koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda Opinie
Opinie

Windsor zag Verstappen zweven: 'Hij laat Senna, Schumacher, en Hamilton achter zich'

koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda

Peter Windsor denkt dat Max Verstappen een heel slim plan had samengesteld om de dreiging van Lando Norris en Oscar Piastri in Japan onschadelijk te maken. De Nederlander beschikte niet over de snelste auto, maar wist er toch voor te zorgen dat zijn grootste uitdager na de tweede ronde nooit meer binnen DRS-afstand kwam. Volgens Windsor heeft dat een duidelijke oorzaak.

Hoewel inhalen duidelijk erg lastig was in Japan, waren er wel verschillende coureurs die zonder enig probleem binnen een seconde van hun voorganger wisten te komen. Oscar Piastri kwam meerdere malen in de positie om zijn achtervleugel open te klappen, en George Russell had ook enkele periodes waarbij hij Charles Leclerc kon aanvallen met DRS. Norris kreeg maar één keer DRS achter Verstappen: in de tweede ronde.

Record voor Verstappen

Windsor vindt het indrukwekkend hoe Verstappen zijn grote concurrent wist te temmen. 'Max Verstappen steeg boven zijn RB21 uit', vertelt de 72-jarige analist in zijn nabeschouwing van de race op YouTube. 'Hij won zijn vierde jaar op rij in Suzuka. Daarmee laat hij Ayrton Senna, Michael Schumacher, en Lewis Hamilton achter zich.' Van deze drie mannen wist alleen Schumacher de Japanse race drie keer op rij te winnen. Nadat Verstappen vorig jaar op gelijke hoogte met de Duitser kwam, laat hij nu al deze grootheden achter zich op het rijderscircuit.

Verstappen moest wel hard werken voor die overwinning. 'Het was duidelijk een zware race. Hij moest vol gas gaan vanaf de start', geeft Windsor aan, die al snel terugkomt op zijn eigen woorden. 'Nou ja, ik zeg wel dat het vol gas was, maar er waren wel momenten waarbij Red Bull tegen Max kon zeggen dat hij wat meer kon pushen. Hij pushte dan meteen en zette een snelste eerste sector neer. Lando Norris reageerde daar dan ook meteen weer op.' De Engelsman liet daarmee zien dat hij de snellere auto had op Suzuka.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor zag Verstappen zweven: 'Hij laat Senna, Schumacher, en Hamilton achter zich'
Verstappen won in Japan voor het eerst in 2022, toen hij in de regen ook wereldkampioen werd.

Verstappen spaart banden

Windsor legt uit dat Verstappen Norris onschadelijk maakte door op de juiste momenten zijn banden te sparen. 'Max won deze race vooral vanwege de manier waarop hij zijn ronde indeelde. Hij legde niet te veel nadruk op de Esses in de eerste sector. De Esses bepalen namelijk niet de rest van de ronde in Suzuka. Het is onmogelijk om daar in te halen. Dat is waarom Max daar conservatief met zijn banden omging.' Japan is een van de weinige circuits met maar één DRS-zone. Na de S-bochten volgen dus nog twee sectoren, voordat je DRS kunt krijgen als achtervolger.

Verstappen gaf in die laatste twee sectoren dan ook meer gas. 'In de tweede en derde sector was hij altijd gewaagd aan de McLarens. Opvallend genoeg zeiden ze tegen Lando dat hij tijd verloor ten opzichte van Max in de hairpin. Van alle bochten waar hij tijd kon verliezen, verloor hij tijd in de hairpin!' roept Windsor uit. Dat is opvallend, omdat Red Bull al jaren een probleem heeft met de langzame bochten. In Japan was Red Bull opeens het sterkste team in de twee langzame bochten.

Zweven door de hairpin 

'Als je naar de beelden keek, kon je wel zien dat Norris in het midden van die hairpin meer onderstuur had dan Max', vervolgt Windsor. 'Verstappen had daar juist helemaal geen onderstuur. Hij reed aan de buitenkant van die bocht, naast de normale racelijn, alsof hij op rails stond. Die lijn hoor je in die bocht ook te pakken. Norris had in die bocht echter constant onderstuur. Hij stuurde meer, en hij gaf meer gas. Dat was veelzeggend. Hij leek dit ook nooit aan te passen, en daardoor kon Max hier altijd een gaatje trekken naar Lando.' Dat gaatje hielp Verstappen om zijn concurrent op meer dan een seconde achterstand te houden bij de DRS-detectielijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor zag Verstappen zweven: 'Hij laat Senna, Schumacher, en Hamilton achter zich'
Verstappen neemt een duidelijk wijdere lijn dan Norris.

'Max was conservatief met de banden in deze auto, die niet zo goed was als de McLaren. Hij was conservatief in de eerste sector, en deed daarna was hij moest doen', zo vat Windsor de ronde van de kampioen samen. 'Hij zweefde haast met de auto, en liet de auto ademen in de tweede en derde sector. Dit bood hem elke keer weer de marge, die hij nodig had om zijn leidende positie te beschermen. Het was ongelofelijk management van Verstappen. Hij was ook ontzettend bij de les.'

McLaren houdt zich groot

Windsor geeft aan dat Verstappen de situatie altijd totaal onder controle heeft. 'Je hoeft Max op de radio ook niet te coachen. Hij bedenkt dit zelf al, dat is puur instinct. Hij won ook nog in de Honda-kleuren. Hij won de laatste race van Red Bull in Japan met die Honda-motor. Dat was een passend einde van de samenwerking. Het was een geweldig weekend voor Red Bull-Honda', concludeert Windsor.

De analist sluit af met een korte opmerking over McLaren. 'McLaren zal zich sterk houden voor de camera's en roepen dat het geweldig is dat ze tweede en derde zijn geworden. Ze werden echter overtuigend verslagen door een fenomenale coureur in een mindere auto.' Na drie Grands Prix en één sprintrace heeft de dominante auto McLaren wel een grote voorsprong bij de constructeurs bezorgd, maar bij het rijderskampioenschap staat Verstappen één punt achter Norris.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws