Tom Clarkson en Alex Jacques denken dat er nog meer in het vat zit bij het team van McLaren. De eerste twee races van het seizoen zouden namelijk de prestaties van de MCL39 een beetje hebben gemaskeerd. Hierdoor zit McLaren met een luxeprobleem, aangezien zowel Lando Norris als Oscar Piastri kanshebbers zijn voor de wereldtitel. Voorlopig lijken beide McLaren-coureurs met elkaar te mogen racen van het team.
McLaren is uitstekend begonnen aan het nieuwe Formule 1-seizoen. De Britse renstal werd na de testdagen in Bahrein al gezien als grote favoriet voor beide kampioenschappen en die favorietenrol maakt het team uit Woking voorlopig ook waar. Max Verstappen kon in Melbourne nog wat druk uitoefenen op Norris, maar dat kwam met name door de regen en de vele Safety Cars. In China was de afstand tussen de Red Bull Racing-rijder en het team van McLaren een stuk groter.
Norris en Piastri lijken dus vooral met elkaar te gaan vechten om de wereldtitel. Piastri boekte, na zijn teleurstellende negende plaats in zijn thuisrace, een belangrijke overwinning op het Shanghai International Circuit. De Australiër pakte een hoop punten terug ten opzichte van zijn teamgenoot, die met een voorsprong van acht punten op Verstappen nog altijd eerste staat in het kampioenschap. In Japan moet de voorsprong van McLaren wederom vergroot worden.
McLaren heeft immers de snelste auto, en beide coureurs weten goede punten te scoren. Bovendien lijkt er nog meer in het vat te zitten bij de Britse renstal. 'We hebben de ware kracht van die McLaren nog niet gezien', stelt Clarkson bij de F1 Nation Podcast. 'Die auto is zo goed qua bandenmanagement, maar die harde band was zo goed in China dat niemand aan bandenmanagement hoefde te doen. In Suzuka, een circuit dat zwaar is voor de banden, gaan we het echte voordeel van McLaren zien.'
McLaren moet slim omgaan met Norris en Piastri
Norris en Piastri zullen elkaar dan waarschijnlijk opnieuw tegenkomen op de baan. McLaren knijpt momenteel zijn handjes dicht met zijn rijdersduo, maar er komen mogelijk ook wat spannendere tijden aan. Zeker als beide coureurs hun kans op het kampioenschap ruiken. 'Zak (Brown, red.) gooit heel graag olie op het vuur. Kijk ook naar alle dingen die hij zegt in de media. Hij zou een interne strijd bij McLaren helemaal geweldig vinden. Zolang de voorsprong in het constructeurskampioenschap groot genoeg is, dan laat hij zijn coureurs racen.'
'Wat wil je dan dat hij doet?', haakt Jacques in. 'Hij zal wel moeten, want we weten hoe slecht een teamorder zal vallen.' De commentator weet dat er momenten zullen zijn in het seizoen dat McLaren de teugels flink in handen moet nemen. Voorlopig zijn de McLaren-rijders echter aan elkaar gewaagd. 'Oscar heeft aangetoond dat hij niet makkelijk te verslaan zal zijn als hij voor Lando rijdt in een race. Het wordt echt de Lando en Oscar-show tot race negen, wanneer de nieuwe regels omtrent de voorvleugel ingaan', aldus Jacques.
Vanaf de Grand Prix van Spanje zal de FIA strenger gaan controleren op de flexibiliteit van de voorvleugels. Het bestuursorgaan leek aanvankelijk geen maatregelen te treffen na klachten van Red Bull en Ferrari, maar dit seizoen zullen er strenge tests komen. Red Bull is niet te spreken over de handelswijze van de FIA, aangezien de verandering pas in de loop van het seizoen van kracht wordt. Bovendien zouden zowel Red Bull als Ferrari hun eigen flexibele voorvleugel hebben ontwikkeld, maar deze moet na race negen de prullenbak in.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties