Ho-Pin Tung is dit weekend aanwezig in Shanghai om namens Viaplay de sessies te analyseren. Waar de meeste volgers een McLaren-feestje verwachtten in de sprintkwalificatie, wisten Lewis Hamilton en Max Verstappen de coureurs van de constructeurskampioen af te troeven. Tung zag Verstappen een monsterronde afwerken, en geeft aan waar Verstappen het verschil maakte.
Het contrast bij Red Bull Racing was weer eens levensgroot. De ene coureur miste de poleposition met een verschil van 0,018 seconden, terwijl de andere RB21 de rol van bezemwagen vertolkt. Tung meent dat dit ook een beetje bij China hoort. 'Christian Horner geeft het zelf ook wel aan. Dit is een circuit waarbij oververhitting van banden een probleem is, en waar het heel dicht bij elkaar zit', vertelt de Chinese Nederlander.
Liam Lawson werd de dupe van die kleine verschillen. 'Als je dan net een foutje maakt, val je helemaal weg. Iedereen ziet dat probleem nu bij Red Bull. Als de auto niet echt goed is, is het des te knapper dat het Verstappen wél lukt, maar dan kan het ook makkelijk misgaan, zoals we nu bij Lawson zien en eerder bij Pérez. Dat zie je ook bij andere coureurs gebeuren', aldus Tung. Zo vielen Nico Hülkenberg en Esteban Ocon ook af terwijl hun onervaren teamgenoten het tweede kwalificatiedeel wél haalden.
Tung en Verstappen delen klappen uit
Zeven coureurs werden vooraf sowieso in SQ3 verwacht: de heren van McLaren, Ferrari, en Mercedes, plus Max Verstappen. De Big Seven werden vergezeld door Yuki Tsunoda, Alexander Albon, en Lance Stroll. Waar Kimi Antonelli als nieuwkomer in China in het nadeel was, mochten de andere zes coureurs allemaal op poleposition hopen, nu McLaren de torenhoge verwachtingen niet waar kon maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat leverde een zinderende strijd op tussen verschillende coureurs van verschillende teams. Tung werd al enthousiast over Verstappen, voordat de Nederlander start-finish passeerde. 'Ik sloeg je bijna knockout', lacht Tung tegen pitreporter Chiel van Koldenhoven. 'Vorig jaar hebben ze op bepaalde plekken het asfalt naast de baan weggehaald, en daar hebben ze grind neergelegd. We hebben al meerdere voorbeelden gezien, waarbij coureurs net iets te hard de bocht ingaan, en dan ben je je ronde kwijt.'
Tung verklaart vervolgens zijn enthousiaste reactie. 'Als je echter bereid bent om dat risico te nemen, en hem hard erin te gooien in die laatste bocht, dan kun je ook heel veel tijd pakken. Dat is precies wat Verstappen deed in die laatste ronde', zo geniet de Velpenaar van de verrichtingen van Verstappen. 'Je zag gewoon dat hij hem erin gooide.'
'Na twee sectoren lag hij 0,12 seconden achter, en dat pakte hij bijna helemaal terug.' Tung dacht na het zien van die laatste bocht dat Verstappen er mogelijk zelfs met de poleposition mee vandoor zou gaan. 'Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken, dat dat bijna helemaal in die laatste bocht gebeurd is. Dat geeft dat rijdersgevoel terug van het balanceren van het risico', zegt Tung, die duidelijk genoten heeft van de spannende strijd vooraan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties