De vrije training in China leverde voor Red Bull Racing een zorgwekkend beeld op. Max Verstappen kwam over één ronde behoorlijk wat tekort op de McLarens, en in de racesimulaties zag het ook totaal niet goed uit. Reden genoeg voor Red Bull om de afstelling helemaal om te gooien. Volgens Helmut Marko heeft dit goed uitgepakt, al blijft de bandendegradatie een vraagteken.
Zelfs als Verstappen zijn afgebroken ronde in de vrije training had afgemaakt, zou hij zo'n halve seconde trager zijn geweest dan de snelste tijd van Lando Norris. Christian Horner schreef de eerste startrij dan ook al af, maar de teamleiding had daarbij duidelijk niet op een huzarenstukje van de viervoudig wereldkampioen gerekend. 'Dit is een zeer verrassende en positieve uitslag', luidt de eerste conclusie van Marko voor de camera van het Oostenrijkse ServusTV.
Waanzinnige ronde van Verstappen
'We hadden nooit gedacht dat we de tweede startplek hadden kunnen halen, en dan ook nog op twee honderdsten achterstand van Lewis Hamilton', zo prijst Marko zichzelf gelukkig. De 81-jarige geeft toe dat de vrije training voor Red Bull ronduit dramatisch verliep. 'In de vrije training was onze bandendegradatie heel erg slecht, en de balans was ook slecht. We hebben vrij veel veranderd aan de afstelling. Dat heeft positief uitgepakt', zo haalt Marko opgelucht adem. Het blijft echter de vraag hoe de banden zich in de races houden na de grote afstellingswijzigingen.
'Daarnaast reed Max echt een mega-ronde, want hij pakte na SQ2 nog eens zeven tienden winst', rekent de teamadviseur uit. 'Wat een ronde! Hij zat echt in elke bocht volledig op de limiet.' Marko spreekt tegen dat Red Bull tussen SQ2 en SQ3 de afstelling nog eens flink aanpaste. 'We hebben hele minimale veranderingen doorgevoerd. Ik denk gewoon dat alles simpelweg samenkwam.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het is ook gewoon een heel uitdagend circuit, en hij heeft van de eerste tot de laatste bocht helemaal niks laten liggen', aldus Marko, die zoekt naar de juiste woorden om zijn eerste coureur voldoende te kunnen prijzen. 'Hij bleef niet onder de limiet en ging niet over de limiet heen, en bleef maar tijd winnen.' De verschillen vooraan zijn klein, en inhalen is goed mogelijk in China, waardoor de race ook weer spannend zal worden.
Complimenten voor andere coureurs
Lawson was het lelijke eendje bij Red Bull met de laatste startplek. 'In zijn eerste poging was hij nog goed onderweg. In de tweede run had hij de banden niet op de juiste temperatuur, en zo kwam hij naast de baan terecht', vertelt Marko. 'Het is natuurlijk wel zonde dat hij helemaal achteraan moet starten. Dat wordt zwaar voor hem. We dachten dat hij zijn ritme gevonden had, maar het blijkt toch erg lastig te zijn. De auto is ook duidelijk lastiger te besturen dan de Racing Bulls. Hij moet wel langzaam in zijn ritme komen.'
Marko is verder zeer positief over de samenwerking bij Racing Bulls, tussen Yuki Tsunoda en Isack Hadjar. 'Toen Hadjar een foutje maakte, heeft Racing Bulls dat optimaal uitgebuit. Ze lieten hem een slipstream geven aan Yuki, waardoor Yuki door kon gaan. Yuki heeft sinds vorig jaar naar dit jaar wederom een sprong vooruit gemaakt. Dan heb ik over Yuki als persoon, en als coureur. Hij heeft zijn management ook gewisseld en tot nu toe presteert hij echt top.' De Japanner kwalificeerde zich knap als achtste.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties