max verstappen red bull racing rb21 vrijdag 1 bodemplaat vonken 12 Formule 1
Formule 1

Windsor ziet groot probleem voor Verstappen: 'Dan is hij opeens nog maar een normale coureur'

max verstappen red bull racing rb21 vrijdag 1 bodemplaat vonken 12

Peter Windsor is na de Grand Prix van Bahrein ingegaan op de moeizame situatie bij Red Bull Racing. De zesvoudig constructeurskampioen had een rampzalig weekend in het Midden-Oosten, en zal snel beter moeten presteren om de titelkansen van Max Verstappen in leven te houden. Windsor merkt op dat het probleem bij de RB21 de wereldkampioen extra hard raakt, waardoor hij ook als coureur niet meer het verschil kan maken.

Verstappen vatte de race na afloop goed samen, door te zeggen dat alles verkeerd ging. De balans was niet goed, de bandenslijtage te hoog, de remmen werkten niet, en de pitstops verliepen dramatisch. Windsor vindt het vooral opvallend dat Red Bull met drie mislukte pitstops in één weekend zó slecht presteert op een onderdeel waar het Oostenrijkse team juist jarenlang in uitblonk. De slechte pitstops volgden op een eveneens slecht verlopen pitstop in Japan.

Vertrokken sleutelfiguren doen Red Bull pijn

Windsor kan niet anders dan dit verbinden aan het vertrek van sportief directeur Jonathan Wheatley, die altijd verantwoordelijk was voor de pit crew. 'De realiteit is dat ze meerdere mislukte pitstops hadden. Zou dat gebeurd zijn als Jonathan Wheatley er nog was?' vraagt de analist zich af op het YouTube-kanaal van Cameron CC. 'Dat is een grote vraag. Ik denk dat Red Bull daarop met nee zou moeten reageren. Het lijkt erop dat alles bergafwaarts gaat sinds Jonathan vertrokken is.'

Wheatley kreeg een aanbod als teambaas van Sauber en later Audi, en wandelde bij Red Bull dus de deur uit. 'Daarnaast moet je je afvragen of het vertrek van Adrian Newey zijn gevolgen begint te krijgen?' zo haalt Windsor het vertrek van een ander sleutelfiguur aan. 'Had Adrian op vrijdagavond nog iets kunnen doen aan die auto, waardoor Max op zondag nog een redelijke auto had gehad? Dit is de eerste keer sinds Adrian vertrokken is waarin de auto niet beter is geworden tussen vrijdag en zondag. Dat is wel erg zorgwekkend', beseft Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey silverstone 2024 max verstappen
Mist Red Bull Newey?

Geen rem op de problemen

Verstappen klaagde op vrijdag al over het slechte gevoel aan de remmen, waarna het team meerdere pogingen deed om de problemen op te lossen. Daar slaagde Red Bull niet in, en volgens de teamleiding kampte teamgenoot Yuki Tsunoda met hetzelfde euvel. 'Ze weten duidelijk niet wat het probleem is', zo legt Windsor uit dat het probleem dan ook lastig op te lossen is.

Windsor legt uit dat Verstappen veel verschillende problemen aankaartte, maar dat die grotendeels zijn terug te brengen tot één probleem. 'Max praat op de radio heel veel over de remmen. Hij geeft ook vaak aan dat de auto geen grip heeft, niet instuurt, en dat het lastig is om de banden te managen. Dit komt allemaal terug op hetzelfde punt. We moeten namelijk onthouden dat Max de remmen totaal anders gebruikt dan alle andere coureurs op de grid.'

'Verstappen remt een bocht in op een manier die Lando Norris of Oscar Piastri nog nooit gebruikt heeft. De remmen vormen onderdeel van hoe Max de bochten instuurt en hoe hij de voorkant van de auto gebruikt', zegt de analist. 'Als hij geen goed gevoel heeft in de druk van het rempedaal om die prachtige balanceeract te doen waarbij hij al vroeg de bocht instuurt om het rotatiepunt aan te voelen, dan is hij gewoon compleet verdwaald. Dan is hij opeens nog maar een normale coureur, haast zoals Yuki Tsunoda. Hij kan zich dan niet onderscheiden, en dat moet een vreselijk gevoel zijn voor Max. Dat is ook hoe hij in Bahrein reed.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor ziet groot probleem voor Verstappen: 'Dan is hij opeens nog maar een normale coureur'
Verstappen reed in Bahrein niet heel ver voor Tsunoda.

Windsor vermoedt dus dat Verstappen in Bahrein niet heel sterk voor de dag kwam, omdat hij veel harder geraakt werd door het remprobleem dan Tsunoda. 'De grote vraag is waarom dit gebeurt', kaart Windsor aan. 'Heeft dit met de banden of het opwarmen van de banden te maken, of is het een gevolg van de ophanging? Ze hebben veel onderdelen van de remmen op zaterdagavond vervangen, en dat maakte totaal geen verschil.' Windsor hoopte zelf nog dat Red Bull daarmee een stap kon zetten, maar Verstappen gaf al voor de start van de race aan dat de remmen nog altijd hetzelfde aanvoelden.

Gevolgen voor komende races

Verstappen gaf daarnaast aan dat hij al het hele seizoen moeite met de remmen heeft, dus het lijkt om een probleem met de RB21 te gaan. In Japan wist hij echter beter om te gaan met het probleem, dat op sommige circuits een veel grotere rol speelt. 'Na de race zeiden ze dat ze een upgrade in Imola zouden meenemen, dus we kunnen dit in Saoedi-Arabië weer zien. Waarschijnlijk gaat het dan wel wat beter, omdat Saoedi-Arabië vooral veel meer snelle bochten heeft, en daar zou het dan best redelijk moeten gaan. Je hoeft niet een bocht in te remmen zoals bij bocht 4 of bocht 10 in Bahrein, of zelfs de laatste bochten. Dat soort bochten heb je in Saoedi-Arabië niet.'

'Hun topsnelheid is ook niet zo slecht, dus waarschijnlijk gaat het daar wel wat beter, maar dit is wel zorgwekkend', concludeert Windsor, die zijn vraagtekens plaatst bij de keuzes van Red Bull in het afgelopen jaar. 'Ze besloten om Adrian niet te vervangen met een grote naam als engineer. Ze vullen dit intern in, en die jongens moeten nu echt onder enorme druk staan om uit te vogelen wat er aan de hand is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws