pirelli 37 friday shanghai 2025 Formule 1
Formule 1

Pirelli gaat per direct ingrijpen, McLaren profiteert ten koste van Red Bull en Verstappen

pirelli 37 friday shanghai 2025

De Grand Prix van Japan mag Max Verstappen dan wel een zeer waardevolle overwinning hebben opgeleverd, maar het lijkt er sterk op dat de race in het Aziatische land wel een staartje gaat krijgen. Fernando Alonso vergeleek de Japanse optocht al met de Grand Prix van Monaco, en daar waren Pirelli en de Formule 1 het blijkbaar mee eens. Pirelli zal op woensdag meteen stappen ondernemen met een nieuw experiment.

Journalist Michael Schmidt blikte in de podcast van Auto, Motor, und Sport terug op het weekend in Japan. De Duitser denkt dat McLaren het niet slim aanpakt door koste wat kost beide coureurs een gelijke behandeling te geven. De jarige Oscar Piastri was op Suzuka sneller, maar kreeg van het team geen kans om de aanval op Max Verstappen te openen. Schmidt denkt dat McLaren op meerdere fronten meer had kunnen doen. 'Dit kan McLaren nog duur te staan komen', vreest de analist, met het oog op de rest van het seizoen.

Verklaring van McLaren weggewuifd

Lando Norris finishte tot nu toe twee keer voor Oscar Piastri, en Piastri op zijn beurt tweemaal voor Norris. Dat betekent dat beide heren punten van elkaar afsnoepen. 'Bij Red Bull is het duidelijk dat er maar één coureur is. De andere coureur doet er niet toe, en moet doen wat Red Bull wil', zo omschrijft hij de situatie van Yuki Tsunoda. 'Red Bull wil altijd alles voor Verstappen doen. McLaren wil geen coureur benadelen. Dat hoefden ze hier ook niet te doen. Piastri had het idee dat hij Verstappen had kunnen inhalen, en hij was zeker de snelste coureur. Ze hadden hem een kans kunnen geven.'

'Andrea Stella zei dat Norris in de vuile lucht van Verstappen reed', zo haalt de journalist bij Formel Schmidt de verklaring van de McLaren-teambaas aan. Schmidt geeft aan dat hij die verklaring onzin vindt. 'Dat was voor Piastri echter hetzelfde achter Norris. Piastri zat veel dichter achter Norris dan Norris achter Verstappen. Piastri zat bijna altijd binnen DRS-afstand, dus hij was gewoon sneller', concludeert Schmidt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea stella mclaren australie vrijdag 2025
Schmidt gaat niet mee in de verklaring van Stella.

Verstappen met ideaal scenario in Japan

Schmidt vindt dat McLaren Piastri de tweede plek tijdelijk had moeten overhandigen, om te kijken of hij de zege van Red Bull kon afpakken. 'Of Piastri Verstappen ook echt had kunnen inhalen, waag ik te betwijfelen', geeft de journalist toe. 'Ten eerste hebben we het hier over Verstappen. Ten tweede had je heel veel snelheidsverschil nodig om in te halen. Stella zei dat je acht tienden sneller moest zijn, en de Mercedes-strategen hadden het zelfs over 1,2 seconden. Zoveel sneller was Piastri absoluut niet dan Verstappen.' Daarnaast reed Verstappen met minder downforce en was hij dus sneller op de rechte stukken.'

'Die eenstopper hielp Verstappen ook', beseft Schmidt, die op de lage bandenslijtage wijst. 'Daardoor waren er minder kansen om hem tactisch te verslaan. Iedereen zat nu uiteindelijk vast. Op Suzuka heb je maar twee tienden voordeel van de DRS', weet de journalist te melden. 'In Melbourne heb je vier DRS-zones en levert dat een seconde op. Dat verschil was dodelijk voor de race in Suzuka.' Er werd dan ook nauwelijks ingehaald.

Pirelli neemt actie met nieuw experiment

Schmidt komt vervolgens met een belangrijk nieuwtje. 'Pirelli gaat meteen reageren. Dat maken ze op woensdag bekend', weet de Duitser nu alvast te melden. 'Ze nemen één compound zachter mee naar Miami en Imola dan oorspronkelijk het plan was. In Imola krijgen we voor het eerst de C6-banden. Die zouden eigenlijk pas in Monaco hun debuut zien.' De C6-banden werden zelfs specifiek voor stratencircuits ontworpen, en zullen voor traditionele circuits als Imola een zeer agressieve keuze zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

5 sunday montecarlo 2024 monaco ferrari mclaren red bull
De C6-banden waren een medicijn tegen de Monaco-optocht, maar worden nu ook elders ingezet.

De koerswijziging van Pirelli is voor Red Bull Racing zeer slecht nieuws. Het bandenmanagement is een van de zwakke punten van de RB21, terwijl McLaren op dit gebied juist uitblinkt. De zachtere banden zullen ervoor zorgen dat het bandenmanagement veel en veel belangrijker wordt. Daarnaast kan er zo makkelijker ingehaald worden, wat de kwalificatie minder belangrijk maakt. McLaren is vooral sterk in de races, terwijl de concurrentie de aanval in de kwalificaties soms nog wel kan openen.

Schmidt voegt ook toe dat het vermoedelijk niet alleen om de races in Miami en Imola gaat. 'Dit is een experiment om te kijken of ze de lage bandenslijtage zo tegen kunnen gaan. Als dat werkt, krijgen we de rest van het jaar ook zachtere banden.' De journalist geeft aan dat hij verwacht dat dit uiteindelijk ook gaat gebeuren. Dat betekent dat Red Bull nog enkele weken heeft om het bandenmanagement op orde te krijgen, anders krijgen de titelkansen van Verstappen een flinke klap. George Russell plaatste als GPDA-voorzitter in Japan een oproep aan Pirelli om zachtere banden mee te nemen in de komende races.

Bahrein als voorbode

Voor de ingreep van Pirelli reizen de Formule 1-teams eerst nog af naar Bahrein en Saoedi-Arabië. Voor deze races staan de bandenkeuzes al vast, maar Bahrein is traditioneel een van de zwaarste circuits voor de banden. 'Dit oude asfalt is heel erg ruw', legt Schmidt uit. 'Dit is de zwaarste test voor de banden. Het wordt waarschijnlijk een tweestopper, en zelfs als het een eenstopper wordt, zal dit McLaren in de kaarten spelen', weet de journalist. Een éénstopper is namelijk alleen mogelijk met veel bandenmanagement.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pitstop red bull racing japan 2025 livery max verstappen 1
Red Bull zal ook weer moeten verbeteren bij de pitstops.

Schmidt noemt het circuit in Bahrein een rampscenario voor Red Bull. 'Het draait hier om de achterbanden. Die moeten overleven, en kunnen niet oververhit raken. Je hebt veel punten waarbij acceleratie cruciaal is', zegt hij over het circuit in het Midden-Oosten. 'Er zijn veel langzame bochten, en als je daar een probleem hebt, heb je ook echt een probleem. Red Bull had in de test in Bahrein al grote problemen met de bandenslijtage, en dit was ook de grote vrees voor Mercedes. Dat was vorig jaar al zo. Dit is de ultieme test, of ze dichter bij zijn gekomen of niet.'

De journalist weet dat McLaren nog steeds sneller is, zelfs in Japan. 'Op zaterdag waren ze al anderhalf tiende sneller dan Verstappen, als ze geen fouten hadden gemaakt. Dat hebben Stella en Horner ook allebei toegegeven. Max gaf echter honderd procent, en de McLaren-coureurs maar 99,9 procent. Dat was net niet genoeg', zo prijst hij de wereldkampioen. De verwachting is dat de achterstand van Red Bull in de race in Bahrein zal oplopen, al kan de schade op zaterdag nog meevallen nu Red Bull sterker presteert in langzame bochten. Inhalen is in Bahrein echter goed mogelijk, waardoor de kwalificatie minder belangrijk zal zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws