christian horner max verstappen helmut marko lach abu dhabi 2024 1 Formule 1
Formule 1

Marko bespreekt problemen en reageert op Norris' uitnodiging voor Verstappen om de McLaren te testen

christian horner max verstappen helmut marko lach abu dhabi 2024 1

Red Bull Racing zag na de tweede vrije training dat het gat met McLaren behoorlijk groot was. Helmut Marko vroeg zich dan ook af of het gat überhaupt wel te dichten was. Als Red Bull de motorstand opschroeft wordt er nog wel wat tijd goedgemaakt, maar toch maakt de Oostenrijker zich zorgen. Er zijn dingen die ze maar niet onder controle krijgen.

Max Verstappen werd zevende in de tweede vrije training van Bahrein en werd geconfronteerd met een achterstand van zes tienden in de long runs. Vaak is er niet direct paniek bij een achterstand, aangezien Red Bull op vrijdag vaak rijdt met een lagere motorstand. Hoe dan ook is Marko verontrust door de moeilijkheden. McLaren zag er behoorlijk snel uit en kan haar sterkte met de banden opnieuw inzetten.

Red Bull heeft voor de Grand Prix van Japan wat updates doorgevoerd op de auto die ook in Bahrein en Jeddah een stapje vooruit kunnen betekenen. Of ze tegen de Britse renstal op kunnen boksen dit weekend, is echter de vraag. 'We zijn te langzaam en onze banden worden veel te warm', zegt Marko luid en duidelijk tegenover de aanwezige pers. 'Het grootste probleem is dat we de bandentemperatuur niet onder controle kunnen houden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko bespreekt problemen en reageert op Norris' uitnodiging voor Verstappen om de McLaren te testen

Marko glashelder

Als de asfalttemperaturen stijgen, gaat de RB21 glijden, en dat maakt de slijtage alleen maar erger. 'Gek genoeg kwamen de banden op een bepaald moment weer terug en toen reden we dezelfde rondetijden als Lando. Dat duurde alleen maar drie ronden in plaats van vijftien', peinst Marko. Pirelli heeft vorig seizoen in gesprek met F1Maximaal.nl al eens uitgelegd dat dit fenomeen grip recovery heet.

In bepaalde omstandigheden van oververhitting is de temperatuurstijging van de banden omkeerbaar. Bij korte afkoeling kan de band als het ware herstellen. Dit duurde bij Verstappen echter niet lang genoeg om er goed van te proberen. In de paddock werd gesteld dat het gat tussen McLaren en de concurrentie ongeveer drie tienden bedraagt, maar dat is volgens Marko een bescheiden antwoord.

'Jammer genoeg is het nu meer dan drie tienden', zegt de Oostenrijker. 'In de long runs geldt ongeveer hetzelfde', vervolgt hij. 'Dit circuit past gewoon niet bij ons en de hoge temperaturen ook niet. Des te warmer, des te beter voor McLaren.' Vorige week in Japan wist Red Bull het tij volledig te keren nadat de RB21 binnenstebuiten was gekeerd. Het lijkt ditmaal niet zo 'makkelijk' te zijn als in Suzuka.

Geen oplossingen

'Als we het zouden weten, dan zouden we het wel oplossen', zegt Marko. 'Maar net zoals in Japan zullen we het anders doen en hopen we op een gouden combinatie van set-upveranderingen.' De Red Bull-bolide is en blijft een lastige auto om in te rijden, geeft Verstappen aan. In een McLaren hadden ze hem echter niet weer gezien, zo stelde hij na afloop van het winnen van de Grand Prix van Japan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen champagne zege japan 2025
Verstappen weet zeker dat hij zo weg was gereden in de McLaren.

'Dat is Max' persoonlijke mening', glimlacht Marko, die ook lucht heeft gekregen van het weerwoord van Lando Norris. Die stelde dat het zo simpel niet was, en dat Verstappen heus wel even een dagje mag komen testen om vervolgens teleurgesteld uit te stappen. Marko reageert met weinig woorden: 'Iedere snelle auto is een lastige auto om in te rijden...'

Tsunoda achteraan

Dat Verstappen beter uit de voeten kan met die lastige auto, is al een lange tijd duidelijk. Yuki Tsunoda begon op vrijdag aan zijn tweede weekend in de Red Bull en moest nog wennen aan het gedrag van de bolide op Bahrein. 'Yuki probeerde iets anders vandaag, dus zijn tijden zijn niet representatief', verdedigt Marko zijn tweede coureur. 'Hij zal op zaterdag zeker weten sneller zijn.'

Isack Hadjar heeft daarentegen een uitstekende indruk achtergelaten op Marko. 'Hij was een grote verrassing. Hij kent dit circuit, maar overal waar hij komt, zit hij direct op de pace', looft de 81-jarige de rookie. 'Hij levert goede prestaties', complimenteert hij. Hadjar sloot de tweede vrije training af als zesde, net voor Verstappen op de mediumband.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws