Marko komt met belangrijke update: 'Engineers weten wat het probleem is' Formule 1
Formule 1

Marko komt met belangrijke update: 'Engineers weten wat het probleem is'

Marko komt met belangrijke update: 'Engineers weten wat het probleem is'

Helmut Marko mag dan wel hard op weg zijn naar zijn 82e verjaardag, maar de topadviseur van Red Bull Racing is nog altijd bloedfanatiek als het over de Formule 1 gaat. Marko blikt terug op het openingsweekend in Australië, en geeft aan dat Red Bull inmiddels weet wat het probleem met de RB21 is. Beterschap wordt dan ook volgend raceweekend in Japan voorspeld, terwijl Marko ook de kansen voor de race in China inschat, waarbij Max Verstappen in de sprintrace als tweede mag starten.

Red Bull vreesde na de wintertests voor een zeer magere start van het seizoen. Hoewel de voorspelling van Verstappen uitkwam, dat Red Bull in Melbourne niet sterk genoeg zou zijn voor de zege, pakte Verstappen wel een prima resultaat. 'Met de tweede plek in Australië deden we het beter dan verwacht', laat Marko bij OE24 optekenen. 'We weten nu ook precies hoe we ervoor staan. Onze zwakte zit in het bandenmanagement', zo legt hij de vinger op de zere plek.

Lawson krijgt drie races

Marko is over het zusterteam ook tevreden. Yuki Tsunoda liet in Bahrein nog weten dat Racing Bulls terug was gevallen in de pikorde, maar dat bleek in de openingsrace niet het geval te zijn. 'Racing Bulls leverde in Australië geweldig werk, tot die laatste pitstop. Zonder die slechte strategie had Yuki Tsunoda vierde kunnen finishen.' De Japanner reed bij de late regenbui veel te lang door op droogweerbanden, en verloor daardoor een plek in de punten.

'Yuki was afgelopen jaar niet constant genoeg', zegt Marko, als hem gevraagd wordt of Tsunoda geen betere optie voor het hoofdteam was geweest. 'Voor Liam viel in Melbourne helemaal niks goed. Wat mensen echter over het hoofd zien, is dat hij op een droge baan een van de snelste coureurs was. Schrijf hem dus vooral nog niet af!' verzoekt de Oostenrijker. 'Laten we de eerste drie races afwachten, of drie verschillende banen, en dan krijgen we een duidelijker beeld.' Inmiddels heeft Lawson het tweede weekend geopend met een laatste startplek in de sprintrace.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko komt met belangrijke update: 'Engineers weten wat het probleem is'
Lawson zit met de handen in het haar.

Verstappen machteloos

Verstappen eindigde in Melbourne binnen DRS-afstand van Lando Norris, maar had volgens Marko geen kans op de overwinning. 'Het regende niet hard genoeg. Aan het einde van de race was er ook maar één droge lijn, dus als Verstappen had geprobeerd om aan te vallen, zou hij op het natte gedeelte terecht zijn gekomen, en dan zou het einde verhaal geweest zijn. Norris deed zijn ding onder de hoge druk. Hij kon zich geen fouten meer veroorloven, maar beide coureurs reden een geweldige race', vindt de 81-jarige.

Marko hoopt wel dat zijn coureur met zijn talent in de komende weekenden nog het verschil kan maken. 'Ik hoop het wel, maar dan moet er wel nog iets gebeuren. Zodra onze banden eraan gaan, is McLaren een seconde sneller', zo benadrukt Marko wat het hoofdprobleem van de RB21 is. Daarnaast houdt hij de snelste man uit de sprintkwalificatie goed in de gaten. 'Hamilton ging van alle topcoureurs het slechtste om met de omstandigheden in Melbourne. Daarnaast had hij ook nog communicatieproblemen met zijn race engineer, die juist een ervaren man is. Ze moeten nog beter samenwerken, maar ik schrijf Ferrari zeker nog niet af.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton sf 25 charles leclerc scuderia ferrari lh fiorano 84026e8e 204d 4bb6 8a97 4fde0ff1e495 frederic vasseur
Hamilton staat er in China opeens weer.

Probleem opgespoord

Marko weet in ieder geval goed nieuws te delen, namelijk dat Red Bull het voornaamste zwakke punt van de RB21 heeft opgespoord, en spoedig met een remedie op de proppen komt. 'Wij proberen onze problemen op te lossen, en het goede is dat de technische engineers denken dat ze weten wat het probleem is. Wij hebben Max, maar we moeten hem ook een auto geven waarmee hij kan winnen.' Verstappen zou in Japan van nieuwe onderdelen voorzien moeten worden, waarmee Red Bull die stap moet zetten. Daarnaast reageerde Marko trots op het aanstaande vaderschap van de Nederlander. 'Dat gaat geen invloed op hem hebben. De races en het kampioenschap genieten zijn absolute prioriteit.'

Waanzinnige ommekeer

De Red Bull-topman reageerde ook zeer uitgelaten op de tweede plek van Verstappen in de sprintkwalificatie, na een zware trainingssessie. 'Ongelofelijk', zei Marko tegen Sky Sports Deutschland. 'We hebben de afstelling helemaal omgegooid. De balans was duidelijk verbeterd, en toen reed Max ook nog een mega-ronde. Hij maakte geen enkele fout. De McLarens maakten allebei foutjes, maar de ronde van Max was perfect.'

Marko wijst ook op de grote sprong van Verstappen tussen SQ2 en SQ3. 'Wij hebben ons met zeven tienden verbeterd, dat kreeg verder niemand voor elkaar. Dat is nu eenmaal de Verstappen-factor', glundert Marko. 'Het wordt wel een zware race, denk ik. Het is nog lang niet zeker dat deze startvolgorde ook nog zo is bij de finish.' De verwachting is dat McLaren in een slijtageslag voor de banden verder zal komen opzetten.

Doe nu mee aan F1Maximaal.nl voorspelt, en win mooie prijzen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws