max verstappen pole position imola 2024 mclaren oscar piastri lando norris Formule 1
Formule 1

F1Maximaal.nl voorspelt: 'De FIA moet ingrijpen tegen McLaren'

max verstappen pole position imola 2024 mclaren oscar piastri lando norris

De eerste drie raceweekenden leverden drie verschillende racewinnaars op. De kans lijkt echter klein dat we in Bahrein een vierde coureur zullen zien zegevieren. McLaren is de duidelijke favoriet op het circuit van de wintertests, terwijl Max Verstappen en Red Bull Racing voor een ultieme test staan. Bij F1Maximaal.nl voorspelt blikken we vooruit op het weekend met hoofdredacteuren Mark Hanselman en Shanna Lutgert. Daarbij gaat het ook uitvoerig over de flexibele vleugels van McLaren.

Dit seizoen is F1Maximaal.nl voorspelt in een nieuw jasje gestoken. Als lezer kun je nu ook de uitslag van de kwalificatie en de race voorspellen. Doe je dit beter dan de rest? Dan kun je aan het einde van het seizoen mooie prijzen winnen, ter waarde van 4.000 euro. Denk hierbij aan een Playseat, de Max Experience voor twee personen bij Bleekemolens Race Planet, of mooie kleding van Fuel for Fans! Heb je de eerste weekenden gemist? Geen ramp, want slechts de beste achttien weekendscores tellen eind 2025 mee voor je puntentotaal, waardoor je nog alle kans hebt om prijzen te winnen. Jouw voorspelling kun je hier doorgeven in een reactie.

Olav Mol heeft gelijk

De FIA deed in 2024 al verschillende pogingen om in te grijpen tegen de flexibele vleugels van McLaren. Na afloop van de wintertests kondigde het bestuursorgaan op aanwijzing van klokkenluider Red Bull verdere stappen aan voor 2025. De achtervleugels zouden aan strengere tests moeten voldoen vanaf de seizoensopener, terwijl de voorvleugels in het negende weekend in Japan eraan moesten geloven.

Na de eerste race was de FIA nog altijd ontevreden, waarna men verdere stappen ondernam voor het weekend in China. Lando Norris gaf echter aan dat de constructeurskampioen haar vleugel niet hoefde aan te passen, en in de weken daarna werd ook duidelijk dat de MCL39 weliswaar aan de tests voldoet, maar dat de vleugel op het circuit nog altijd doorbuigt. Dat is onder meer te zien in deze video op X. Jos Verstappen bracht de video verder onder de aandacht door het bericht te retweeten.

Lutgert heeft de beelden ook gezien. 'Op verschillende onboards van de McLarens leek het erop dat de achtervleugel nog behoorlijk flexibel was, vooral met een vergelijkend beeld van Verstappens achtervleugel eronder', zegt ze over het veelbesproken onderwerp. 'De vraag van Olav Mol op X was in mijn ogen dan ook terecht: hoe kan het dat de FIA dit nog niet onder controle heeft? Volgens de officials van het bestuursorgaan voldoet de achtervleugel van McLaren aan alle technische eisen, dus dan zal dat ook wel zo zijn, maar dat steeds meer mensen er vraagtekens bijzetten, is volkomen logisch.'

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Grote invloed in Bahrein

'In Bahrein spelen flexi-wings een grotere rol dan in Suzuka, vanwege de lange rechte stukken en trage bochten, zo tempert Lutgert de verwachtingen bij Red Bull. 'Teams willen profiteren van low drag op rechte stukken en toch genoeg downforce hebben in de bochten. Flexi-wings helpen daarbij. Niet alleen McLarens bandenvoordeel keert dit weekend (vermoedelijk) terug, maar mogelijk ook het voordeel van de flexi-wings, indien McLaren nog steeds in grijze gebieden aan het werken is.'

Hanselman haakt op de woorden van zijn collega in. 'Het is heel knap van McLaren dat ze de test van de FIA steeds weer zonder problemen overleven, maar dat de vleugels op het circuit gewoon doorbuigen. We leven echter in 2025, dus waarom gebruikt een miljardensport nog zo'n achterhaalde test? Het doel van de FIA is dat de onderdelen niet doorbuigen op het circuit, en de FIA stelt zelf vast op basis van camera's dat dit wel gebeurt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

F1Maximaal.nl voorspelt: 'De FIA moet ingrijpen tegen McLaren'
De veelbesproken achtervleugel van McLaren.

'Waarom is de flexibiliteit van de vleugels op het circuit dan niet doorslaggevend?' vraagt Hanselman zich af. 'Met camera's kan de FIA tegenwoordig prima vaststellen hoeveel de vleugels precies doorbuigen, en het is duidelijk dat McLaren de vleugel bewust laat doorbuigen. In plaats van tien keer per jaar de richtlijnen bij te stellen kan de FIA ook gewoon aangeven hoeveel de vleugel op het circuit maximaal mag doorbuigen. De FIA moet ingrijpen, en zal dat vroeg of laat ook wel doen.'

Hanselman hoopt dat de FIA actie onderneemt. 'Na Japan greep Pirelli meteen in met zachtere banden voor de komende races in het nadeel van Red Bull, dus hopelijk grijpt de FIA net zo hard in als McLaren nu domineert. In de eerste vrije trainingen was de voorsprong van McLaren over één ronde al een halve seconde. Doorgaans vallen Ferrari en Mercedes op zaterdag enigszins terug, en het voordeel van McLaren is in de race alleen maar groter.'

Piastri of Norris?

McLaren is dus de torenhoge favoriet, waarbij de vraag is wie van beide heren het sterkst presteert. 'Ik denk dat Norris dit weekend de favoriet is', meent Lutgert. 'Bahrein is een circuit dat bekendstaat om hoe zwaar het is voor de banden, en wat dat betreft heeft Piastri nog wat huiswerk. Qua pure pace verwacht ik wel dat ze dicht bij elkaar zullen zitten, maar voor nu verwacht ik dat Norris de overhand zal hebben.'

Hanselman geeft aan dat het vooral een ultieme test is voor Piastri. 'Ik vond de Australiër in de eerste drie weekenden sterker, zijn foutjes werden alleen veel harder afgestraft. Hij was in de eerste drie races sneller, maar in China en Japan vormen de voorbanden de beperkende factor. In Bahrein moet je juist op de achterbanden letten. Dat is het sterke punt van Norris en het zwakke punt van Piastri. Als Piastri hier van Norris weet te winnen, denk ik dat Norris een groot probleem heeft. Als Norris hier niet wint, zie ik hem geen wereldkampioen worden, en Piastri zal in de komende jaren alleen maar sterker worden. Het zit nu dicht bij elkaar, maar ik denk wel dat Piastri de betere kansen heeft.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris oscar piastri 2025 china mclaren
Wie is de favoriet?

Best of the rest

Het lijkt er dan ook sterk op dat Verstappen tegen de Ferrari's en de Mercedessen moet strijden voor de derde plek. 'Ik verwacht dat een podium er wel in zal zitten', zo zet Lutgert in op schadebeperking. 'De vrijdagen verlopen vaak moeizaam bij Red Bull, maar als er een team is dat de banden gauw kan begrijpen, dan is het Red Bull wel, al helemaal met Verstappen achter het stuur. Vorig weekend was daar een voorbeeld van. De langzame bochten zullen een knelpunt blijven, vrees ik. Aangezien ze ook wat updates hebben doorgevoerd, die een klein stapje leverden in Suzuka, denk ik wel dat ze daar profijt van zullen hebben in Bahrein.'

Voor de concurrentie kijkt Lutgert vooral naar Charles Leclerc en Lewis Hamilton. 'Ik verwacht dat Ferrari het dit weekend eens beter gaat doen dan Mercedes. De Ferrari-bolide doet het over het algemeen wel goed op Bahrein en zal wat beter gedijen op een circuit met harde remzones en langzame bochten. Mercedes was tijdens de testdagen sterk op Bahrein omdat het koud was, maar dit weekend zal het behoorlijk heet zijn. Ik verwacht daarom dat Mercedes ditmaal achter Ferrari zal staan.'

Yuki Tsunoda zal moeten proberen om de andere zeven coureurs van de topteams bij te houden, maar Hanselman heeft er weinig geloof in. 'Ik heb Tsunoda als coureur best hoog zitten, en denk niet dat Red Bull zomaar een betere optie kan vinden, maar ik vrees dat Tsunoda dit weekend vooral gaat laten zien dat Red Bull gewoon geen topteam meer is. Dat is ook logisch, als je windtunnel tachtig jaar oud is, en je topadviseur zegt dat je beter niet op de simulator kunt vertrouwen. Tsunoda moet vechten voor Q3 en een puntje, en hopelijk geeft Red Bull de Japanner daar niet de schuld van, maar steekt men de hand in eigen boezem.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws