max verstappen rb21 bahrein red bull racing gp 191217 Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Verstappens rapen waren gaar: 'F*ck's sake! Echt belachelijk'

max verstappen rb21 bahrein red bull racing gp 191217

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Na een briljante zege in Japan volgde een dramatisch weekend in Bahrein. De auto deed totaal niet wat Verstappen wilde, en de pitmuur kon er weinig aan doen om de situatie te verbeteren. Verstappen kwam gefrustreerd over de streep.

Waar Red Bull in Japan het tij wist te keren van vrijdag op zaterdag, lukte het totaal niet met de bolide in Bahrein. Tijdens de vrijdagtrainingen liet Verstappen al weten dat het een moeilijk weekend ging worden, wat de derde vrije training en de kwalificatie op zaterdag benadrukten. De McLarens waren te snel. Oscar Piastri liet Verstappen maar liefst zes tienden achter zich. Ook George Russell, Andrea Kimi Antonelli, Charles Leclerc en Lando Norris waren de Nederlander te snel af.

Norris startte echter vanaf P6, één plekje voor hem, wat gunstig was met het oog op de titelstrijd. Dat wuifde Verstappen weg, aangezien hij verwachtte dat de McLaren gewoon naar voren zou komen. Niets werkte op zaterdag, hij ging er niet vanuit dat dat opeens zou veranderen op zondag. Ditmaal kon Red Bull geen oplossingen vinden, wat resulteerde in een lastige, frustrerende racedag. Hoe dan ook was Verstappen bij de pinken en deed hij alles wat hij kon.

Verstappen twijfelt niet over Norris: 'Hij stond buiten zijn gridbox'

Voordat de lampen uitgingen lijnde hij zich op en zag hij Norris schuin voor hem bewegen. De Brit wilde een klein stukje naar voren rollen, maar schoot te ver door en stond daardoor buiten zijn box gepositioneerd voor de start. 'Lando staat te ver naar voren', meldde hij direct aan race-ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Oké, begrepen. Thanks', reageerde Lambiase. Kort daarna ging de race van start en moest Verstappen eieren voor zijn geld kiezen in de openingsfase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Verstappen was er klaar mee: 'Echt te gek voor woorden'
Verstappen zag Norris te ver naar voren staan bij de start.

Hij viel een plek terug, maar kwam heelhuids door de eerste ronden. Vanaf P8 moest hij naar voren zien te komen. Hij zat binnen DRS-afstand van Antonelli op P7. Piastri leidde de race, Norris had behoorlijk wat plekken goedgemaakt en lag inmiddels al derde. 'DRS is nu beschikbaar', zei Lambiase. 'De remmen moeten agressiever reageren aan het einde van de remzone', luidde de eerste klacht over de remmen. Voorafgaand aan de race was er nog aan de remmen gesleuteld.

Op zaterdag had Verstappen daar veel problemen mee. Lambiase reageerde met wat afstellingen voor de rembalans, maar de viervoudig wereldkampioen had even geen tijd om het aan te passen. Hij was namelijk in gevecht met Carlos Sainz, die achter Antonelli was beland. Verstappen dook aan de buitenkant van zijn oud-teamgenoot en liet zijn auto staan, waarbij Sainz een plaagstootje uitdeelde. 'Hij liet geen autobreedte over!' liet Verstappen weten.

Dramatische pitstop: 'F*ck's sake, man!'

De 27-jarige kwam zonder kleerscheuren voorbij aan de Spanjaard en kon de jacht op Antonelli voortzetten. Het was de vraag hoelang hij dat tempo vol zou kunnen houden. Hij merkte dat de banden al flink begonnen te slijten. 'Ik heb geen grip. Mijn voorbanden zijn veel te heet', zei Verstappen. Het was nog maar de zevende ronde van de race. Lambiase speelde opnieuw wat afstellingen door die het probleem mogelijk konden verhelpen. 'Iets meer lift-off is ook wel efficiënt om dat te beperken', zei de ingenieur.

Ondertussen werd bekendgemaakt dat Norris een vijfsecondenstraf kreeg voor een valse start, waardoor Red Bull mogelijkheden zag bij de pitstop. Het duurde echter nog wel een paar ronden voordat Verstappen naar binnen zou gaan. De Nederlander had ook even zijn handen vol aan Pierre Gasly, die ditmaal achter Antonelli terecht was gekomen. De Fransman dook echter naar binnen, en Verstappen ging mee. Norris was op dat moment ook in de pitstraat voor zijn eerste stop.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing pitstop china 2025 1 max verstappen 27 14
Red Bull was voorheen sterk in de pitstops, maar dit seizoen tot nu toe niet.

De pitstop van Verstappen ging vreselijk mis, omdat het stoplichtsysteem niet op groen sprong. Zijn pitstop duurde daardoor zeker twee seconden te lang, waardoor hij achter Norris én achter Ocon de baan opkwam. 'Fuck's sake, man!' klonk Verstappen gefrustreerd. 'Denk om Doohan bij het uitgaan van de pitstraat', zei Lambiase kalmpjes, die wilde dat Verstappen zich zou concentreren op het rustig inrijden van de nieuwe set hards die onder de auto zaten.

Niks werkt: 'Maat... Ik heb gewoon geen grip'

Verstappen kwam als zeventiende terug op de baan en wist vóór Doohan te blijven, maar zijn rapen waren vroeg in de race al gaar. Het ging helemaal mis, maar er was een kansje dat de undercut op Antonelli nog wel ging werken. 'Het kan zijn dat je tegen Antonelli racet bij de pit exit, Max', liet Lambiase weten. De jonge Italiaan kwam achter Verstappen de baan weer op, waardoor hij kon focussen op Ocon voor zich. Verstappen was een lange tijd stil.

'Maat... Ik heb echt gewoon geen grip', zei Verstappen met een toon alsof hij het ronduit belachelijk vond. 'Antonelli zit drie tienden achter je', ging Lambiase verder. 'Strat 5 (afstelling, red.) wanneer je kan', adviseerde de ingenieur. 'Ja, alles is aan het oververhitten', klonk de Nederlander weer, die Antonelli in ronde twintig niet langer meer tegen kon houden. 'De auto achter je is nu Hamilton', zei Lambiase.

Verstappen zat zich inmiddels op te vreten achter het stuur, want het leek alsof de auto steeds meer problemen kreeg. 'Hamilton rijdt op een verse set mediums', informeerde de pitmuur. 'Ik kan niet eens meer remmen. Het is te gek voor woorden', antwoordde Verstappen. Lambiase vreesde er weinig aan te kunnen doen. 'Begrepen, Max', zei hij. 'Echt belachelijk. Heb ik marge om naar achteren te gaan met de remmen? Ik blokkeer niet achter', vroeg Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull verstappen bahrein
Verstappen reed niet lekker in de RB21 in Bahrein.

Geen hoop meer: 'Denk dat ze me voorbijvliegen'

Lambiase was druk aan het zoeken naar remafstellingen die hem zouden helpen, maar alles leek het alleen maar te verergeren. 'Nu reageren mijn banden helemaal niet meer', mokte Verstappen. Red Bull zag geen andere optie dan hem opnieuw binnen laten komen voor nieuwe mediums. Opnieuw was de stop te langzaam. Ditmaal zat de wielmoer rechtsvoor vast. Verstappen lag tijdelijk laatste. Op de beelden van bovenaf was te zien dat hij hoofdschuddend wegreed.

Op de boordradio zei hij er niks over. Vanwege pitstops van andere coureurs voor hem schoot hij al gauw weer omhoog in de rangorde, dus focuste Verstappen op zijn weg naar de punten. Zijn jacht op de top tien werd tijdelijk gestaakt omdat de safetycar op de baan moest komen. Vanwege een aanvaring tussen Yuki Tsunoda en Sainz lag er carbon op de baan. 'De safetycar komt naar buiten, Max', liet Lambiase weten. 'Hoeveel ronden nog te gaan?' vroeg Verstappen, die duidelijk aan het aftellen was.

'26, inclusief deze', zei Lambiase. Verstappen bleef uiteraard buiten tijdens de safetycar-periode, aangezien hij vijf ronden eerder zijn banden al had gewisseld. 'Ik denk dat de mensen achter me nu voorbij zullen vliegen', refereerde Verstappen aan de coureurs die op frissere banden stonden na hun pitstops onder de safetycar. 'De extra grip... Maar laten we zien wat er gebeurt.' Verstappens boordradio stoorde halverwege die zin, maar hij leek te verwijzen naar het voordeel van de concurrentie.

Verstappen zit vast achter Gasly

Niet veel later ging de safetycar alweer naar binnen. 'Er zijn nog twintig ronden te gaan', meldde Lambiase later. 'Mijn achterbanden blokkeren in bocht 1, wat kan ik doen?' vroeg Verstappen, die Gasly in het vizier had en Ocon inmiddels vier seconden achter zich had gelaten. 'Ik raad B-Bal 10 (brake balance, red.) voor bocht 1', reageerde Lambiase, die Verstappen daarna grotendeels met rust liet. Hij gaf af en toe aan welke afstellingen Verstappen kon pakken om zich optimaal voor te bereiden op een aanval op Gasly.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing bahrein 2025 zaterdag kwalificatie 5
Verstappen wilde inpakken en wegwezen na afloop van de race.

Ondanks dat Verstappen dicht bij de Fransman zat, lukte het hem telkens niet om een inhaalactie te laten slagen. Hij was aan het trappen, dat was duidelijk. 'We hebben twee strikes voor track limits in bocht 13', waarschuwde Lambiase. Vooraan had Russell problemen met de DRS-klep en de transponder, waardoor hij even uit de tijdentabel verdween. Als de Brit problemen had, kon dat ook gunstig zijn voor Verstappen. Al gauw werd duidelijk dat Russell de streep gewoon zou halen.

Verstappen had daarom een laserfocus op Gasly om hem nog voor het einde van de race in te halen. Het werd spannend, want het lukte maar niet. 'Nog twee ronden te gaan, Max. Je kan zes seconden lang press-and-hold (to overtake) gebruiken, maar dat zal veel van de batterij vragen. Ik raad aan om het in de laatste ronde te gebruiken', zei Lambiase. 'Of dat richting bocht 1 of bocht 4 is, laten we aan jou over. Dus nog twee ronden te gaan.' Verstappen volgde het advies van Lambiase op en gaf alles in de laatste ronde.

Opluchting dat de race voorbij was

'Je hebt nu een zwart-witte vlag voor track limits', zei Lambiase, die zag dat Verstappen alles deed om Gasly aan te vallen in de laatste ronde. Het zou dan ontzettend jammer zijn als hij een straf zou krijgen voor track limits. 'Oké, de laatste ronde. Zoals ik al zei: zes seconden overtake is beschikbaar', refereerde Lambiase aan de knop die Verstappen in kan drukken. De Nederlander ging Gasly vervolgens in bocht 4 voorbij om P6 te pakken voor de vlag viel.

'Goede inhaalactie. Dat is P6', zei Lambiase zodra Verstappen over de streep kwam. 'Ja, die laatste ronde was wel positief. Mijn god, dat was moeilijk. Jezus', klonk Verstappen na afloop. 'Wat een move in de laatste ronde, Max. Het was een lastige dag vandaag, maar genoeg om te analyseren. Je hebt alles gegeven', complimenteerde teambaas Christian Horner. 'Ja, helaas gingen ook veel dingen vanuit onze kant fout, en dat helpt niet', klonk Verstappen scherp, die daarmee afsloot.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws