Max Verstappen moet dit seizoen op zijn tellen passen. De Red Bull Racing-coureur moet het niet alleen opnemen tegen twee snelle McLarens, maar heeft ook de nodige strafpunten op zijn superlicentie staan, en moet dus oppassen dat hij geen schorsing krijgt. Het was dan ook om meerdere redenen spannend, toen Verstappen en Lando Norris zij aan zij de pitstraat uitkwamen in Japan. Christijan Albers vindt dat er twee kanten aan dat verhaal zitten.
Verstappen kreeg in 2024 twee strafpunten vanwege zijn rol in de aanvaring met Norris in Oostenrijk. Vervolgens was hij de pineut in vier van de vijf laatste weekenden. In Mexico kreeg hij weer twee punten vanwege het gevecht met Norris, in Brazilië werd hij zes dagen later bestraft in de sprintrace, door te snel te rijden bij de Virtual Safety Car. George Russell smeerde Verstappen in Qatar een strafpunt aan, en de botsing met Oscar Piastri in de seizoensfinale leverde ook twee strafpunten op.
Norris ruikt zijn kans
Daarmee is Verstappen momenteel de onbetwiste koploper met acht strafpunten, terwijl twaalf strafpunten een schorsing opleveren. Verstappen moet nog acht weekenden overleven voordat zijn eerste strafpunten vervallen, en daarna tot het einde van het seizoen voordat de andere strafpunten niet meer geldig zijn. Veel akkefietjes kan Verstappen zich dus niet veroorloven, maar Norris deed in Japan wel een poging om Verstappen op meerdere manieren af te straffen.
'Verstappen en Norris volgden elkaar de pitstraat in', zegt Albers bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf over het spannendste moment van de race. 'De pitstop was geniaal van McLaren, die was goed en snel.' Red Bull was een seconde langer bezig, voordat Verstappen weer op weg werd gestuurd. 'Max Verstappen hield zijn hoofd weer koel. In principe zat Norris fout', luidt het eerste oordeel van Norris over het feit dat de Brit over het gras moest rijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dutch bias
Norris zag dat zelf eerst anders, en riep dat Verstappen hem op het gras duwde. Albers komt later in de aflevering dan ook terug op zijn eerste reactie. 'We hebben wel vaak een oranje bril op', geeft de Eindhovenaar toe, die opmerkt dat Verstappen ook niet vrijuit ging in de situatie. 'Max was alles aan het voorkauwen bij het team en bij de FIA, door te zeggen dat Norris eerder van de pit limiter ging, en dat het een unsafe release was.'
Albers denkt dat het geklaag van Verstappen richting de wedstrijdleiding te makkelijk door de vingers wordt gezien. 'Dat willen we nooit horen. Als Lewis Hamilton of Lando Norris dit zegt, dan gaat de kop er bijna vanaf', zo wijst de analist op Dutch bias, nadat het in het afgelopen jaar ook vaak over de British bias ging. 'Het draait er een beetje om in welk kamp je zit', meent Albers. Ook de Britten zagen echter weinig verkeerds in de actie van Verstappen, en Norris gaf achteraf ook toe dat Verstappen niks verkeerd had gedaan.
Red Bull verwacht klap voor McLaren
Later in de uitzending gaat het ook uitgebreid over de RB21. 'De progressie van de auto zelf valt wel tegen', merkt journalist Erik van Haren op. 'Er zitten wel dingen in de pijplijn, maar ze zijn ook best wel gefocust op race negen, in Barcelona. De FIA gaat dan de flexibele voorvleugels meer controleren. Ze denken dat McLaren daar heel hard door geraakt wordt', deelt Van Haren. Red Bull moet dus eerst nog vijf weekenden overleven: Bahrein, Saoedi-Arabië, Miami, Imola, en Monaco.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Albers voegt daaraan toe dat Red Bull nog steeds dezelfde problemen lijkt te hebben als in het verleden. 'Je merkt dat de Red Bull een moeilijke auto is. Het is lastig om de juiste afstelling te vinden. De auto is ook gevoelig voor de wind, en Max zegt ook dat de balans in het midden van de bocht verandert. Dat is heel onvoorspelbaar, dus daar heeft hij het moeilijk mee. Dan is het moeilijk om met vertrouwen de bocht in te gaan', aldus de analist van De Telegraaf en Viaplay.
Red Bull kan dit probleem ook niet zomaar oplossen. 'Je ziet dat de Racing Bull beter bestuurbaar is, en dat hij beter reageert op alle afstellingen. Dit moet Red Bull onder controle krijgen, en dat is niet zo gemakkelijk. Je hebt al een bepaald ontwerp dat in de windtunnel staat. Dat kun je niet zomaar omdraaien. Het valt te hopen dat de upgrades ook echt helpen', zo kruist Albers zijn vingers. De voormalige coureur denkt dat Verstappen in Japan weinig te klagen had. 'Verstappen heeft overal zijn voordeel gehad', zo denkt Albers dat in Japan alles de kant van de Limburger opviel. 'Hij vindt dit een fantastisch circuit, dus hij heeft heel veel plezier. Hij heeft hier nu vier jaar op rij gewonnen en ook poleposition gepakt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties