max verstappen rb21 livery red bull racing japan 13 Opinie
Opinie

Duitse journalist heeft inside info vanuit Red Bull: 'Ze gingen af op data uit de simulator'

max verstappen rb21 livery red bull racing japan 13

Het weekend van Red Bull Racing in Japan deed enigszins denken aan het weekend in Imola afgelopen jaar. Daar had Red Bull ook een dramatische vrijdag, waarna Max Verstappen in een ultieme kwalificatiepoging het snellere McLaren aftroefde. In de race hield de Limburger vervolgens stand in een weekend waarin de simulator een hoofdrol opeiste. Die simulator speelde in Suzuka ook een hoofdrol, maar dan op een totaal andere manier.

Helmut Marko liet na de Grand Prix van Japan optekenen dat Verstappen 53 ronden op de limiet reed, en dat er geen andere coureur was, die dat Verstappen had kunnen nadoen. 'Ja, dat is honderd procent zeker', reageert Schmidt. 'We zagen hoe Red Bull het op vrijdag deed en ook nog in de derde vrije training. Verstappen heeft gezegd dat dit een circuit is waarbij je de auto moet kunnen vertrouwen, maar dat hij de auto niet vertrouwt', geeft de ervaren Duitse journalist aan bij Formel Schmidt.

Simulator werkt Red Bull tegen

Dat werd vooral in de vrije trainingen duidelijk. Verstappen klaagde in de vrijdagsessies over onderstuur en de onvoorspelbare balans bij de RB21. Schmidt heeft goede contacten bij Red Bull, onder meer met Marko, en wist dat het probleem uit de simulator kwam. 'De engineers hadden de afstelling veranderd voordat ze naar Suzuka gingen', geeft Schmidt aan. 'Ze gingen hierbij af op de data uit de simulator.' Red Bull heeft meerdere simulatorcoureurs, waaronder Rudy van Buren en Sébastien Buemi.

Het harde werk van de mannen in de virtuele wereld bleek echter zinloos te zijn, omdat Red Bull nog altijd kampt met correlatieproblemen. 'Deze afstelling werd flink gevierd, want die zou drie tienden sneller zijn. Vervolgens komen ze naar het circuit, en toen bleek de afstelling drie tienden langzamer te zijn', zo vertelt Schmidt wat hem ter oren was gekomen. 'De auto gedroeg zich niet goed. De voorkant en de achterkant deden niet hetzelfde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sebastian buemi 2020 red bull
Buemi is belangrijk voor Red Bull in de simulator.

Verstappen haalt de kastanjes uit het vuur

Verstappen leek zo voor wederom een weekend vol schadebeperking te staan, maar met het team op het circuit wist de Nederlander de afstelling net op tijd om te gooien. 'Het liep niet tot vlak voor de kwalificatie, toen het kwartje viel. Ze hebben de hele auto uit elkaar gehaald, en alle instellingen veranderd, en daarna was het een redelijke auto. Het was nog steeds niet de beste auto, dat was de McLaren. Voor Max Verstappen is het goed genoeg als de auto redelijk is', weet de Duitse analist.

'Dit was bij Ayrton Senna zo, dit was bij Michael Schumacher zo, en dat was ook bijna het geval bij Sebastian Vettel in zijn goede jaren', maakt Schmidt duidelijk over zijn landgenoten en de legendarische Braziliaan. Schmidt vindt het ook belangrijk om aan te geven dat de McLaren-coureurs op zich een goed weekend hadden, maar gewoon een nóg sterkere coureur tegenkwamen. 'De McLaren-coureurs maakten geen grote fouten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sebastian vettel rb9 red bull racing f1 gp india 2013
Vettel in zijn hoogtijdagen.

Verstappen was uiteindelijk 0,012 seconden sneller dan Lando Norris, terwijl Oscar Piastri met een achterstand van 0,044 op de tweede startrij stond. 'Je kunt haast niet over een nederlaag spreken. Met dit verschil hoef je maar een keer met je ogen te knipperen. Piastri had in elke andere kwalificatieronde genoeg gehad aan zijn eerste sector om poleposition te pakken. Dat was dus best knullig', weet Schmidt. 'Lando Norris liet het in de chicane liggen. Daar was Max Verstappen ongelofelijk sterk. Ze stonden voor de chicane bijna gelijk, maar Verstappen pakte onder tractie bij het uitkomen van die chicane de laatste honderdsten of duizendsten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws