrede van Christian Horner. De teambaas van Red Bull verscheen na afloop van de race bij de aanwezige journalisten met twee A4'tjes: eentje om aan te tonen dat Verstappen bij de apex voor Oscar Piastri zat, en eentje om aan te tonen dat Verstappen de snelste coureur was tijdens de race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Herhaling van zetten
Palmer had een totaal andere mening dan Horner, en haalde tijdens de race al flink uit naar Verstappen. 'Dit is weer een voorbeeld waarbij Verstappen weigert om ingehaald te worden, en dat hij de bocht maar weer afsnijdt om de plek te behouden', zo wijst de Brit op een patroon bij Verstappen. 'We hebben dit in het verleden al zó vaak gezien. We hebben het zelfs hier in Jeddah in 2021 gezien.'
'Max dwingt de wedstrijdleiding altijd om een keuze te maken, in plaats van de plek op te geven', spreekt een duidelijk geïrriteerde Palmer uit. 'Piastri had een geweldige start, en dat was bepalend. Max zou aan die buitenkant nooit genoeg ruimte krijgen. Het was een kansloze poging om de leiding te behouden, en daar slaagde hij alleen in door de bocht af te snijden', zo sluit de Brit zijn betoog af.
Lichte straf
David Coulthard stelde zich duidelijk neutraler op. 'Een vos verliest zijn streken niet', zo kan de Schot wel van Verstappens actie genieten. 'Max zou altijd voor de buitenkant gaan in een poging om de keuze bij de wedstrijdleiding te leggen. Piastri kwam geweldig weg en zat voor Verstappen bij de apex. De enige verzachtende omstandigheid kan zijn dat de stewards in de eerste ronde minder hard optreden.' De wedstrijdleiding gebruikte die reden dan ook om Verstappen vijf seconden straf te geven, in plaats van de standaardstraf van tien seconden.
Palmer sprak echter meteen uit dat Verstappen een zware straf moest krijgen. 'Volgens de regels is dit een tijdstraf van tien seconden. Hij kan die plek dus beter opgeven, en de plek op de baan proberen te heroveren.' Verstappen deed dat dus niet, en kreeg uiteindelijk vijf seconden straf. Palmer vond die straf eigenlijk te licht. 'Ik kan me alleen voorstellen dat Verstappen slechts vijf seconden straf heeft gekregen, omdat ze coulanter zijn in de eerste ronde. Kevin Magnussen kreeg hier vorig jaar nog een straf van tien seconden voor, bij een vergelijkbaar incident als dit moment van Max', aldus de Brit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties