Helmut Marko heeft er na een terugval van Red Bull Racing vertrouwen in dat het probleem dat zich destijds voordeed, is opgelost. De Oostenrijker hoopt het gat naar regerend constructeurskampioen McLaren te verkleinen. Hij kan het niet laten om Red Bull ook nog wat complimenten te geven naar aanleiding van de opmars van de Britse renstal.
Na een dominante start en de daaropvolgende achteruitgang, greep Red Bull pas relatief laat in, hoewel al bekend was dat er problemen waren. Marko geeft aan dat dit deels kwam doordat Verstappen, ondanks problemen veel uit de auto wist te halen. ‘Verstappen compenseert zeker bepaalde zwaktes van de auto, en dat was ook een van de redenen waarom we vorig jaar relatief laat reageerden op de problemen die vanaf Imola opdoken’, verklaart de topadviseur van het team tegenover Auto, Motor und Sport.
Terugkijkend op 2024 ziet Marko kan de Oostenrijker precies aanwijzen waar het mis ging voor Red Bull. ‘In de eerste vijf races tot en met China waren we dominant. En toen kwam die inzinking’, herinnert de adviseur zich nog goed. ‘Toen werden de zwakke punten van de auto zichtbaar.’ Helemaal als een verrassing kwamen die zwakke punten niet. Tijdens het enorm dominante jaar ervoor waren er al tekenen, zo laat hij doorschemeren. ‘Eén daarvan kenden we al uit 2023, het jaar waarin we bijna alles wonnen’, aldus Marko.
Probleem was er al in 2023
De topadviseur licht toe. ‘Onze coureurs konden niet zo agressief over de kerbstones rijden als bijvoorbeeld Ferrari of McLaren’, geeft hij aan. Bij twee races viel dit destijds op. ‘Dat werd duidelijk in Monte Carlo en Singapore, waar we onze enige race verloren’, vertelt Marko. In 2023 was het zeer close tussen Fernando Alonso en Max Verstappen in de strijd om poleposition, die de Nederlander won. In Singapore zag hij de andere Spanjaard met de zege aan de haal gaan. ‘Die zwakte hebben we nog steeds, maar het wordt langzaamaan beter’, is de Oostenrijker echter optimistisch.
Marko benadrukt dat de problemen die al in 2023 enigszins merkbaar waren, in 2024 nog erger werden. ‘Vorig jaar kwamen daar nog extreme schommelingen bij’, beschrijft de adviseur het zelf. Het risico wel veel kerb mee te nemen was groot, omdat de bodem makkelijk beschadigd kon raken met de problemen van toen. ‘De onderkant van de auto is bij deze generatie wagens extreem belangrijk. Als er iets kleins niet klopt, ben je meteen een halve seconde langzamer’, weet de Oostenrijker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De man van Red Bull merkte dat het heel goed ging met het team of juist helemaal niet. Een tussenweg was er amper. ‘Het was alsof we konden winnen, of we haalden het podium niet eens. Dat probleem lijkt nu onder controle’, benadrukt Marko echter. ‘Het lijkt erop dat we dat enorme terugvallen niet meer hebben. Ik ben optimistisch dat we de ondervloer, zoals die nu is, met aanpassingen werkend krijgen’, voegt hij eraan toe. Zo verwacht Red Bull dichter bij McLaren te komen. ‘Daarmee zou de achterstand weer kleiner worden.’
McLaren pas na komst Marshall in de lift
Marko wil niet spreken over een terugval van zijn team sinds het vertrek van Rob Marshall, maar geeft de man in kwestie wel een compliment. ‘Laten we het omdraaien: De opmars van McLaren begon met de komst van Rob Marshall’, stelt de Oostenrijker. ‘Niet veel later had McLaren een vergelijkbare achteras, dat is zeker geen toeval’, meent hij. ‘Als je zoveel wint als wij, ben je kwetsbaar voor andere teams die jouw mensen proberen weg te halen. Daarom hebben we geprobeerd onze technische staf breder op te zetten.’
De adviseur heeft er vertrouwen in. ‘Ik denk dat we er technisch weer goed voor staan. Natuurlijk laten zulke prominente figuren als Rob Marshall en Adrian Newey een leegte achter’, erkent hij dat het vertrek van de twee wel degelijk een effect had op het team. ‘Beiden zitten al decennialang in de sport en ze kennen alle trucs. Als je ineens twee van zulke technische kopstukken kwijt bent, kost het tijd om die gaten op te vullen’, geeft Marko aan. Het was voor Red Bull dus even omschakelen. ‘Nieuwe mensen hebben een andere manier van denken, en dat vraagt om nieuwe structuren’, aldus de adviseur.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties