Peter Windsor is vaak wel enthousiast over de sessies in de Formule 1, maar het circuit in Bahrein kon de jarige analist niet bekoren. De Brit is niet erg positief over het circuit in het Midden-Oosten of over de spanning in de Formule 1, en lijkt alleen Max Verstappen als lichtpuntje te zien in de komende raceweekenden. Daarbij deelde hij ook een grap over de wereldkampioen en zijn rivalen van McLaren.
De testdagen werden ook al verreden op het vrij kleurloze circuit in Bahrein, en Windsor vindt het jammer dat het Formule 1-circus nu weer in Sakhir is. 'Ik vind het een beetje moeilijk om hier enthousiast over te worden, als ik eerlijk ben', opent Windsor in zijn analyse van de vrijdag in Bahrein op zijn YouTube-kanaal. 'Misschien verandert dat later in het weekend nog. Bahrein is een circuit dat elk jaar saaier lijkt te worden', zo schuift Windsor zijn mening niet onder stoelen of banken.
Elk jaar saaier
'De bochtensnelheid gaat omhoog, en de bochtencombinatie van negen en tien lijkt niet meer erg speciaal. Iedereen lijkt het nu goed te doen', zegt Windsor over de krappe dubbele linkerbocht. 'Ze hebben nu gewoon heel veel grip in bocht negen, en dat was in het verleden niet zo. Die bocht is dus niet meer zo spannend als in het verleden. Wat is er verder in Bahrein? Het is allemaal remmen vanaf hoge snelheid', zo ziet hij weinig uitdaging aan het Bahrain International Circuit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De andere reden waarom het lastig is om enthousiast te worden over dit weekend is... Nou ja, als je een McLaren-fan bent, zul je wel enthousiast zijn', zo geeft Windsor aan dat hij het jammer vindt dat het Britse team zoveel sterker is dan de rest. 'McLaren heeft een gigantisch voordeel op de rest van het veld.' De coureurs van de constructeurskampioen waren een halve seconde sneller dan de rest.
Problemen bij Verstappen
Windsor vestigt vervolgens zijn aandacht op Verstappen. 'Max Verstappen klaagde in eerste instantie over het stuiteren van de auto', weet de 73-jarige. 'Hij reed in de eerste vrije training niet, en dat was verstandig. Die eerste sessie vindt overdag plaats, en de tweede training is veel representatiever voor de kwalificatie en de race. Je kunt je wel afvragen waarom Alpine hier geen rookie inzet, en in Japan wel, waar Jack Doohan alle baantijd nodig had. Het antwoord is dat Ryo Hirakawa veel geld meenam naar het team, maar dat werd tenietgedaan door die crash van Doohan.'
'Max reed dus niet in de eerste sessie, net als veel anderen', zegt hij over de vijf collega's van Verstappen. 'Hij vond dat het niet echt uitmaakte. Zijn RB21 stuiterde, en schoot alle kanten op. In zijn racesimulatie zei hij dat hij geen goed gevoel had bij zijn rempedaal bij hoge snelheden', zo stipt hij het tweede probleem van de Limburger aan. 'Als hij op zaterdag briljante remmen heeft, is het mogelijk dat hij veel dichter bij de McLarens staat, al betwijfel ik dat persoonlijk. McLaren stond zó ver voor de rest.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor denkt dat Verstappen geen verkeerde vrijdag achter de rug heeft. 'Gezien de remproblemen van Max lijkt hij de derde coureur te zijn in de long runs, al weten we niet of George Russell ook problemen had. Kimi Antonelli was ook erg indrukwekkend in de andere Mercedes. Yuki Tsunoda droeg helemaal niks bij aan Red Bull, ben ik bang. Hij reed wel op de mediumbanden, dus ze krijgen zo in ieder geval extra informatie. Tsunoda was in ieder geval niet bepaald snel', luidt de kritische mening van Windsor.
Duidelijke favoriet bij McLaren
'McLaren was een klasse apart', vervolgt Windsor, die een duidelijke favoriet bij het Britse team ziet. 'Oscar Piastri deed zijn ding en gooide de auto lekker rond. Als Oscar de poleposition pakt, wordt het lastig voor Lando om daar wat tegen te doen, net als in China. Lando liet het nu in de laatste sector liggen. Een van de spannendste dingen dit weekend zal de interne strijd bij McLaren zijn, en hoe ze de situatie proberen op te lossen als ze allebei vooraan starten. Wat gaan ze dan doen?'
Toch lijkt Windsor Piastri nog niet als volwaardige titelkandidaat te zien. 'Er gaat een beetje een grap rond in de paddock, dat Max dan wel geen tweede coureur heeft, die met hem meestrijdt, maar dat hij wel een goede teamgenoot heeft, namelijk Oscar Piastri', vertelt Windsor. 'Hij pakt nog steeds punten af van Lando Norris, die nog steeds de grootste bedreiging is voor Verstappen in het kampioenschap. Die grap ging een beetje rond in de paddock', grinnikt Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat kan Verstappen?
Waar Suzuka een echt rijderscircuit is, vreest Windsor dat het voor Verstappen in Bahrein lastiger is om het verschil te maken. 'Ze testen hier veel. Het is heel lastig voor iemand als Max om iets anders dan de rest te doen. Dat zal in Saoedi-Arabië ook zo zijn', voorspelt de Brit. 'Als ze teruggaan naar Europa, krijgt Red Bull misschien een aantal upgrades, waarmee ze dichter bij de McLaren kunnen komen. Momenteel is het lastig om te zien hoe iemand anders dan McLaren de komende twee races zal domineren.'
Toch is het duidelijk dat de enige hoop van Windsor op de schouders van Verstappen rust. 'Als Max in de kwalificatie redelijke remmen heeft, wordt het interessant om te zien wat hij kan doen. Red Bull is heel sterk in het creëren van een ommekeer in een weekend, en de boel aan het werk te krijgen', luidt de hoopvolle conclusie van Windsor, die afsluit met een blik op de topsnelheden. 'De Ferrari's waren vrij snel qua topsnelheden. Verstappen en de McLarens bungelden onderaan en waren zo'n zes tot acht kilometer per uur langzamer.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties