Olav Mol denkt wel te weten waarom McLaren in Bahrein zo'n grote voorsprong heeft. Het Britse team was op vrijdag een halve seconde sneller dan de rest, en dat verschil groeide in de zaterdagtraining alleen maar verder. Alleen McLaren lijkt nog niet overtuigd te zijn van de overmacht van McLaren, lacht Mol. Mol beschrijft ook de situatie van Max Verstappen, die dit seizoen ook veel zal moeten rekenen.
Na de vrije trainingen was de belangrijkste conclusie dat McLaren veruit het snelste team is. Die voorsprong is opvallend, nu de andere negen teams in het laatste jaar onder de huidige reglementen steeds dichter bij elkaar komen. Mol denkt dat het Bahrain International Circuit ideaal is voor de MCL39. 'Het draait om de mechanische grip: hoeveel druk kun je op je wielen houden als de aerodynamica niet meer werkt.'
Voordeel van McLaren verklaard
Mol legt uit waarom de verschillen in China en Japan veel kleiner waren. 'De aerodynamica is vooral belangrijk op hoge snelheid, en dat werkt bij iedereen, dus daar winnen ze niet zoveel. Het verschil zit echt in de bochten waar je weinig aero hebt. Je kunt in die langzame bochten ook veel winnen, want daar ben je langer aanwezig.' In Bahrein zijn er nauwelijks snelle bochten, en vooral enkele zware remzones, waarin de MCL39 dus beter presteert dan de andere bolides.
Natuurlijk kwamen ook de flexibele vleugels van McLaren ter sprake, waarbij de tafelgasten van het Race Café zich afvragen waarom we tot het Grand Prix-weekend in Spanje moeten wachten voor een serieuzere ingreep bij de voorvleugels. 'Ze zien het als een reglementswijziging', zo legt Mol uit dat in dit geval eerst bepaalde procedures doorlopen moeten worden. 'Ze hebben wel al twee technical directives uitgebracht, eentje voor de voorvleugel, en eentje voor de achtervleugel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mol denkt dat die technical directives weinig uithalen, en dat de teams de achterhaalde test van de FIA weten te misbruiken. 'Het probleem is dat ze testen als de auto stilstaat. Dan mag de vleugel dus iets doorbuigen, en dat doet hij. Als je er iets meer druk op zet, wappert hij alle kanten op. Welkom in de wereld van de Formule 1. Wat wij niet kunnen bedenken, kunnen zij maken', beseft de commentator van Ziggo Sport.
Verstappen in de McLaren
Verstappen sloeg de eerste vrije training over, waarna hij in zijn eerste snelle ronde in de tweede sessie naast de baan terechtkwam. 'Hij zoekt meteen de limiet op, want dit is zijn eerste getimede ronde', ziet Mol, die opmerkte dat Verstappen enkele moeizame sessies had. 'Hij heeft het gevoel niet. Hij kon de grip niet vinden.' Mol snapt echter wel dat Verstappen die eerste sessie oversloeg. 'Ze hebben hier genoeg data. Ook al liep die test niet goed, ze denken wel dat Verstappen aan twee sessies genoeg heeft. Het was nu wel heel warm, en daardoor kwam niemand aan zijn tijden', zegt de commentator over de eerste training.
Later in de uitzending kwam ook de uitspraak van Verstappen ter sprake, die in Japan liet optekenen dat men hem in een McLaren niet meer terug zou zien. 'Helaas gaat dat niet gebeuren', zegt Mol over dat hypothetische scenario. De commentator weet waar die stevige uitspraak van Verstappen vandaan komt. 'Ik denk dat Max dit gezegd heeft omdat Lando vanaf het begin van het jaar bezig is geweest om te ontkrachten dat de McLaren de snelste auto is. Ik denk dat Max het daarom gezegd heeft, om Lando een beetje te narren', gokt Mol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Persbericht van McLaren
'Ik heb net gelezen wat Andrea Stella riep', kaart Mol zelf aan. 'Hij zei dat ze best een redelijke dag achter de rug hebben. Dat is verrassend als je eerste en tweede staat met een halve seconde voorsprong', lacht Mol over de vrijdagsessies. 'Je zou ook kunnen zeggen dat je een goede dag achter de rug hebt.' In de derde vrije training werd McLaren alleen maar sterker, en groeide het voordeel op Charles Leclerc als beste niet-McLaren-coureur tot ruim acht tienden.
Mol neemt vervolgens de rest van het persbericht onder de loep. 'In de volgende zin kwam twee keer voorbij dat kwalificatiesnelheid en vanaf poleposition starten erg belangrijk is. Dat zeggen ze na vorige week', zegt Mol over de verloren race in Japan. 'Als je een halve seconde voorsprong hebt, kun je beter race pace inleveren voor kwalificatiesnelheid en zorgen dat je vooraan start.' Hij legt uit dat McLaren in de race ook nog het snelste team is als ze zich qua afstelling meer op de kwalificatie richten.
Rekenwerk
Verstappen lijkt dit weekend vrij kansloos te zijn om met een poleposition te verrassen. 'Max moet hopen dat, als hij een minder weekend heeft, dat Ferrari of Mercedes een goed weekend heeft. Zo kunnen zij de punten weghouden bij McLaren. Dan vindt Max het wel prima. Als hij vierde wordt, en McLaren wint niet, dan is Max tevreden ondanks dat hij vierde wordt', verwacht Mol. Het lijkt momenteel echter onwaarschijnlijk dat McLaren niet zal winnen in Bahrein.
Dat beseft Mol ook. 'Als McLaren dit weekend geen dubbelzege pakt, hebben ze een probleem. Deze kunnen ze alleen maar verliezen', ziet de commentator, die toch een spannend duel in de kwalificatie verwacht. 'Ik denk dat het op zaterdag heel spannend gaat worden. Ik denk dat Oscar in zijn hoofd heeft, dat ze hem niet kunnen terugroepen als hij zich voor Lando kwalificeert', aldus Mol, die bevestigt dat hij verwacht dat Piastri alles op de kwalificatie gaat gooien. Nu McLaren dominant lijkt, zullen Piastri en Norris zich alleen maar meer op elkaar gaan focussen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties