Peter Windsor zag het contrast tussen de McLaren-coureurs groeien in Bahrein. Waar Oscar Piastri alles onder controle had en nauwelijks in beeld werd gebracht, had Lando Norris een drukke race. De Brit viel op met een valse start, rondenlange gevechten, en opmerkelijke boordradio's. Windsor besteedde in zijn nabeschouwing op YouTube verder ook aandacht aan George Russell.
Windsor vond de vrijdag in Bahrein maar erg saai, maar moest toegeven dat de Grand Prix uiteindelijk best vermakelijk was. 'Het was altijd hectisch in Bahrein, mede vanwege de drie DRS-zones. Aan de kop van het veld overheerste echter de rust', zegt hij over de racewinnaar. 'We zagen Oscar Piastri de race controleren. Hij was ongelofelijk constant, en reed duidelijk met de handrem erop. Zijn enige probleem hoorden we toen het team zei dat hij niet moest vergeten om te drinken, en hij aangaf dat het drinksysteem niet werkte.'
Milde straf
McLaren had de auto om moeiteloos een dubbelzege te kunnen grijpen, maar Norris slaagde er uiteindelijk niet in om als tweede over de streep te komen. 'Lando Norris had een topstart, maar vergooide het totaal door correct in zijn startvak te gaan staan, maar daarna nog even wat naar voren te rijden en opnieuw te remmen.' De Brit won drie plekken in de eerste bochten, maar Max Verstappen merkte nog voor de start op dat Norris voor zijn startvak stond, waarna een straf onvermijdelijk was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Norris kreeg daar vijf seconden straf voor. Dat vind ik best een milde straf, als je ziet hoe ernstig zijn fout was', aldus Windsor. 'In dit geval stopte hij niet enkele centimeters voor zijn startvak, maar hij reed nog een keer verder door, en stopte opnieuw, waardoor hij een voordeel behaalde.' Dankzij zijn goede start reed Norris al binnen enkele ronden ver voor de nummer zes, en Windsor vindt die goede start deels het gevolg van zijn fout. In het verleden hebben coureurs ook zwaardere straffen ontvangen voor valse starts.
Windsor merkt op dat Norris het later in de race ook lastig had met inhalen. 'Hij kreeg in ieder geval vijf seconden straf, en incasseerde die straf bij de eerste pitstop. Verder deed hij het vrij goed, al bleef hij te lang achter sommige auto's rijden, vooral achter Charles Leclerc. Hij remde steeds laat in de eerste bocht, en miste de bocht daar ook meerdere keren. Hij had beter kunnen wachten op het DRS-gedeelte voor bocht 4, en daar haalde hij hem uiteindelijk ook in.' Piastri liet in de eindfase van de race zien dat de McLaren bijna een seconde sneller was dan de rest.
Strategisch schouwspel
'McLaren had de juiste bandenstrategie', voegt de 73-jarige toe. 'Ze begonnen met zachte banden en gingen daarna twee keer naar de mediumbanden. Ze kozen bij de Safety Car voor de tweede set mediums. Verder had niemand deze bandenkeuze', beseft Windsor. Ferrari gebruikte de twee sets mediumbanden al in de eerste stints, Verstappen had voor twee sets van de harde banden gekozen, en Mercedes had zelfs maar één set van de mediums en de hards en had op de zachte banden ingezet.
Windsor legt uit dat we hierdoor veel verschillende bandencompounds aan het einde van de race zagen. 'Iedereen moest voor een compromis kiezen, omdat ze de juiste banden niet meer overhadden. Sommige coureurs gingen naar zachte banden, en anderen naar harde banden. Aan het einde van de race waren de zachte banden van George Russell versleten. Norris zat achter hem in een betere auto, met betere banden, en met DRS. Daarnaast had George een DRS-probleem en andere problemen met zijn stuur.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Russell moest nog even voor een straf vrezen vanwege de problemen met zijn stuur. 'In een poging om het probleem op te lossen opende hij de DRS, terwijl dat niet mocht. Het zou heel oneerlijk geweest zijn als hij hierdoor de tweede plek kwijt was geraakt. Hij probeerde gewoon een probleem op te lossen, en hij pakte hier ook geen voordeel mee', weet Windsor. De Mercedes-coureur opende zijn DRS door op de knop voor de boordradio te drukken. Toen hij het probleem doorkreeg, vertraagde hij in de volgende bocht.
Door de tweede plek van Russell hebben we nu vier coureurs binnen veertien punten staan. 'Russell reed ongelofelijk precies. Ik heb hem nog niet eerder verdedigend zo sterk zien rijden. Hij was echt geweldig. Hij zette geen wiel verkeerd, en positioneerde zich ook heel goed', geeft Windsor aan. 'McLaren heeft in de eerste vier races twee zeges voor Oscar Piastri gepakt. Norris mag na Bahrein blij zijn dat hij derde geëindigd is. Hij zag nooit zo indrukwekkend uit als Oscar in de race. Zijn grootste zorg voor de wereldtitel is zijn teamgenoot.'
Boordradio's van Norris
Norris moest tijdens de Grand Prix bij de hand genomen worden door Will Joseph. 'De race engineer van Lando probeert hem altijd zoveel mogelijk aan te moedigen via de teamradio. Achter de Safety Car zei hij tegen Norris: George staat op de zachte banden, en hij zegt nu al dat het heel moeilijk wordt om het einde te halen. Lando, je hebt de snelheid en je hebt de juiste banden. Normaal gesproken zou de coureur reageren dat hij het bericht begrepen heeft.'
De kampioenschapsleider kwam echter met een totaal andere reactie. 'Het is typisch voor Lando dat hij zei: Ik denk niet dat dat klopt. De zachte banden waren geweldig. Hij heeft juist de beste banden.' Dat was echt geweldig van Lando.' Toch plaatst Windsor daar een kanttekening bij. Waar Joseph Norris vertrouwen wilde geven dat P2 nog haalbaar was, leek Norris daar zelf niet in te geloven. 'Misschien heeft hij zichzelf zo aangepraat dat de tweede plek niet haalbaar was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties