Max Verstappen heeft de Grand Prix van China afgesloten met een vierde plek. Dat leek na de eerste stint haast ondenkbaar, maar de Nederlander kwam steeds beter in de race te zitten, en wist beide coureurs van Ferrari nog te verschalken. Verstappen legt achteraf uit dat hij de orders van het team opvolgde, en er lijkt sprake te zijn van enige opgekropte frustraties richting Red Bull Racing.
Voor het interview met Viaplay stond Verstappen nog even na te praten met Sauber-coureur Gabriel Bortoleto. 'Ja', zo beaamt Verstappen dat hij veel met Gabriel Bortoleto praat. 'We zitten na het raceweekend ook vaak online met elkaar te praten', legt de Nederlander uit, die ook vaak simracet met de jonge Braziliaan.
Dramatische start
Verstappen gaat vervolgens over op het nabespreken van zijn eigen race. 'Nou ja, in het begin was het lastig. In de eerste stint heb ik gereden zoals het team dat wilde met het managen van de banden', zo maakt Verstappen duidelijk dat hij het niet eens was met het plan van zijn team. 'Ik zei vooraf al dat we dan te langzaam zouden zijn. Dat is ook gebleken. Ik heb in ieder geval wel gedaan wat zij wilden. Dan lopen ze wel natuurlijk best snel weg.'
De Nederlander hint daarmee op een duidelijk meningsverschil voor de race. Bij de start ging het overigens ook al niet goed, en Verstappen leverde daar twee plekken in aan de coureurs van Ferrari. 'Ik probeerde buitenom te gaan, maar ik had gewoon geen grip', legt Verstappen uit over zijn aanval op Lando Norris, die helemaal verkeerd uitpakte. 'Ik bleef maar overstuur hebben, dus dan kun je totaal niet op die band leunen.'
'Daarna wilde ik ook niet te veel risico nemen met de voorvleugel', legt Verstappen uit, die Charles Leclerc dat wel zag doen. Verstappen is ook niet rouwig om het verliezen van twee plekken. 'Eigenlijk was het wel goed, want met hoe ik de eerste stint reed, hadden ze me toch wel ingehaald, dus zo blijf je wel uit de problemen', aldus Verstappen, die in de eerste stint zeer veel tijd verloor op de rest.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tijd voor een langeafstandsrace
Op de harde banden ging het een stuk beter bij Verstappen. 'Het begin van de tweede stint was ook lastig. De banden werden best wel snel te warm op de een of andere manier. Dan kun je niet aanvallen', laat Verstappen optekenen. 'Hoe langer we reden, hoe beter het ging ten opzichte van de rest. Als we aan een 6-uursrace meedoen, dan wordt het wel wat', lacht Verstappen, die zijn interesse in langeafstandsraces al vaker heeft uitgesproken.
Verstappen haalde Leclerc met drie ronden te gaan in, en geeft dan ook toe dat de race uiteindelijk een positieve meevaller was. 'Absoluut, we moeten wel positief blijven op dat gebied. Op het laatst zat de snelheid er wel iets meer in. Dat geeft wel wat meer positieve gevoelens en wat meer hoop', zegt de wereldkampioen, die ook inging op de inhaalactie op de Monegask. 'Ja, die ging wel goed ja. Ik zag dat hij heel veel onderstuur had, dus ik probeerde hem ook wat meer te forceren om te verdedigen in bocht twee, want daardoor haalt hij de apex in bocht drie niet meer. Daardoor kon ik gewoon mooi buitenom.'
Red Bull heeft met de vierde plek een beter resultaat gepakt dan Verstappen vooraf verwachtte. 'Absoluut. Na die start en hoe die eerste stint ging, dacht ik wel dat dit het maximale was voor vandaag. Op de harde band kwam het meer naar ons toe.' Met zijn inhaalactie in de slotfase won Verstappen nog twee plekken in het kampioenschap, en eentje voor Red Bull ten opzichte van Ferrari.
Upgrades voor Red Bull
'Het is niet alleen dat we ons zorgen moeten maken', geeft de Limburger desgevraagd aan. 'We moeten gewoon aan de slag gaan. We weten dat we op dit moment niet zo sterk ervoor staan als andere teams, dus daar moeten we aan werken', vertelt de 27-jarige, die in Japan op een upgrade mag rekenen. 'Hopelijk een stapje beter', zo wil Verstappen nog niet hopen dat de problemen dan volledig opgelost zullen zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties