rb20 red bull racing max verstappen sergio perez helmut marko christian horner monteurs Opinie
Opinie

Albers onder de indruk van Verstappen: 'Ik vind het wel sjiek en netjes'

rb20 red bull racing max verstappen sergio perez helmut marko christian horner monteurs

Red Bull Racing hoopte met RB21 de problemen van de RB20 achter zich te laten, maar het team van Max Verstappen is daar niet in geslaagd. Dat werd in Bahrein pijnlijk duidelijk, waarna de top van het team meteen een noodvergadering inlaste. Christijan Albers vreest dat het dal bij Red Bull nog niet in zicht is, en wijst Verstappen als enige positieve punt aan.

Red Bull heeft niet alleen sportief gezien een lastige periode achter de rug, maar in 2024 was het ook achter de schermen erg onrustig. Dat werd al in februari ingeluid met een onderzoek naar teambaas Christian Horner. Hoewel de rust ogenschijnlijk later weer terugkeerde, denkt Albers dat Red Bull nu de gevolgen begint te voelen van die hectische periode. 'Je merkt nu dat alles eruit gaat komen, ook al die narigheid die er vorig jaar was met dat onderzoek naar Christian Horner.'

Jos Verstappen waarschuwde destijds dat Horner weg moest gaan, omdat Red Bull anders ineen zou storten. Horner behield zijn plek, maar Red Bull raakte wel Adrian Newey en Jonathan Wheatley kwijt, twee absolute sleutelfiguren. Het team vulde deze gaten intern op, en koos er niet voor om grote namen bij andere teams weg te halen. 'Mensen liepen toen weg. Dat heeft direct of indirect het team heel veel pijn gedaan. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ze nu in deze situatie zitten.'

Pitstops

Albers ging verder ook in op de dramatische pitstops van Red Bull in Bahrein. Verstappen had in Japan al een langzamere pitstop, waarna Red Bull in Bahrein ook drie slechte pitstops afleverde. Tweemaal ging het mis met het stoplicht voor de coureurs, en bij de tweede bandenwissel van Verstappen was er vertraging bij het rechtervoorwiel. Albers vindt het in dit geval te goedkoop om dit volledig aan het vertrek van Wheatley te wijten. 'Dit zijn echt momentopnames, dat vind ik niet helemaal eerlijk. Jonathan Wheatley staat ook niet zelf bij de pitstops. Het is wat anders dat monteurs vertrokken zijn', zegt Albers onder meer over Calum Nicholas.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

calum nicholas red bull racing gp sao paulo zondag 2024 2
Calum Nicholas werkt niet meer voor het raceteam.

'Iedereen pakt nu die momentopnames aan', zo heeft Albers kritiek op andere analisten. Hij denkt dat de invloed van het vertrek van Wheatley nog niet voelbaar is. 'Ze hebben zoveel geoefend op die pitstops. Daar had Wheatley wel invloed op, maar je verliest dat niet ineens. Je kunt ook gewoon een keer pech hebben. Als ze het in Jeddah weer goed voor elkaar hebben, dan was dit gewoon pech. Dat het stoplicht de tweede keer weer niet werkte, is wel slordig', geeft de Eindhovenaar toe.

Frustratie bij Verstappen

Hoewel Verstappen vol frustraties uitstapte na zijn zesde plek, liet de Nederlander zich na afloop niet verleiden tot extreme uitspraken. Zijn irritatie over de situatie bij Red Bull was erg duidelijk, maar Verstappen beet meerdere keren op zijn tong. 'Je ziet ook aan Max dat hij ouder en wijzer wordt. Je ziet dat hij die leercurve meepakt', geeft Albers goedkeurend aan. 'Ik vind het wel sjiek en netjes.'

Albers snapt dat Verstappen intern flink met zijn vuist op de tafel slaat, maar vindt het een goede stap dat Verstappen dit in de media niet openlijk uitsprak. 'Het is niet zo dat alle mensen in de fabriek denken: laten we eens even een slechte auto maken. Dat slaat natuurlijk nergens op. Die mensen werken zich het snot voor de ogen', oordeelt de voormalige teambaas en coureur over de mannen en vrouwen in Milton Keynes.

Technische leegloop

Verstappen zakte na de Grand Prix van Bahrein naar de derde plek in het kampioenschap. Hoewel Albers zijn vraagtekens plaatst bij de invloed van het vertrek van Wheatley als sportief directeur, denkt de analist dat vooral de technische afdeling in de afgelopen jaren is kaalgeplukt. Dat begon al in de jaren voor het onderzoek naar Horner. 'De essentie van het verhaal is dat er een situatie is ontstaan, waar Adrian Newey niet blij van werd', zegt hij over de meesterontwerper.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey 2024 miami red bull christian horner 1
Newey kwam in Miami 2024 afscheid nemen bij Red Bull.

'Rob Marshall had ook betere opties, en Dan Fallows ging ook weg. Het is een totale leegloop', vervolgt Albers. 'Er zijn wel echt een aantal sleutelspelers vertrokken, die heel belangrijk waren. Ze hadden eerst nog die voorsprong in 2024, maar de andere teams haalden die achterstand al in. Nu komt de klap!' voorspelt Albers, die merkt dat Red Bull nu echt achter de feiten aanloopt.

Het aanhouden van personeel is onder het budgetplafond als dominante team ingewikkeld. Bij elk team zijn slechts drie werknemers uitgezonderd van het budgetplafond, waardoor concurrenten soms veel meer kunnen bieden voor bepaalde werknemers. Verder lopen de salarissen vaak op als je als team veel successen boekt, waardoor Red Bull in de afgelopen jaren steeds meer in de knoop kwam te zitten met bijvoorbeeld Newey.

Kansen Verstappen

Hoewel de situatie momenteel somber uitziet, vindt Albers het toch te vroeg om het seizoen af te schrijven. Red Bull komt in Imola vermoedelijk met een groot upgradepakket, en twee races later worden de voorvleugels aangepast. 'Die upgrades zijn een race op zich. Verstappen heeft nog echte mogelijkheden', zo kijkt hij met een schuin oog naar de stand in het kampioenschap. 'We zijn nog niet op de helft van het seizoen. Als je de prestaties van de McLarens bekijkt, was iedereen helemaal enthousiast over Oscar Piastri. Ik vond het nog wel meevallen, voor de snelheid die in die auto zit. Lando Norris zakte in de kwalificatie ook door het ijs.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws