Christian Horner heeft aangegeven wat het probleem was bij het team van Red Bull Racing tijdens de pitstops van Max Verstappen en Yuki Tsunoda. De teambaas van de Oostenrijkse renstal heeft het probleem nog niet eerder meegemaakt en heeft dan ook voor een hoop verbazing gezorgd binnen de Red Bull-garage. Het team uit Milton Keynes gaat de oorzaak verder onderzoeken en hoopt in Saoedi-Arabië geen last meer te hebben van deze problemen.
Het team van Red Bull zal de Grand Prix van Bahrein zo snel mogelijk willen vergeten. De problemen van de Oostenrijkse renstal begonnen al op de vrijdag en die werden gedurende het weekend niet opgelost. Verstappen was op de zondag niet te spreken over zijn Red Bull-bolide en hij kwam uiteindelijk niet verder dan de zesde plek. Bovendien had de Nederlander het in gevechten lastig tegen Kimi Antonelli, Pierre Gasly en Esteban Ocon.
Verstappen was dan ook witheet na afloop van de Grand Prix, maar voor de camera's probeerde de coureur zich nog rustig te houden. De Red Bull-rijder reageerde cynisch tegenover de meeste vragen, en de bom barstte dan ook achter de schermen. De manager van Verstappen, Raymond Vermeulen, had na afloop van de race een gesprek met Helmut Marko. Daarin liet Vermeulen zijn onvrede weten, waardoor ook Marko niet meer gerust is op een langer verblijf van Verstappen.
Red Bull van de regen in de drup
Er moet dan ook snel iets veranderen bij de Oostenrijkse renstal. De problemen met de auto zijn evident, ondanks dat Verstappen in Japan de Grand Prix nog wist te winnen. De zwakke plekken kwamen echter bovendrijven in Bahrein. Op het Bahrain International Circuit belandde Red Bull dan ook van de regen in de drup. De snelheid was er niet en ook op het gebied waar Red Bull normaal sterk is, ging het mis voor de Oostenrijkse renstal.
De pitstops waren immers ook een regelrechte ramp voor de formatie uit Milton Keynes. De lichten boven de coureurs bleven namelijk op rood staan. Dat zorgde voor veel ongeloof bij het team. 'Max kwam bij de eerste pitstop en het licht deed niets. Natuurlijk is het een heel simpel systeem en we verwachtten al dat het misschien kwam doordat een van de technici de knop niet hard genoeg had ingedrukt', wordt Horner geciteerd door The Race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De volgende pitstop was binnen een minuut, en toen gebeurde het weer', vervolgt de Red Bull-teambaas. Tsunoda, die zijn eerste puntenfinish voor het team kon ruiken, zag even zijn kans op punten verdampen. Beide coureurs stonden namelijk ruim vier seconden stil, wat een nettoverlies van ongeveer twee seconden oplevert ten opzichte van de concurrentie. 'Op dat moment zijn we overgegaan op handmatige bediening van het systeem en hebben de hoofdmonteurs de auto vrijgegeven.'
Red Bull met de handen in de haren
Uiteindelijk kon Tsunoda alsnog voor een unicum zorgen dit seizoen. Red Bull scoorde namelijk met beide coureurs punten op het Bahrain International Circuit. Dat betekent dat Tsunoda van de hatelijke nul af is, ondanks dat hij bij Racing Bulls in de eerste twee Grands Prix al goede kans maakte op punten. Door strategische fouten eindigde de Japanner telkens buiten de punten. Ondanks de punten voor Tsunoda heerst er absoluut geen feeststemming bij Red Bull.
De Oostenrijkse renstal zit namelijk met de handen in de haren. De technische systemen werkten immers ook niet naar behoren in Bahrein. De oorzaak van de pitstopproblemen is inmiddels bekend bij Horner, al wordt de teambaas van de Oostenrijkse renstal er niet bepaald wijzer van. 'Ik heb net gehoord dat er een soort bedrading- of elektrisch probleem was met de installatie van de lichten. Dit is iets dat ik zelf nog niet eerder heb meegemaakt.'
'De coureurs vertrouwen volledig op die verkeerslichten, en de daadwerkelijke stops waren eigenlijk best goed; een daarvan was een stop van twee seconden', geeft Horner zelfs aan. 'Maar dan zit de coureur te wachten op het licht, en dat ging dus duidelijk niet uit. Alles is nu in quarantaine geplaatst en we gaan het goed onderzoeken', aldus de teambaas. De tweede pitstop van Verstappen was ook zonder het licht niet afdoende. De rechtervoorband kwam niet van de auto, waardoor de viervoudig wereldkampioen maar liefst zes seconden stilstond.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties