max verstappen oscar piastri 1228 Opinie
Opinie

Tung luistert naar Piastri: 'Geeft een bevestiging waarom Verstappen er niet over wil praten'

max verstappen oscar piastri 1228

Oscar Piastri heeft het zelf al regelmatig aangegeven: clean air is king. Dat was dan goed te zien aan de instelling van Piastri en Max Verstappen bij de start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Beide coureurs weigerden de leidende positie op te geven, waarna de wedstrijdleiding indirect de winnaar van de Grand Prix moest aanwijzen. Ho-Pin Tung bekeek de beelden ook en kwam tot een oordeel.

Tung kreeg bij de nabeschouwing van Viaplay de vraag of Red Bull en Verstappen er niet voor hadden moeten kiezen om na de eerste bochten de leiding af te geven aan Oscar Piastri. De wereldkampioen kreeg tijdens de Safety Car-periode een tijdstraf, waardoor hij de overwinning in de race aan Piastri moest gunnen. 'Achteraf is het altijd makkelijk praten', zo kan Tung niet veel met dat hypothetische scenario.

De analist denkt dat Verstappen uiteindelijk de juiste keuze heeft gemaakt. 'Je weet nooit hoe het loopt, maar het was deze race wel heel duidelijk dat volgen erg lastig was in de vuile lucht. Als Verstappen Piastri meteen er voorbij had gelaten, hoe was het dan afgelopen?' vraagt de Velpenaar zich af. 'We zagen dat de McLaren deze race veel meer snelheid had, en beter op de banden was. Wie weet was Verstappen dan niet eens tweede geworden. Dat kun je nooit weten.' Tung stipt daarmee aan dat Verstappen zijn banden weliswaar in leven hield, maar dat dit mede met de vrije lucht te maken had.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tung luistert naar Piastri: 'Geeft een bevestiging waarom Verstappen er niet over wil praten'
Verstappen gaat er na de herstart vandoor.

Wedstrijdleiding twijfelt niet over 'grijs gebied'

Verstappen gaf de plek echter niet op bij de start, waardoor het vooral van belang is om te bekijken of zijn tijdstraf terecht was. 'Het is een heel grijs gebied', beseft Tung. Christian Horner deelde juist na de race dat de wedstrijdleiding aan hem had laten weten dat het een slam dunk penalty was, ofwel er was geen enkele sprake van twijfel bij Enrique Bernoldi aan zijn collega's. Tung ziet dat dus anders, en benadrukt dat het moment erg lastig te beoordelen is.

Tung voegt toe dat het probleem al bij de moderne Formule 1-circuits ligt. 'Je kunt ook naar het circuit kijken, want is dat asfalt naast de baan wel zo goed? Als daar een grindbak lag, hadden ze allebei niet zoveel risico genomen in de eerste bocht', weet de coureur. Het is dan ook een steeds terugkerend fenomeen op dit soort moderne circuits, dat er eindeloos over de regels gesproken wordt. In Austin is het ook elk jaar weer prijs.

Woede van Verstappen terecht

Tung probeert uiteindelijk ook tot een oordeel te komen. 'Als je puur en strikt naar de regels kijkt, zit Verstappen er bij de apex net voor', weet de analist, die de beelden tot in detail bekijkt. 'Verstappen heeft dus het recht op die bocht. Als je buitenom inhaalt, moet je er goed naast zitten.' Dat was bij Verstappen duidelijk het geval, maar de wedstrijdleiding vond dit niet het geval, en benadrukte dat Piastri het recht op de bocht had, en ruimte moest krijgen. Hoewel Verstappen die ruimte gaf, kreeg hij toch een straf.

'Verstappen haalt de bocht echter niet, en Piastri net wel', ziet Tung. 'Daar heeft Piastri recht van spreken, want hij zegt terecht dat Verstappen voordeel pakt. Hij gaat veel te snel die bocht in', vindt Tung. 'Het is en blijft wel een moeilijke discussie, en ik snap wel dat Max hier kwaad over is. Uiteindelijk beslist die eerste bocht de hele race', weet de analist. Verstappen kreeg ook geen kans om te laten zien of hij de bocht wel of niet had kunnen halen, omdat Piastri geen ruimte liet.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp saoedi arabie 2025 zondag
Verstappen kon sowieso nog op het asfalt blijven.

Reacties van coureurs

Tung bekijkt vervolgens de reactie van Verstappen. De Nederlander is duidelijk woedend en wil niet over het incident of de straf praten met Chiel van Koldenhoven. 'Het is denk ik ook wel terecht', merkt Tung op. 'We zagen we ook in de analyse, dat dit een heel grijs gebied is. Dat kan dus de ene of de andere kant opvallen. Dit keer viel het niet goed voor hem, en ik kan me goed voorstellen dat Max daar erg gefrustreerd over was, want het bepaalt echt je race. Het neemt niet weg dat Verstappen en Red Bull deze race heel goed hebben uitgevoerd', zo sluit hij af met een compliment.

Vervolgens is het de beurt aan Oscar Piastri. De Australiër heeft veel tekst en uitleg nodig om tot de conclusie te komen dat de straf voor Verstappen terecht was. Piastri gebruikt daarvoor als argument dat Verstappen de bocht nooit had kunnen halen, maar de Nederlander kreeg nooit een kans om het tegendeel te bewijzen. 'De hoeveelheid woorden die Piastri ervoor nodig heeft, geeft een bevestiging waarom Max er niet over wil praten', zo beseft Tung dat Verstappen zwaar bestraft is.

'Je bent aan het racen en je probeert allemaal je positie te behouden. Piastri zegt ook dat hij nét op de baan kon blijven. Daardoor was de straf terecht, zegt hij, maar het blijft een grijs gebied', concludeert Tung, die terugkomt op zijn eerste punt. 'Het is ook inherent aan de circuits, dat je asfalt naast het circuit hebt liggen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws