Lando Norris stelde eerder deze week nog dat de MCL39 lastig te besturen was en dat de karakteristieken van de McLaren-bolide niet goed bij zijn rijstijl passen. Zak Brown hoopt daar in de komende tijd verandering in te kunnen brengen, maar vooralsnog maakt de CEO van de constructeurskampioen van 2024 zich geen zorgen.
Norris won afgelopen weekend de Grand Prix van Australië en begon zo uitstekend aan het nieuwe raceseizoen. Toch was de Brit niet helemaal tevreden, want de MCL39 was naar zijn mening niet altijd even makkelijk om te besturen. Ook op de openingsdag in China had Norris weer problemen met zijn bolide. Na een sterk optreden in de eerste en enige vrije training van het sprintweekend op het Shanghai International Circuit, stapelde de coureur uit Bristol, met name in SQ3, fout op fout.
In beide pogingen in het allesbeslissende kwalificatiedeel ging Norris in de fout en dat kostte hem een goede klassering. De McLaren-coureur zal zaterdagochtend pas vanaf de zesde plek aan de sprintrace kunnen beginnen en daar was de 25-jarige Brit na afloop niet bepaald blij mee. 'Ik denk dat we het de hele dag wel al lastig hebben met het blokkeren van de voorwielen. Ik had het vooral lastig in die laatste bocht, met alle rugwind. Dit lijkt veel meer op hoe het in Bahrein was', gaf Norris eerder op de vrijdag al aan dat hetzelfde probleem als tijdens de testdagen hem parten speelde in de sprintkwalificatie.
Brown blijft er rustig onder
Tijdens de persconferentie voor teambazen op vrijdag wordt Brown gevraagd naar de 'klachten' van zijn coureur over het grillige karakter van de MCL39. Is het zorgwekkend dat Norris het gevoel heeft dat de bolide niet bij zijn rijstijl past? 'Je probeert de auto altijd makkelijker te maken voor coureurs', begint de Amerikaan. 'Iemand zei gisteren tegen mij: het lijkt erop dat jullie helemaal geen snelle ronde hebben gereden in Bahrein, maar dat hebben we echt wel geprobeerd. Het is alleen niet gelukt. Het is duidelijk dat we deze auto nog iets gehoorzamer moeten maken', weet Brown dat er nog werk aan de winkel is.
'De auto is overduidelijk snel, maar de coureurs willen graag dat de auto iets makkelijker wordt in de omgang', vervolgt Brown. 'In Australië kregen ze het voor elkaar', heeft de McLaren-CEO het over het feit dat Norris en Oscar Piastri in Q3 de perfecte ronde wisten te rijden en zo het potentieel van de MCL39 wisten te benutten. 'Ik denk dat het ons helpt dat beide coureurs elkaar pushen, want we waren wel aangenaam verrast door het grote verschil in Q3. Dat verschil was er niet in Q1 en Q2.'
Australie toonde aan dat het wel mogelijk is voor Norris om te maximaliseren in de MCL39, ondanks zijn kritiek. Brown maakt zich dan ook geen zorgen, ook omdat de Brit nog maar weinig in de nieuwe bolide heeft kunnen rijden. 'Je moet niet vergeten dat de coureurs maar drie testdagen hebben gehad en die ook nog eens moesten delen. En in Australië is de race in lastige omstandigheden afgewerkt. Er zitten enkele innovaties op de auto van dit jaar die de coureurs een ander gevoel geven. We proberen de auto wel iets gehoorzamer te maken, maar zeker niet langzamer. Ik ben er zeker van dat hij (Norris, red.) er nog aan moet wennen en ik ben er niet bang voor dat het hem niet zal lukken', aldus Brown.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties