Olav Mol en Robert Doornbos zien een duidelijke crisissfeer bij het team van Red Bull Racing. De analisten vinden het dan ook niet vreemd dat Max Verstappen met zijn vuisten op tafel slaat, zeker niet tijdens het teleurstellende resultaat in Bahrein. Mol en Doornbos denkt dat het resultaat van afgelopen weekend zomaar weerslag kan hebben op de aankomende races.
Verstappen zal het raceweekend in Bahrein zo snel mogelijk willen vergeten. Een week eerder was er nog een euforische stemming binnen het team van Red Bull, maar op het Bahrain International Circuit stond de Oostenrijkse renstal weer met beide benen op de grond. Hoewel Yuki Tsunoda zijn eerste punten wist te scoren voor het team, kwam Verstappen niet verder dan de zesde plek. Heel even leek de viervoudig wereldkampioen zelfs verslagen te worden door een Alpine en een Haas.
'Er gingen weinig dingen goed, en de dingen die goed hadden moeten gaan, gingen fout', zo somt Mol het weekend van Red Bull op bij Ziggo Sport Race Café De Stamtafel. 'Er zijn twee dingen die gaande zijn. Hij heeft een auto die niet doet wat hij wil. Daar kan hij nog wel wat mee, want dat hebben we in Japan gezien. Als er dan ook nog organisatorisch dingen misgaan, dan moet je opstaan. Daar komt denk ik ook de boosheid vandaan.'
Pitstopdrama bij Red Bull
De verslaggever denkt dat Verstappen de gebrekkige prestaties van de RB21 nog wel kan accepteren. Red Bull heeft wat updates in de pijplijn die de auto mogelijk in het Europese seizoen kunnen voorzien van extra performance. 'Maar het gaat ook niet goed met pitstops, pitstoplampen en met het rechtervoorwiel. Dat kan een keer gebeuren, maar het is voor Red Bull wel heel bijzonder. Het gaat ook gewoon fout bij Yuki. Dan heb je wel de poppen aan het dansen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De eerste twee pitstops van Red Bull gingen mis omdat de lampen boven de coureurs op rood bleven staan, waardoor de rijders het gevoel hadden dat ze niet weg mochten rijden. De tweede pitstop van Verstappen ging helemaal mis omdat het rechtervoorwiel niet loskwam. In Japan liep de pitstop van de de Nederlander ook al niet soepel, waardoor Lando Norris even een kans rook om de leiding in de race te pakken. Verstappen zal dan ook vragen gaan stellen.
Doornbos denkt dat het te maken heeft met het vertrek van Jonathan Wheatley, die verantwoordelijk was voor de pitstops bij Red Bull. De voormalige rechterhand van Horner zit tegenwoordig aan de pitmuur van Kick Sauber. 'Als je in één keer poppetjes op andere posities zet, dan loopt het gewoon anders. Je ziet gewoon hoe klein de marges zijn. Je rijdt in een wespennest waarin 26 mensen tijdens een pitstop verschillende taken hebben. Zelfs als er twee mensen weggaan, heb je het over een hele andere synergie. Dit mag gewoon niet gebeuren. De basis moet kloppen.'
Horner de eindverantwoordelijke
Momenteel lijkt Red Bull maar één man op het matje te kunnen roepen. 'Je kan eigenlijk alleen maar naar Horner wijzen en je afvragen: wat ga je nu doen met je team? Het brokkelt nu uit elkaar', geeft Doornbos aan. 'Hij heeft Pierre Waché de enorme opdracht gegeven om het gat van Newey op te vullen. Dat is tot op heden niet gelukt. Ze zeiden wel dat ze hem niet gingen missen. Maar geloof me, ze gaan hem heel erg hard missen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het gesprek werd echter gevoerd met Helmut Marko, die Raymond Vermeulen over zich heen kreeg. De tafelgasten vinden het echter vreemd dat er nu pas ingegrepen lijkt te worden, aangezien de RB21 al vanaf de start van het seizoen niet loopt. Verstappen wist in de eerste races de mindere prestaties van de auto nog te verbloemen met een podiumfinish en een zege. In Bahrein kwamen de zwakheden van de RB21 echter duidelijk boven water drijven.
Mol vergelijkt de situatie van Red Bull met de crisissituatie van vorig jaar bij Ajax, dat nu juist de titel in de wacht lijkt te slepen. 'Vorig jaar was daar gezeik hoog in de boom. Dat straalde uit naar de prestaties op het veld. Het zou best kunnen zijn dat de monteurs van Red Bull denken: Max kon het altijd wel, maar als zelfs hij het nu niet meer kan. Die onzekerheid sluipt erin. Dan mis je misschien net twee procent, maar dan ben je wel al gezien.'
Op beelden werd duidelijk dat Verstappen hoofdschuddend in zijn Red Bull-bolide zat. Doornbos weet dat dit de mensen bij het team ook niet koud laat. 'De emotie zit er gewoon vol in na zo'n race. Je ziet Max, een viervoudig wereldkampioen, op de laatste plek rijden. Vorig jaar en het jaar daarvoor zette hij halverwege de race iedereen op een ronde. Dat is gewoon heel erg pijnlijk om te zien. Dan mag je wel keihard met je vuist op tafel slaan', aldus Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties