Max Verstappen moet dit jaar net als in 2021 en met name 2024 in een mindere auto voor de wereldtitel strijden. Dat betekent dat de Nederlander de limieten moet opzoeken en dus vaker in controversiële situaties terechtkomt dan in bijvoorbeeld 2023. In Saoedi-Arabië leverde dit een lastig te beoordelen moment bij de start op, waarbij de wedstrijdleiding ervoor koos om Verstappen een tijdstraf te geven. Giedo van der Garde zag de wereldkampioen bozer dan hij hem in jaren gezien heeft en noemt dat terecht.
Verstappen maakte na de race zonder het te zeggen heel duidelijk wat hij van de situatie vond. De Red Bull Racing-coureur weigerde vragen over de start of de straf te beantwoorden, en haalde meerdere malen uit naar de FIA, door aan te geven dat hij zijn mening niet meer mag uiten, omdat hij dan ook straffen riskeert. Het startincident was bepalend, omdat inhalen en volgen erg lastig was, en Verstappen en Oscar Piastri enorm aan elkaar gewaagd waren qua snelheid.
Van der Garde gaf na de race bij Viaplay een eerste reactie. 'Hij was echt pissig, en ook wel een beetje terecht', zo maakt de Amsterdammer meteen zijn mening duidelijk. 'Hij heeft een goede race gereden, en hij had een goede snelheid te pakken. Het is lang geleden dat ik Max zo boos heb gezien', zegt de voormalige Formule 1-coureur, die zelf ook een beetje leek te schrikken van de woede van Verstappen, die na de race bij David Coulthard alleen even kort de fans wilde bedanken.
Startincident beoordeeld
Verstappen moest bij de start meteen in de verdediging. Van der Garde beoordeelt die eerste meters van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. 'Bij de start zagen we wel een slimme Max staan. Hij stond een beetje schuin in zijn vak. Hij dacht al dat hij naar de binnenkant van de bocht moest gaan', weet Van der Garde. Die verwachting kwam ook uit, en dat is niet geheel verrassend, want de tweede startplek is in Saoedi-Arabië al jarenlang een goede startplek.
'Bij de start zag je meteen dat Max niet heel goed weg kwam. Piastri had een supergoede start', zo ziet hij het contrast tussen beide titelkandidaten. Van der Garde komt vervolgens bij het moment in de eerste twee bochten aan. 'En dan zeg het maar... Dit is naar mijn mening nog steeds een zwaar grijs gebied.' Van der Garde maakt duidelijk dat op basis van de regels nauwelijks te bepalen valt wie goed of fout zit in de eerste bochtencombinatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van der Garde pakt het reglement er vervolgens bij. 'De regel is dat het voordeel bij degene ligt die eerder bij de apex is. Het is hier echter fifty-fifty. Max wordt daarna wel echt van de baan geduwd. Piastri haalde de bocht net wel, en had daar dus mazzel mee', zo snapt hij dat dit de doorslag gaf in het oordeel van de stewards. 'Ik vind vijf seconden veel te veel. Ze moeten het proberen en ervoor gaan. Dat wil je ook zien. Vijf seconden is veel te veel.'
'Bij de apex zaten ze precies naast elkaar', zo zet de analist de beelden stil. 'Het is dus een grijs gebied en moeilijk. Piastri haalt uiteindelijk wel de tweede bocht. Max had echt twee keer wielspin, en daar verloor hij het mee. Omdat hij van de baan afging, kreeg hij vijf seconden straf. Achteraf kun je zeggen dat hij de plek had moeten teruggeven, en een undercut had moeten proberen', aldus Van der Garde, die toevoegt dat het achteraf makkelijk praten is. De voormalige wereldkampioen in de karts en het langeafstandsracen benadrukt echter dat hij het incident geen straf waard vond, omdat op basis van de regels nauwelijks een schuldige aan te wijzen valt.
'Uit zijn plaat gaan'
Van der Garde merkte duidelijk de woede van de wereldkampioen, maar denkt dat Verstappen er tijdens de race op de best mogelijke manier mee omging. 'Hij is wel volwassen geworden. Vroeger kon hij echt uit zijn plaat gaan en meteen zijn mening geven. Nu zei hij gewoon lovely en focuste hij weer op de race', zo richt Van der Garde zich op het moment dat Verstappen te horen krijgt dat hij een straf gekregen heeft.
'Verstappen zei in zijn uitloopronde wel dat hij blij was met waar ze stonden en met hun performance', zo vindt de 39-jarige dat Verstappen zich professioneel opstelde, en het team een hart onder de riem stak. 'Ze konden terugrijden naar Piastri. De snelheid was echt goed. Ze hebben wel echt een stap gezet', vertelt de oud-coureur. In Bahrein kende Red Bull Racing nog een heel zwaar weekend.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van der Garde wilde ook nog graag even de Safety Car-herstart aanhalen, waarbij Verstappen bij de eerste bocht al een seconde voorsprong had op Piastri. 'Dit is instinct. Dit heeft hij op hele jonge leeftijd al van Jos geleerd. Daar heeft Jos eindeloos op gehamerd, maar het is ook instinct. Daar is Max zó goed in', weet Van der Garde. Hij legt uit dat Verstappen een spelletje speelde met Piastri en hem steeds even liet remmen. 'Hij ziet: hij komt nu, dus dan rem ik, en dan moet hij ook remmen, en dan ga ik. Het gat dat hij had, sloeg helemaal nergens op', lacht de analist.
'Typisch Verstappen, typisch Max'
Van der Garde woonde aan het begin van deze eeuw bij de Verstappens, toen Jos Verstappen zijn motoren in de kartsport tunede. Van der Garde en Verstappen senior grepen in 2002 zo samen de wereldtitel. De analist sliep destijds op de kamer van de jonge Max, die bij papa Jos op de kamer lag. Hij kan de reactie van Verstappen bij Viaplay dan ook goed begrijpen. De 27-jarige coureur maakte herhaaldelijk duidelijk aan Chiel van Koldenhoven dat hij niet over het startincident of de straf ging praten.
'Dit is typisch Verstappen, dat zie je ook in dit interview. Nee, dat doe ik niet. Dit is typisch Jos', lacht Van der Garde, die de racevader imiteert. 'Nee, daar gaan we het niet over hebben. Ik ben het er niet mee eens. Dit is de laatste discussie. Ik denk dat Max hiermee genoeg zegt, want anders krijg je een verhaal op een verhaal op een verhaal.' Van der Garde snapt dus wel dat Verstappen met deze aanpak het verhaal niet verder wil opblazen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties