Oscar Piastri heeft zoals verwacht de Grand Prix van Bahrein gewonnen. Achter de ongenaakbare Australiër was het wél spannend. George Russell trok uiteindelijk aan het langste eind in de strijd voor de tweede plek, voor Lando Norris en Charles Leclerc. Max Verstappen haalde Pierre Gasly op de streep in en eindigde daardoor als zesde. Vooral de eerste helft van de race van Verstappen verliep dramatisch.
Voor de start van de race verving Red Bull Racing de remmen bij de RB21, nadat de Nederlander in de kwalificatie klaagde over het gevoel van zijn remmen. In de verkenningsronden voor de race liet Verstappen echter al weten dat het gevoel nog niet beter was geworden. Zo leek Verstappen voor een zware race te staan vanaf de zevende startplek.
Topstart voor Norris, Verstappen niet goed weg
Verstappen koos net als de meeste collega's voor de zachte banden in de eerste stint van wat naar verwachting een tweestopper zou zijn. Fernando Alonso, Liam Lawson, en Gabriel Bortoleto waren de andere coureurs met de mediumbanden. Oscar Piastri startte vanaf de eerste plek, voor Charles Leclerc, George Russell, Pierre Gasly, Kimi Antonelli, Lando Norris, en Max Verstappen. De top tien werd volgemaakt door Carlos Sainz, Lewis Hamilton en Yuki Tsunoda.
Bij de start van de race kwam Piastri goed van zijn plek, geholpen door het bandenvoordeel op Leclerc. De Monegask verloor twee plekken aan Russell en Norris. Vooral Norris was goed weggekomen en won dus drie plekken! Verstappen was bij de start de verliezer, en leverde plekken op Sainz en Hamilton in, al heroverde hij de plek op de Brit in de openingsronde alweer. Na de eerste ronde leidde Piastri voor Russell, Norris, Leclerc, Gasly, Sainz, Antonelli, Verstappen, Hamilton, en Tsunoda.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Blunder van Norris
Norris leek in de top tien dus de beste start te hebben, maar de kampioenschapsleider kreeg slecht nieuws. Na twee ronden werd bekend dat hij onderzocht werd vanwege een mogelijke valse start. Dit systeem werkt automatisch, en een straf leek dan ook onvermijdelijk. Bij de herhaling was te zien dat Norris voor zijn startvak stond. De 25-jarige was dus niet te vroeg weg, maar dit vergrijp leverde hem wel een straf van vijf seconden op. Verstappen merkte dit al voor de start op via de teamradio.
Sainz verloor vervolgens twee plekken in enkele bochten tijd. De Spanjaard werd eerst uitgeremd in de eerste bocht door Antonelli, met een extreme inhaalactie, en drie bochten later vloog ook Verstappen op prachtige wijze buitenom bij de Williams. Sainz viel steeds verder terug, en werd in de eerste negen ronden ook al ingehaald door Hamilton en Tsunoda. Norris werd ondertussen niet geraakt door zijn straf, want hoewel hij vijf seconden straf had gekregen, reed hij al na twee ronden vijf seconden voor Verstappen.
Slechte pitstop van Verstappen
Antonelli gaf zijn extreme uitremacties een vervolg, en zette de aanval in op Gasly. De Fransman verdedigde eerst nog succesvol, maar was in bocht vier alsnog het haasje. Verstappen haakte aan, maar beide coureurs zochten in die ronde de pitstraat op, Red Bull leverde wederom een dramatische pitstop af van bijna vijf seconden, waarbij de wereldkampioen terugviel tot de zeventiende plek. De stop zelf was goed, maar de lamp boven Verstappen bleef vanwege een fout op rood staan.
Tsunoda maakte enkele ronden later een pitstop, en ook bij de Japanner bleef de rode lamp branden, waardoor beide Red Bull-coureurs tijd verloren. Dat kwam Verstappen duur te staan, want de Nederlander kwam daardoor vast te zitten achter Esteban Ocon, die zijn pitstop al gemaakt had. Vooraan bleven Piastri en de Ferrari's langer buiten. Toen Piastri stopte kwam hij moeiteloos als derde terug op de baan, achter de Ferrari's, die met de mediumbanden in de eerste stint op een éénstopper leken te mikken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Vooraan wilde Leclerc dolgraag een éénstopper, maar Ferrari ging daar niet in mee, en voorzag beide coureurs na zeventien ronden van nieuwe mediumbanden, waardoor ze verplicht waren om nog een tweede pitstop te maken. Verstappen lag na de pitstops weer zevende en had duidelijk geen goed gevoel in de RB21, en kon maar geen weg langs Ocon vinden. Achter hem werd Antonelli ongeduldig. Verstappen gaf via de boordradio aan dat hij totaal geen grip had, maar had voor de laatste stint wel nog de keuze tussen de harde banden en een set mediumbanden.
Verstappen heeft het zwaar
Na alle pitstops leidde Piastri nog altijd voor Russell en Norris. De Brit had dus geen schade ondervonden van zijn straf. Daarachter was Leclerc de nummer vier, voor Gasly, Ocon, Verstappen, en Antonelli. Ocon was dus de grote winnaar dankzij een zeer vroege eerste stop. De laatste puntenplekken werden ingenomen door Jack Doohan en Hamilton, die Tsunoda na zijn pitstop op het circuit inhaalde. Beide Red Bull-coureurs straalden een gebrek aan vertrouwen uit in hun materiaal.
Verstappen verloor op een gegeven moment zelfs de DRS achter Ocon, waarna Antonelli meteen zijn kans greep en de achtste plek overnam. Verstappen klaagde ook dat alles aan het oververhitten was, zelfs op zijn harde banden. De Nederlander reed na twintig ronden ook slechts vijf seconden voor Tsunoda, en kwam onder druk te staan van Doohan. De Australiër kon Verstappen niet aanvallen, maar werd ingehaald door Hamilton, die een duidelijk bandenvoordeel op Verstappen had.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Ferrari valt aan
Hamilton hoefde niet eens op het rechte stuk te wachten en haalde Verstappen voor bocht 11 moeiteloos in. De Nederlander leek het zwaar te krijgen om überhaupt punten te kunnen pakken. Enkele ronden later had Hamilton ook Antonelli binnengehaald, en de Mercedes-coureur was kansloos op het rechte stuk tegen Hamilton, die de zevende plek overnam. Ondertussen hielden Gasly en Ocon zich goede staande op de vijfde en zesde posities.
Piastri had de race vooraan onder controle, en leidde met een voorsprong van vijf seconden op Russell. Drie mannen streden voor die tweede plek, want Norris kon het gat op Russell wel dichten, maar niet binnen DRS-afstand komen. Leclerc slaagde daar in zijn nieuwere mediums wél in. De Ferrari-coureur remde zijn concurrent in de eerste bocht uit, maar Norris kon eerst nog terugslaan. Een ronde later nam Leclerc die derde plek wél definitief over. Ferrari was achter Piastri het snelste team in de race, en Hamilton haalde dan ook al snel Ocon in, terwijl hij de snelste rondetijd liet noteren.
Verstappen hekkensluiter
De ramprace van Verstappen kende geen einde. De wereldkampioen koos na 26 ronden eieren voor zijn geld, en wisselde naar mediumbanden. De pitstop ging echter wederom helemaal verkeerd bij de werkgever van Verstappen. Nadat Verstappen weer te lang stilstond, viel hij terug tot de allerlaatste plek, waarbij het zeer lastig leek om nog punten te kunnen pakken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Veel coureurs stapten over op een driestopper, want Ocon en Antonelli stopten één ronde later ook. Vanwege de slechte stop van Verstappen slaagde hij er niet in om een undercut te plaatsen. Had Verstappen wel een goede pitstop gehad, had hij zowaar goede zaken kunnen doen. Het positieve nieuws was dat Verstappen op de mediumbanden duidelijk competitiever was.
Safety Car uitgeroepen, nadeel voor Verstappen en Antonelli
Tsunoda reed langer door in de tweede stint, maar had het ook steeds lastiger. De Japanner werd op een gegeven moment uitgeremd door Sainz, waarbij beide coureurs elkaar raakten, en er enige onderdelen van de vloeren vielen. Enkele ronden later koos de wedstrijdleiding ervoor om een Safety Car uit te roepen. Dat was wederom een rampscenario voor Verstappen, die op zijn mediumbanden eindelijk sneller onderweg was.
De top vijf kon zo een gratis pitstop maken, en ook de rest van de top tien stopte, met uitzondering van Gasly. De volgorde met 25 ronden te gaan was Piastri voor Russell, Leclerc, Norris, Hamilton, Gasly, Ocon, Verstappen, Doohan en Sainz, met Tsunoda als nummer 11. Gasly, Ocon, en Verstappen hadden daarbij dus een bandennadeel, nadat zij al eerder stopten. Antonelli koos ervoor om die gebruikte banden weer in te leveren. De Italiaan viel daardoor terug tot de veertiende plek.
Verstappen had bij de hervatting van de race de oudste banden van iedereen. Voor hem reden ook de McLarens op de mediumbanden, terwijl Russell de enige op zachte banden was in de top tien. Buiten de top tien maakten Tsunoda, Bearman, Antonelli, en Lawson diezelfde keuze. De overige zes coureurs in de top tien reden dus op de harde banden, die Verstappen juist zo slecht bevielen.
Herstart
De race werd weer op gang gebracht met 22 ronden te gaan. Leclerc had een zeer slechte herstart, en miste de laatste bocht. Leclerc verdedigde echter goed, waarna Norris onder druk kwam te staan van Hamilton. De Brit haalde zijn landgenoot in, maar Norris sloeg drie bochten later weer terug. Norris ging daarbij echter nipt over de witte lijnen heen, en hij kreeg dan ook te horen dat hij de plek terug moest geven. Twee ronden later haalde Norris Hamilton alsnog in.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen viel Ocon bij de herstart aan, maar zijn aanval slaagde niet. Twee ronden later lukte dat wel, en zo schoof Verstappen op naar de zevende plek. Na een dramatische eerste helft van de race ging het op de mediumbanden duidelijk beter. Ocon reed op de harde banden, die Verstappen eerder zo slecht bevielen, en ook Hamilton liet weten dat de harde banden dramatisch waren. Zo zat Verstappen ondanks oudere banden in de laatste stint opeens in een redelijke positie.
De harde banden werkten duidelijk niet goed, en dat ondervond Leclerc ook. Norris kon met zijn zachtere banden weer aansluiting vinden. Met twaalf ronden te gaan viel Norris de Ferrari-coureur aan, maar hij verremde zich daarbij, waarna hij weer een gat van drie seconden moest dichten. Daar had de Brit echter niet lang voor nodig, en hij haalde Leclerc uiteindelijk dan ook in.
Norris opende daarna de jacht op Russell, die problemen met zijn DRS en stuur had. De Brit werd dan ook onderzocht vanwege foutief gebruik van zijn DRS, waardoor hij moet vrezen voor een straf. Norris viel Russell nog aan, maar kon de Mercedes-coureur niet meer passeren. Verstappen kreeg in de eindfase van de race nog DRS achter Gasly, en haalde de Fransman in de laatste bochten in. Piastri won de race dus uiteindelijk voor Russell, Norris, Leclerc, Hamilton, Verstappen, Gasly, Ocon, Tsunoda, en Antonelli.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties