Peter Windsor werd totaal niet enthousiast van de vrijdag in Bahrein, maar was duidelijk meer onder de indruk van de kwalificatiesessie in Sakhir. De analist schrok vooral van de wanprestatie van Lando Norris en de aanhoudende problemen bij Red Bull Racing. Naast polesitter Oscar Piastri was Windsor ook te spreken over Kimi Antonelli.
In 2014 kregen de Formule 1-fans het bekende Desert Duel tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg te zien. Even leek het erop dat McLaren dit jaar een herhaling van dat spektakel kon afleveren, maar na de kwalificatie lijkt dat uitgesloten te zijn. Oscar Piastri staat maar liefst vijf startplekken voor Lando Norris, waardoor hij niet alleen een goede kans heeft op zijn vierde Grand Prix-zege, maar ook de leiding in het wereldkampioenschap voor het grijpen is.
Knullige fout van Norris
Windsor zat klaar voor het gevecht tussen de McLaren-coureurs, maar zag een verschil van meer dan vier tienden. 'Ik had al voorspeld dat er klappen uitgedeeld konden worden bij het duel tussen de McLaren-coureurs, maar ik had ook nooit durven voorspellen dat Lando Norris zich slechts als zesde zou kwalificeren in een heel erg goede auto', geeft de analist toe op zijn YouTube-kanaal. In China had Norris ook al een slechte sprintkwalificatie. Destijds startte hij vanaf de zesde plek slecht, en finishte hij als achtste.
Piastri is al het hele weekend de bovenliggende partij bij McLaren. 'Oscar Piastri greep de poleposition dus, en leek erg relaxed. Hij had alles onder controle. Hij maakte nog wel enkele foutjes, maar herstelde dat zonder enige problemen', ziet Windsor. 'Piastri leek echt op de racewinnaar, die hij nu ook is. Dat is een groot probleem voor Norris op de zesde plek.' Norris zal in Bahrein minimaal een podium moeten halen, als hij wil vermijden dat Piastri de leiding in het kampioenschap overneemt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris blijft in 2025 fouten maken in Q3. 'Hoe was dat mogelijk?' vraagt Windsor zichzelf af. De analist kan ook maar één echte fout ontdekken. 'Het grootste probleem leek bij het uitkomen van de eerste bocht te zitten, waar hij enigszins last had van wielspin. Norris kreeg op het rechte stuk juist een goede slipstream van Yuki Tsunoda, die net klaar was met zijn ronde. Piastri haalde op het rechte stuk een topsnelheid van 315 kilometer per uur. Lando ging drie tot vier kilometer per uur sneller, vanwege dat moment achter Tsunoda, en haalde 319 kilometer per uur.'
Dat voordeel van Norris leidde tot een inschattingsfout. 'Daardoor leek hij zich te vergalopperen in de eerste bocht, terwijl je daar totaal geen tijd kunt winnen door later te remmen. Het draait allemaal erom dat je in die bocht een goede exit hebt voor het rechte stuk daarna. Norris viel dus in de val doordat hij sneller ging op het rechte stuk. Hij remde al terwijl hij nog gas aan het geven was. Piastri deed dit veel beter. Lando was ook in de laatste twee sectoren langzamer dan Piastri', ziet Windsor.
Windsor komt terug op grap over Piastri en Verstappen
'Norris staat nu zesde, terwijl Piastri eerste staat. Ik zei gisteren nog als grap dat Piastri een geweldige teamgenoot voor Max Verstappen is', grinnikt Windsor. 'Ik denk dat we die stelling moeten aanpassen, en moeten zeggen dat Piastri een enorme bedreiging voor het kampioenschap is. Dat is slecht nieuws voor Norris, dat hij zo omvergeblazen wordt door Piastri op een circuit, dat niet erg uitdagend is. Voor Oscar zal de race nu niet al te moeilijk worden', beseft de Brit.
Windsor denkt dat het gevecht achter Piastri spannender wordt. 'Er is geen enkele kans dat de Mercedes in de race net zo snel is als de McLaren', zegt hij over de kansen van George Russell. 'Charles Leclerc deed het ook erg goed voor Ferrari. Hij leverde uitstekend werk, zeker als je ziet waar Lewis Hamilton staat', zegt de 73-jarige over de negende startplek van de andere Ferrari-coureur. 'Hij verloor zijn eerste rondetijd en reed daarna vrij conservatief.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Kimi Antonelli deed het ook erg goed, en verloor ook zijn eerste rondetijd in de Mercedes, maar in tegenstelling tot Lewis zette hij daarna wel een goede rondetijd neer op nieuwe banden. Hij eindigde slechts twee tienden achter Russell. Hij was geweldig in bochten 9 en 10, waarschijnlijk beter dan wie dan ook', zegt Windsor over de dubbele linkerbocht voor het rechte stuk in het middengedeelte. 'Misschien kan Antonelli op dat rechte stuk in de race mensen inhalen.' Antonelli start als vijfde aan de race.
Verstappen had 'ontzettend veel geluk'
Windsor verschoof vervolgens de aandacht naar Verstappen, die niet verder kwam dan een vierde startrij. 'Norris staat dus op de zesde plek, voor Max Verstappen, de regerend wereldkampioen in de RB21', zegt Windsor vol ongeloof. 'Hij won nog in Japan, maar had nu ontzettend veel geluk dat hij Q1 overleefde', vindt de analist. 'Zijn remproblemen van de vrijdag hielden ook in de kwalificatie aan. Ik hoopte dat Red Bull dit op kon lossen.' Dat lukte overduidelijk niet.
Verstappen kwam daardoor al vroeg in de sessie in de problemen. 'Het is wel vreemd dat Red Bull een probleem met de remmen heeft. Ze hebben nog nooit zo'n groot remprobleem gehad als nu', meent Windsor. 'Als je Max hoort praten, heeft hij echt een heel erg slecht gevoel in het rempedaal. Bij het ingaan van Q1 noemde hij de auto onbestuurbaar. Hij blokkeerde zijn wielen enorm in de laatste bocht, en kwam weer de pitstraat ingereden. Hij moest helemaal aan het einde van de sessie weer naar buiten met een set gebruikte banden en haalde Q2.' Verstappen en Yuki Tsunoda zetten hun eerste rondetijden pas na het vallen van de vlag neer, waardoor ze veel risico namen met rode vlaggen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull had geluk dat die rode vlag pas aan het begin van Q2 kwam. 'In Q2 had hij een soortgelijk verhaal', zo wijst Windsor erop dat de Nederlander zijn ronde weer moest afbreken.' Verstappen werd eerst gedwarsboomd door de crash van Esteban Ocon, waarna hij het nog een keer probeerde op diezelfde banden na de onderbreking. Hoewel Verstappen alleen een halve out lap op die banden gereden had, was het rubber te erg versleten om een goede rondetijd mee neer te zetten.
Red Bull actief in Parc Fermé?
De remproblemen van Verstappen verdwenen ook niet. 'In Q3 was het ook weer hetzelfde verhaal', zegt een ongelovige Windsor. 'Max hield nooit van hoe de auto zich gedroeg, en het zag er nooit naar uit dat hij de top drie kon halen. Nu zie je hoeveel verschil je in zes dagen tijd kunt zien. We hebben wel al aangegeven dat Suzuka een uitzondering was. Er zijn weinig circuits zoals Suzuka, waar een coureur als Max tot zoiets in staat is. Als hij dit probleem in Japan had gehad, dan zou hij die race ook niet gewonnen hebben.'
Windsor kan er met zijn hoofd niet bij dat een topteam als Red Bull de remproblemen bij de wereldkampioen niet opgelost krijgt. 'Het is heel vreemd en raar, wat bij Red Bull aan de hand is. Ze konden het probleem 's nachts niet eens oplossen, en ook niet tijdens de derde vrije training. Ik kan alleen mijn vingers kruisen voor Max, dat zijn auto redelijk is voor de race', zo wil Windsor graag een beter optreden van Verstappen zien.
Red Bull moet daarvoor wel onderdelen aan gaan passen, meent Windsor. 'Zelfs als ze het probleem oplossen, zal het voor hem niet makkelijk worden vanaf de zevende plek. Het wordt dus interessant om te zien welke onderdelen Red Bull onder Parc Fermé-omstandigheden kan vervangen voor de race, natuurlijk onder het toeziend oog van Jo Bauer.' In principe mogen teams na de kwalificatie niks meer veranderen, maar hier worden uitzonderingen op gemaakt als teams problemen kunnen aantonen. Helmut Marko bevestigde na de kwalificatie dat de problemen van Verstappen in de data te zien waren. Het is echter de vraag of Red Bull nu wel weet hoe ze het euvel moeten verhelpen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties