max verstappen rb21 bahrein red bull racing gp 191215 Opinie
Opinie

Windsor legt de vinger op de zere plek na Verstappen-problemen: 'Vraag me af of Red Bull dit mist'

max verstappen rb21 bahrein red bull racing gp 191215

Hoewel Max Verstappen geen moment kans maakte op een positie bij de eerste vijf in Bahrein, heeft Peter Windsor in zijn nabeschouwing op YouTube toch uitgebreid aandacht besteed aan Max Verstappen en de problemen bij Red Bull Racing. De analist nam deze pijnpunten onder de loep, en ging op zoek naar de oorzaken van de problemen.

Windsor kaartte na de kwalificatie al aan dat Red Bull nog een ontsnappingsroute kon bewandelen door bepaalde onderdelen aan de RB21 van Verstappen te laten vervangen onder Parc Fermé-beperkingen. De Limburger klaagde in de kwalificatie namelijk over zijn remmen. Red Bull slaagde er klaarblijkelijk in om in de data te laten zien dat iets niet klopte bij de auto van de wereldkampioen, want Verstappen kwam op zondag in actie met verschillende nieuwe remonderdelen.

Discussie met Lambiase

Het werd al snel duidelijk dat het probleem nog niet verholpen was. 'Verstappen eindigde als zesde in de Red Bull. Op startopstelling dacht je nog dat al die veranderingen, die Red Bull onder Parc Fermé-omstandigheden had doorgevoerd, gewerkt hadden', zo hoopte Windsor dat de Nederlander zich in het gevecht voor de podiumplekken kon mengen. Uiteindelijk was Verstappen totaal kansloos voor die strijd, en mocht hij van geluk spreken dat hij nog als zesde over de eindstreep kwam.

Windsor luisterde voor de race al mee met Verstappen. 'Hij leek niet meer over de remmen te klagen, en ze hadden het er voor de race vooral over of hij meer voorvleugel wilde', zo verwijst de 73-jarige analist naar Gianpiero Lambiase. 'Hij reageerde alleen met: de auto wil niet insturen, en ik heb ook al een beetje overstuur, dus ik wil ook niet meer voorvleugel.' Verstappen was bang dat hij de banden met overstuur helemaal om zeep zou helpen, en accepteerde daarom onderstuur. Daarmee belastte hij vooral de voorbanden, terwijl overstuur slecht is voor de achterbanden, die het in Bahrein zwaarder te verduren kregen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen gianpiero lambiase china 2025 1
Geen lekker weekend voor Verstappen en Lambiase.

Verstappen kampte daarnaast nog altijd met een remprobleem. 'Hij zei al vroeg in de race dat hij de auto niet afgeremd kreeg. Het was een heel lastig weekend voor Verstappen. Het is heel ongewoon dat Red Bull zo'n probleem heeft met de remmen', zo is Windsor verrast dat het Oostenrijkse team dit euvel in drie dagen tijd niet wist te verhelpen. 'Ze hebben 's nachts ook veel onderdelen vervangen, maar het maakte geen enkel verschil. Ze krijgen het gewoon niet opgelost.'

Pitstopdrama

De problemen bij Red Bull bleven niet beperkt tot de RB21. 'Verder had Verstappen ook twee slechte pitstops', stipt Windsor vol ongeloof aan. 'Laat me dat even herhalen: Red Bull gaf Verstappen twee langzame pitstops. Ik geloof niet dat dit ooit al eens gebeurd is', merkt Windsor op bij deze negatieve primeur. 'Ze hadden twee pitstops, en beide stops verliepen dramatisch. De eerste pitstop had te maken met de lamp, waar de coureur op moet wachten. Er ging iets mis met het lampensysteem', weet Windsor. Teambaas Christian Horner liet achteraf weten dat dit te maken had met een los draadje.

'Bij de volgende pitstop ging het rechtsvoor verkeerd', vervolgt Windsor. 'Het is interessant dat Jonathan Wheatley nu bij Sauber zit. Je vraagt je af of dit het gevolg is van het vertrek van Wheatley.' De voormalige sportief directeur was altijd verantwoordelijk voor de snelle pitstops bij Red Bull. 'Ik vind Jonathan altijd zo'n typische Engelse teammanager. Hij is heel makkelijk om mee te praten als alles goed gaat, maar als hij zich ergens op focust, heeft hij daar enorm veel discipline bij. Ik vraag me af of Red Bull dit nu mist. Hij zat heel lang bij Red Bull, en hun pitstops waren geweldig.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor legt de vinger op de zere plek na Verstappen-problemen: 'Vraag me af of Red Bull dit mist'
Red Bull loopt ook met de pitstops achter de feiten aan.

'In Bahrein was Red Bull zonder enige twijfel slordig', vertelt de analist. 'Max zal hier niet over te spreken zijn. Hij rijdt nu in zo'n slechte auto, dus dan doet elke tiende van een seconde ertoe. Als je zoveel tijd weggooit bij twee normale pitstops met dit soort fouten, dan is dat gewoon ronduit slecht. Na de tweede pitstop kwam hij terug op de laatste plek. Kun je dit geloven?!' roept Windsor uit. 'We hebben het hier over Verstappen, de winnaar van de Japanse Grand Prix.'

Strategisch voordeel valt weg

Windsor richt zich vervolgens op het strategische plan van Red Bull. 'Hij maakte zijn tweede pitstop sowieso al vroeg, want ze lieten hem in die tweede stint al op harde banden rijden. Dat werkte voor geen meter, dus ze haalden hem maar weer binnen om hem mediums te geven. Daarmee viel hij terug tot de twintigste plek.' Verstappen had op de mediumbanden duidelijk meer snelheid, en begon zich langzaam op te werken door het veld.

De wereldkampioen had het geluk echter niet aan zijn zijde. 'Niet veel later kwam de Safety Car de baan op. Max had dus een voordeel in het laatste deel van de race, want veel teams hadden geen mediums meer. Dat pakte niet zo uit, omdat de leiders met de Safety Car toch een pitstop konden maken', zo zag Windsor het voordeel van Verstappen wegvallen. 'Alleen McLaren ging daarbij naar de mediums.'

Prachtige inhaalactie

'De Red Bull was zo slecht dat Verstappen ook weinig kon uitrichten tegen Esteban Ocon in de Haas', gaat Windsor verder. 'Hij kon Pierre Gasly in de Alpine ook niet inhalen, tot de laatste ronden. Gasly begon toen grip te verliezen op de harde banden, nadat hij een hele sterke race gereden had.' Verstappen pakte zo op de valreep de zesde plek, waardoor hij in het kampioenschap nog altijd maar acht punten achter kampioenschapsleider Lando Norris staat.

'We zagen die inhaalactie niet op televisie, maar het was een geweldige inhaalactie van Max', beseft Windsor. 'Hij deed precies wat Lando niet deed. Hij gebruikte de eerste bochten om de inhaalactie voor bocht 4 voor te bereiden. Hij timede de actie geweldig in de laatste ronde, terwijl Oscar Piastri al over start-finish reed. Voor een coureur, die al veel heeft meegemaakt, en een aantal wereldtitels gewonnen heeft, is het goed dat hij nog altijd hongerig is om zesde te worden in plaats van zevende. Dat was een goed moment voor de Verstappen-fans, denk ik.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws