Windsor stipt het verschil tussen Norris en Verstappen aan: 'Bepalend moment in de race' Opinie
Opinie

Windsor stipt het verschil tussen Norris en Verstappen aan: 'Bepalend moment in de race'

Windsor stipt het verschil tussen Norris en Verstappen aan: 'Bepalend moment in de race'

Max Verstappen kende een dramatische eerste stint in de Grand Prix van China. De Red Bull Racing-coureur verloor bij de start al twee plekken, en werd vervolgens op grote achterstand gezet. Peter Windsor zag Lando Norris en Max Verstappen dezelfde actie uitproberen met wisselend succes. De analist merkt op dat het klasseverschil tussen de McLaren en de Red Bull hier duidelijk te zien was.

Oscar Piastri leek na de kwalificatie al in een zetel te zitten. Zijn grootste concurrent is teamgenoot Lando Norris, en de Brit werd op het laatste moment door George Russell terugverwezen naar de tweede startrij. Daar werd de McLaren-coureur vergezeld door Max Verstappen. Norris is tussen de topcoureurs degene met de slechtste startstatistieken, terwijl Verstappen zelden een plek verliest in de openingsronde. De wereldkampioen leek dan ook een goede kans te hebben om de derde plek bij de start al te grijpen.

Verstappen dupe van matig materiaal

Het liep echter anders, want Norris kwam beter weg dan Verstappen. Beide mannen gingen als nummers drie en vier richting de eerste bochtencombinatie, maar waar Norris een plek won, leverde Verstappen juist twee posities in. 'De enige echte schok kwam voort uit hoe goed Lando Norris startte', geeft ook Windsor aan in zijn analyse op YouTube. 'Hij werkte zich op naar de tweede plek achter Oscar Piastri.'

Windsor vindt de start veelzeggend voor de huidige verhoudingen tussen de teams. 'Ik denk dat het op veel manieren een bepalend moment in de Chinese Grand Prix was. Norris ging buitenom in de eerste bocht, en pakte daar zijn winst. Dit was interessant en een sleutelmoment in de race, want Verstappen koos ervoor om precies hetzelfde te doen en ook voor de buitenkant te gaan in de eerste bocht, wat Lando dus ook deed.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris kwalificatie zaterdag 2025 sprintrace mclaren china
Norris had als uitzondering een sterke openingsronde.

'Zodra Max dit probeerde te doen, begon de achterkant van de Red Bull uit te springen', zo wijst Windsor op overstuur bij de RB21 van Verstappen. 'Hij moest van het gas gaan, en verloor daar posities mee.' Verstappen verloor twee plekken aan de Ferrari-coureurs op dat moment. De Nederlander was de hele race bezig met het heroveren van die plekken, om er achteraf achter te komen dat het niet nodig was geweest, aangezien beide Ferrari-coureurs gediskwalificeerd werden. De Ferrari van Charles Leclerc was te licht, terwijl de plank onder de SF-25 van Lewis Hamilton te veel slijtage vertoonde.

Hoewel de Grand Prix op dit moment niet beslist werd, vindt Windsor wel dat dit moment bij de start het verschil tussen de RB21 van Red Bull en de MCL39 van McLaren aantoont. 'Dit was het grote verschil tussen het gripniveau bij McLaren en het gripniveau bij Red Bull Racing, met niet volledig opgewarmde banden in de eerste ronde', zegt de 72-jarige analist, die duidelijk onder de indruk is van de auto van de constructeurskampioen.

Harde strijd bij McLaren

'De race voor Oscar Piastri zou altijd makkelijker worden vanaf poleposition', weet Windsor, die de Australiër voor het eerst de eerste startplek zag innemen in een Grand Prix. 'Ik had ook wel gedacht dat het Lando Norris langer zou kosten om de tweede plek over te nemen, maar hij had alsnog last van vuile lucht, waarmee hij de banden beschadigde. Oscar had vrije lucht en kon de banden dus beter managen. Hij had dan ook een probleemloze race. Het enige moment dat hij niet leidde, is toen Alexander Albon in de Williams lang buiten bleef.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

7 saturday shanghai 2025
Albon heeft na twee Grands Prix al zestien punten.

Windsor rekende lang op een duel tussen beide McLaren-coureurs. 'Norris zat het grootste deel twee of drie seconden achter Piastri. McLaren riep Norris op om tot de slotfase van de race af te wachten, maar daar kwam niks van terecht, toen hij een remprobleem kreeg. Het rempedaal werd steeds zachter, en dat is voor elke coureur zorgwekkend. Hij hield daarna dus in, en eindigde gewoon als tweede. Een geweldige dubbelzege voor McLaren, zelfs met een mechanisch probleem!'

'We hebben nu twee Grands Prix gehad, die door Lando en Oscar gewonnen zijn', zo vat de Brit de seizoenstart samen. 'Het grootste probleem van Norris dit jaar is hoe hij Oscar Piastri gaat verslaan.' Windsor verwacht dat Norris een zware dobber krijgt aan Piastri, die zijn derde seizoen in de Formule 1 is ingegaan, en nog steeds stappen in zijn ontwikkeling aan het zetten is. Piastri dichtte het gat naar Norris dit weekend van 23 tot tien punten. Verstappen is nog altijd de nummer twee in het kampioenschap met acht punten minder dan Norris.

Norris had in China een lastig weekend. 'Op dit circuit had Norris een slechte vrijdag en zaterdag. Het gevecht is volop gaande tussen die twee! De fans kunnen achterover leunen en genieten van deze strijd', meent Windsor. Piastri verloor 23 punten in Australië na een fout, maar de Australiër won in China dertien punten terug en staat nog maar tien punten achter Norris. 'Piastri denkt nu volledig aan de wereldtitel', aldus Windsor, die lijkt te verwachten dat de aanstaande wereldkampioen in een McLaren zit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws