Max Verstappen was in Bahrein kansloos tegen de concurrentie, maar aan de Nederlander zelf ligt dat niet. Daar zijn Hans-Joachim Stuck en Mathias Lauda het over eens. Beide analisten schoven aan bij Sport und Talk, een talkshow van ServusTV, en lieten hun licht op de situatie van zowel McLaren als Red Bull Racing schijnen.
Lauda is zelf actief als commentator en analist voor ServusTV, en vreest voor een eentonig seizoen. 'McLaren heeft nu de sterkste auto, en ik verwacht dat ze nog sterker worden', aldus de zoon van drievoudig wereldkampioen Niki Lauda. 'Ze begrijpen de auto heel goed, en hun bandenslijtage is veruit het laagste van alle teams. Daarnaast hebben ze twee coureurs van een vergelijkbaar niveau. Dit kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel, omdat ze ook punten van elkaar afpakken. Ik denk echter dat ze zo'n grote voorsprong hebben met de auto, dat ze zich dit kunnen veroorloven.'
'McLaren zit op een ongelofelijk hoog niveau', beaamt Stuck. 'Ze hebben twee gelijkwaardige coureurs. Oscar Piastri is wel wat koeler. Hij wekt echt een zeer koele indruk, maar ze hebben twee ijzers in het vuur. De kans is dus groot dat ze de titel pakken. Hun teambaas doet het ook goed en heeft beide coureurs onder controle, dus dit ziet er veelbelovend uit. We hebben wel vier teams die vooraan meedoen, dat is lang niet gebeurd, en dit maakt het erg spannend.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Teamorders bij McLaren
Norris is volgens Lauda dan ook de onzekere factor bij McLaren. 'Beide coureurs hebben een totaal ander karakter. Ze zijn allebei ongeveer even snel, maar Piastri is extreem rustig. Niks kan hem van zijn stuk brengen. We weten hoe Lando Norris is. Hij is veel emotioneler, en laat dat merken als het goed gaat, maar ook als het slecht gaat. Hij heeft ook in interviews aangegeven dat het in zijn hoofd gaat zitten als het niet loopt.' Norris heeft het tot nu toe in China en Bahrein erg lastig gehad, en liet daar ook redelijk wat punten liggen.
'Ik denk dat het tot het einde van het seizoen spannend blijft tussen de McLaren-coureurs', voorspelt Lauda desondanks. 'Ze hebben ook geen teamorders nodig, omdat de auto zo sterk is. Als het Red Bull van Max Verstappen in de buurt komt zouden ze wel teamorders nodig hebben, maar nu hebben ze dat niet nodig.' Piastri was in Bahrein soms wel een seconde sneller dan de rest, en reed na de late Safety Car dan ook vijftien seconden weg bij George Russell.
Problemen bij Red Bull
Stuck begon ook over de fouten bij de pitstops van Red Bull. 'Foutjes kunnen gebeuren, maar dit mag eigenlijk niet op dit niveau. Max is nog altijd de beste coureur in de Formule 1', zo was de autosportlegende lovend over Verstappen. De Duitser vindt dat Verstappen het maximale uit een lastige situatie haalde. 'Het niveau van de auto verandert niet zoveel van week tot week, maar ze maakten een aantal fouten. Dat begon bij de pitstops. Daarna zat hij op een positie waar hij niet thuishoort. Hij toonde wel de vechtlust om door te blijven strijden. Dat heeft hij ongetwijfeld', concludeert Stuck.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lauda wijst op een geluk bij een ongeluk voor Verstappen. 'Dat kan beter gebeuren in een race, waar het qua snelheid toch al niet lekker loopt. Hij kon toch niet voor de overwinning gaan, maar het was niet goed dat de pitstops nu ook verkeerd gingen. Red Bull had in de afgelopen vijf jaar juist de beste pitstops. Verstappen is wel de beste coureur', beaamt de analist. Verstappen verloor veel tijd bij zijn pitstops, maar het is de vraag of het hem uiteindelijk een plek gekost heeft.
De wereldkampioen in het langeafstandsracen gaat ook in op de toekomst van Verstappen. 'Ik denk dat er wel een kans is dat hij vertrekt, omdat hij een clausule in zijn contract heeft staan. Ik ken die precieze clausules niet, maar als hij niet bij de eerste twee of drie staat in het kampioenschap, mag hij vertrekken', zo beseft de 44-jarige dat de slechte prestaties van Red Bull de toekomst van Verstappen in onzekerheid brengen.
Raymond Vermeulen sprak Helmut Marko afgelopen weekend na de race aan, volgens getuigen op een niet al te vriendelijke manier. 'De manager van Max weet goed wat hij doet. Hij zal altijd zorgen dat zijn coureur bij het beste team zit. Als het team niet goed functioneert, heeft hij de optie om ergens anders naartoe te gaan, als Max dat wil natuurlijk', zo denkt Lauda dat de Limburger de teams voor het uitkiezen heeft. 'Het is echter nog vroeg, want Max is de beste coureur. Hij zal met alle teams praten, ook met Red Bull, en dan beslissen wat de beste optie is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties