Het Red Bull Racing-tijdperk leek in 2024 ten einde te komen, maar Max Verstappen dacht daar anders over. Hoewel zijn RB20 niet goed presteerde, trok de Nederlander zijn vierde titel toch over de streep. Verstappen deed dit met verve, door in Brazilië een onemanshow neer te zetten. Tom Clarkson, die sinds jaar en dag de FIA-persconferenties leidt, deelde een prachtig compliment uit aan Verstappen met een passende vergelijking.
Romain Grosjean schoof deze week aan bij de F1 Nation Podcast, waar hij met Clarkson voorbeschouwde op het aankomende seizoen. Clarkson bracht de transfer van Adrian Newey ter sprake, en vroeg de voormalige Formule 1-coureur of de werknemers van Red Bull nu nog meer bewijsdrang hebben dan voorheen, nu hun uithangbord vertrokken is. 'Red Bull is ook een winning machine', reageert Grosjean, die oproept om Red Bull vooral nooit uit te vlakken.
Neemt McLaren het stokje definitief over?
De geboren Zwitser moest in zijn succesvolste jaren vaak opboksen tegen Red Bull. Grosjean eindigde tienmaal op het podium, en van die tien races stond Sebastian Vettel maar liefst zeven keer op het hoogste treetje. 'Ze winnen al heel lang, en zijn al heel lang competitief', aldus Grosjean, die toevoegt dat het normaal is dat topteams goede en zwakkere periodes afwisselen. 'Van 2010 tot en met 2013 waren ze ook dominant, en daarna hadden ze het lastiger.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In 2014 viel Red Bull terug bij de introductie van de hybride motoren, waarbij Renault jarenlang een onbetrouwbare power unit met een tekort aan vermogen leverde. 'Mercedes nam het over, en daarna kreeg Mercedes het weer lastiger. Het lijkt nu alsof McLaren dat stokje overneemt, en Red Bull misschien weer een lastigere periode krijgt. Je kunt niet altijd bovenaan blijven staan', weet Grosjean, die toevoegt dat Red Bull zonder Newey nog steeds sterk bezet is. 'Ze hebben een aantal grote namen zien vertrekken, maar daarachter hebben ze ook anderen, zoals Pierre Waché. Ze hebben veel hele goede engineers, ook al zijn hun namen minder bekend.'
Verstappen is de lijm
Clarkson geeft vervolgens ook zijn mening over de situatie bij Red Bull. Hij denkt dat Red Bull minder afhankelijk was van Newey, dan van Verstappen. 'Ik twijfel er niet over dat Max Verstappen de lijm is, die de mensen bij Red Bull bij elkaar houdt', aldus de Brit. 'Je ziet het gewoon als hij met mensen in het team praat.' Red Bull pakte in 2022 haar eerste constructeurstitel in negen jaar tijd. Een dag later overleed oprichter Dietrich Mateschitz.
Verstappen plaatste destijds een oproep om vooral de kern van het succesteam bij elkaar te houden. Met 2023 volgde een ongekend succesjaar, maar de eerste geruchten over een machtsstrijd tussen Helmut Marko en Christian Horner barstten los. In 2024 volgde het onderzoek naar de Britse teambaas. Hoewel Verstappen de rust zoveel mogelijk probeerde te bewaren in die periode, sloeg de concurrentie wel toe door bijvoorbeeld Adrian Newey en Jonathan Wheatley tot een overstap te verleiden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Clarkson denkt dat Verstappen tot nu toe ervoor gezorgd heeft dat Red Bull niet om is gevallen, maar vraagt zich af hoelang dit nog zal duren. 'Max geeft mensen energie, en áls Max vertrekt vanwege het lichten van een prestatieclausule, dan zie ik veel parallellen tussen wat met Red Bull gaat gebeuren en wat met Benetton gebeurde in 1996, toen Michael Schumacher naar Ferrari vertrok', stipt Clarkson aan.
'Toen Michael vertrok, vertrokken alle top-engineers, zoals Ross Brawn en Rory Byrne. Benetton had daarna tien jaar nodig, voordat ze weer een sterk team waren. Ik zie iets vergelijkbaars bij Red Bull gebeuren, want Max is zo cruciaal voor de prestaties', aldus Clarkson, die er serieus rekening mee houdt dat Verstappen zijn heil elders zal gaan zoeken. Een andere parallel met het Benetton uit de jaren negentig is dat Schumacher ook geen spaan heel liet van zijn teamgenoten.
Verstappen moet Red Bull op de been houden
'Er is een kans dat je gelijk hebt hierin', beaamt Grosjean. 'Elke wereldkampioen is natuurlijk een goede coureur, dat lijdt geen twijfel. Het gaat er echter niet alleen om dat je een goede coureur bent, maar ook dat je een leider binnen het team bent. Je moet het team de juiste richting induwen en iedereen motiveren', aldus de Zwitser, die vindt dat Verstappen volledig aan deze eis voldoet. 'De kalender zal het gewoon heel lastig en zwaar maken voor iedereen. Als je een coureur hebt waarvan je weet dat hij altijd honderd procent levert, maakt dat een nog groter verschil dan in het verleden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties