Red Bull Racing zal in de week tussen de Grands Prix van China en Japan een spoedoverleg houden over de huidige staat van de auto. Max Verstappen kon opnieuw niet veel met zijn RB21 en werd vierde. Pas laat in de race kwam de auto tot leven. Aangezien de bandenslijtage nog niet naar wens is, besloot het team hem voorzichtig te laten doen. F1-journalist Michael Schmidt zet vraagtekens bij het crisisoverleg.
Opnieuw heeft Verstappen waarschijnlijk meer uit de auto gehaald dan erin zat. De Nederlander werd vierde nadat hij ook op P4 kwalificeerde. In de openingsfase verloor hij wat plekken, maar wist wel weer naar voren te komen. Het gaat niet zo goed met de bolide als Verstappen had gehoopt. De viervoudig wereldkampioen waarschuwt er al sinds de wintertest voor dat men geen wonderen hoeft te verwachten van Red Bull.
De auto lijkt de problemen van vorig jaar te hebben, alleen iets minder extreem. Nog steeds is er sprake van onbalans en heeft de bolide wederom een klein werkvenster. 'Ik denk dat de Red Bull vandaag beter was dan het resultaat doet vermoeden, en misschien zelfs beter dan het hele verloop van de race deed lijken', zegt Schmidt in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport.
'Verstappen was bijna niet in beeld, omdat hij zo'n achterstand had. Ondanks al zijn klasse, en we moeten zeggen dat Verstappen bijna alles kan, denk ik dat zijn bandenmanagement vandaag niet ideaal was', peinst Schmidt. 'Ze hadden de zaterdag nog in hun achterhoofd en waren aan het begin misschien net iets te agressief. Toen ze merkten dat dat niet werkte, waren ze juist te voorzichtig. En ineens reed Verstappen tijdens de in lap vóór zijn stop, een ongelooflijke tijd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Red Bull is weer te onvoorspelbaar
Volgens Schmidt was dat een duidelijk teken dat Verstappens bandenmanagement niet klopte in de eerste stint. De 27-jarige liet zich daarover uit bij Viaplay. Hij gaf aan dat hij precies deed wat het team wilde in de eerste stint. 'In de laatste tien tot vijftien ronden begon hij echt op te schakelen en reed hij tijden die aan de top meededen. Je moet ook vermelden: Piastri had geen reden meer om te pushen. Ik denk dat hij nog wel sneller had gekund', zegt de Duitser.
'We moeten ook zeggen dat de Red Bull weer zo'n onvoorspelbare auto is. Soms werkt hij goed, soms helemaal niet. Het hangt heel erg af van het type band, de omstandigheden en de temperaturen', voegt Schmidt toe. Uiteindelijk is er maar weinig veranderd met vorig jaar. Verstappen voelt zich nog wel comfortabel in de auto, maar de bolide is duidelijk niet snel genoeg. Volgende week zal hij aanwezig zijn bij een spoedoverleg in Milton Keynes over de stand van zaken.
Red Bull blijft doorontwikkelen
Helmut Marko heeft door laten schemeren dat ze dan ook naar het tweede zitje van Red Bull kijken, aangezien Liam Lawson niet naar wens presteert tot nu toe. 'Ze willen een crisisoverleg houden, maar wat helpt dat?' vraagt Schmidt zich af. 'Ze hebben er in de winter vast al een paar gehad. Het was vorig jaar immers al duidelijk dat de Red Bull te wisselvallig presteert. Blijkbaar krijgen ze dit fundamentele probleem met de auto niet onder controle.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt ziet niet in waarom dat in de komende twee, drie weken moet veranderen. 'Er staat daar net zo goed de boel in brand als bij Ferrari, zij het om een andere reden', stelt de journalist. 'Het enige voordeel dat Red Bull misschien ten opzichte van de concurrentie heeft, is dat ze blijven doorontwikkelen tot het einde van het seizoen. Denk terug aan het 2021-seizoen. Red Bull ontwikkelde veel langer door dan Mercedes, zelfs met een nieuw reglement voor de deur. Dat zit in hun mentaliteit, en dat zal niet veranderen.'
'Blijkbaar weten ze dat niet'
Dit is het eerste jaar dat Red Bull het zonder Adrian Newey moet doen. Hoewel het team heeft aangegeven dat de topingenieur al een tijdje niet meer op de voorgrond meewerkte, zien veel analisten het verlies van Newey als een belangrijk element van de moeilijkheden die Red Bull nu ervaart. 'Je moet dan wel weten wat je aan de auto moet veranderen tijdens de winter. En blijkbaar weten ze dat niet', zegt Schmidt.
'Bij de testdagen werd ons verteld dat alles veel beter was dan vorig jaar. Ja, er waren nog wat kleine balansproblemen, maar die zouden veel beter te beheersen zijn. Men begreep de auto beter. Maar nu komen we in Shanghai en blijkt dat ze de auto helemaal niet begrijpen. Zoals al gezegd: aan Verstappen ligt het zeker niet. Als je de balans opmaakt tussen Verstappen en Lawson, dan lijkt het erop dat deze Red bull misschien op het niveau van Williams zit, of Haas in het middenveld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties