Adrian Newey is de hoofdontwerper bij Red Bull Racing, waar hij de rol van Chief Technical Officer (CTO) invult. Zijn designs hebben de Oostenrijkers in 2010, 2011, 2012, 2013, 2022, en 2023 de winst van het constructeurskampioenschap bezorgd. Niet alleen bij Red Bull, maar ook bij andere teams heeft Newey succes gehad. Met drie verschillende teams heeft Newey in totaal twaalf constructeurstitels gewonnen; meer dan welke ontwerper dan ook. Daarnaast werden er dertien coureurstitels gepakt met door Newey ontworpen auto's.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
In 1984, op 25 jarige leeftijd, begint Newey zijn carrière als ontwerper van raceauto's. Hij ontwikkelt het design van de Indycar March 85c; deze auto wint het CART kampioenschap en de Indy 500. Vanaf dan is de naam Newey gevestigd. Het eerste ontwerp van Newey voor een Formule 1-wagen, volgt in 1988. Voor de Formule 1-tak van March ontwerpt Newey het chassis van de auto. Waar March voorheen nog geen deuk in een pakje boter kan slaan, verovert het team in '88 de zesde plaats in de constructeursstand.
In 1991 maakt Newey de overstap naar Williams; één van de topteams. De wagen blijkt in het verloop van het seizoen net zo competitief te zijn als de kampioen van het vorige jaar, McLaren. Door betrouwbaarheidsproblemen aan het begin van het seizoen heeft uiteindelijk McLaren de bovenhand. Het volgende seizoen staat Williams en Newey niets in de weg om de titel binnen te slepen. Ook in '93,' 94, '96 én '97 lukt dit hem met Williams.
Na zijn laatste titel bij Williams stapt Newey over naar zijn vroegere rivaal McLaren. In 1998 wint hij met deze Britse renstal de constructeurstitel. Na deze overwinning, zit Adrian in '99 en '00 dicht bij de winst, maar verliest beide kampioenschappen met minder dan tien punten verschil. In 1999 leverde de bolide van Newey Mika Häkkinen nog wel zijn tweede coureurstitel op. De successen blijven in de jaren die volgen uit, waardoor Newey in 2006 de overstap maakt naar het groentje op de grid, Red Bull Racing.
Sinds 2005 doet het team van de energiedrankjesfabrikant mee in de koningsklasse. Red Bull belandt in de F1 door de overname van Jaguar Grand Prix, het team waar Newey in 2001 bijna bij aansluit. Newey kent een stroef begin bij Red Bull: in 2006 heeft Newey weinig inspraak in het ontwerp van de wagen. Dat jaar eindigt Red Bull als zevende. De jaren die komen wordt de wagen van het Oostenrijkse team almaar competitiever. In 2009 kan het zich zelfs meten met de top, en wordt het tweede in constructeursstand.
Het volgende seizoen, in 2010, wint Newey zijn eerste kampioenschap met Red Bull, wanneer Sebastian Vettel de titel binnensleept, en ook de constructeurstitel gepakt wordt. Dat lukt ook in 2011, 2012, én 2013. Na de wisseling van V8- naar V6- motoren in 2014, krijgt Red Bull een achterstand op de competitie, en wint het geen kampioenschappen meer in de daaropvolgende jaren. De aerodynamica behoort overigens wel elk jaar tot de besten op de grid.
In 2021 volgde het nieuwe grote succes van Newey bij Red Bull Racing, toen Max Verstappen in de slotrace van het seizoen de coureurstitel binnensleepte. Na een pauze van acht jaar behaalde Newey dus 'zijn' vijfde titel, maar een belangrijke kanttekening is dat de constructeurstitel van dat jaar naar Mercedes ging. In de twee jaar die volgden ging het constructeurskampioenschap naar Milton Keynes, waarbij 2023 als een van de dominantste jaren uit de geschiedenis van de sport de boeken inging. Newey houdt zich daarnaast de laatste jaren ook steeds vaker bezig met het ontwerpen van hypercars.