116409_caa0dc4aa23a9abe3ad088ac9d925c8a Formule 1
Formule 1

Tost over kwaliteit die kampioenen onderscheidt: 'Bij Verstappen moesten we dat wel zes keer doen'

116409_caa0dc4aa23a9abe3ad088ac9d925c8a

Franz Tost had als teambaas van het zusterteam van Red Bull Racing, dat in zijn tijd eerst als Toro Rosso en vervolgens als AlphaTauri door het leven ging, de mogelijkheid om samen te werken met twee latere wereldkampioenen: Max Verstappen en Sebastian Vettel. De gepensioneerde Oostenrijker gaat desgevraagd in op enkele verschillen tussen beide meervoudig wereldkampioenen en daarnaast blikt hij terug op het moment dat hij en Red Bull voor gek werden verklaard door Verstappen zo vroeg in een F1-bolide te zetten.

Met Vettel en Verstappen had Tost twee coureurs, die later zeer succesvol zouden zijn bij Red Bull, onder zijn hoede. Vettel slaagde er zelfs in om het team uit Faenza de eerste Grand Prix-zege te schenken op het circuit van Monza. Dit was tot dan toe zelfs grote broer Red Bull nog niet gelukt. Ook Verstappen presteerde met vierde plaatsen in de Verenigde Staten en Hongarije ijzersterk. Beide rijders lieten al snel zien goed overweg te kunnen met een F1-bolide, maar Tost zag al eerder dat het goed zou komen met beide mannen.

De oud-teambaas stelt namelijk dat hij dit, naast de prestaties in de lagere raceklassen, al had gezien aan het moment dat beide mannen hun stoeltje gingen passen. 'Dat is een eerste, zeer belangrijke stap, waarbij je een beetje een gevoel krijgt over de bestuurder', zegt Tost in de Inside Line F1-podcast. 'Hoe doordachter hij daarmee omgaat, hoe beter hij is. En ik herinner me dat we voor zowel Vettel als voor Verstappen wel vijf of zes keer een stoel hebben moeten maken. De stoel is de directe verbinding tussen de bestuurder en de auto', aldus Tost, die het vergelijkt met een professionele skiër en zijn schoenen, die ook goed moeten zitten voor optimale prestaties.

Vergelijking Verstappen en Vettel

Bij het passen van zijn stoeltje liet Verstappen dus al zien dat hij niet alleen snel was op het circuit, maar dat hij het mogelijk in zich had om grootse dingen te doen. Maar ook met de vragen, die hij stelde en met de manier waarop hij deze stelde, onderscheidde de Nederlander zich van de meeste coureurs. Dat is voor de presentatoren van de podcast het moment dat de nieuwsgierigheid toeneemt. Wat voor vragen stellen kampioenen als Vettel en Verstappen bij het passen van een stoeltje of bij het aanpassen aan een bolide?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sebastian vettel max verstappen aston martin red bull racing f1 gp belgie 2021
Verstappen en Vettel behaalden allebei meerdere titels bij Red Bull.

Tost hoeft niet lang na te denken over deze vraag, al wordt wel duidelijk dat er ook een aantal verschillen tussen Vettel en Verstappen zijn op dit gebied. 'Vettel vroeg altijd naar de details. Hij wilde alle kleine details weten', herinnert de Oostenrijker zich. 'Max wil ook details weten, maar alleen als er problemen zijn. In het begin wil Max gewoon een goede stoel hebben, in de auto zitten, zich aanpassen aan de auto, uitzoeken wat de tekortkomingen van de auto zijn en hoe die tekortkomingen aangepakt kunnen worden. Daarna gaat hij zich verdiepen in de details. Maar vanaf het begin is hij niet de persoon, die alles tot in detail wil weten. Als het werkt, is het goed voor hem.'

Red Bull voor gek verklaard

Het talent van Verstappen stond voor Red Bull al heel vroeg buiten kijf. Zijn prestaties is de karting en de oude variant van de Formule 3 hadden hem een test voor Red Bull opgeleverd. Daar toonde de Nederlander direct wat hij in zijn mars had. 'Het was echt ongelooflijk hoe snel hij (Verstappen, red.) gewend was aan de snelheid. Hij had daar geen enkel probleem mee en dat is doorslaggevend. De acceleratie, de remmen, hij raakte meteen vertrouwd met de auto', weet Tost nog goed.

'Daarom besloten we om Max al voor de vrije training in Suzuka te laten rijden', doelt Tost op de eerste vrije training van het Grand Prix-weekend van Japan in 2014. Iedereen had kritiek op ons en journalisten kwamen naar me toe en zeiden: jullie zijn echt gek. Hij is pas 17 jaar oud. Hij heeft niet eens een rijbewijs. Maar hij deed het heel goed en later ook in São Paulo. Zo wilden we hem vertrouwd maken met de auto en dat werkte heel erg goed', aldus de voormalige teambaas van Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws