max verstappen red bull racing japan livery rb21 14 Opinie
Opinie

Mol heeft informatie over Red Bull: 'Dan komen ze met de eerste grote upgrade'

max verstappen red bull racing japan livery rb21 14

Olav Mol beseft dat Max Verstappen echt de limieten heeft verkend in Japan. De Nederlander gaf alles in een ultieme Q3-poging en pakte met een briljante ronde poleposition. Een dag later greep Verstappen de grootste beker na een enorme inhaalslag tijdens het weekend. Mol legt uit dat het tijd nodig heeft om echte veranderingen door te voeren, en weet te melden wanneer het team met een groot upgradepakket komt.

Verstappen pakte in Suzuka zijn 41e poleposition. Bij slechts acht polepositions wist Verstappen een dag later de Grand Prix niet te winnen. Voor de 33e keer slaagde de Limburger er wel in om zijn eerste startplek om te zetten tot een Grand Prix-zege. Mol snapt de uitgelaten reactie van de wereldkampioen wel, na het pakken van zijn poleposition. 'Hoelang was het geleden?' vraagt de commentator aan zijn collega's bij De Stamtafel. 'Je hoort opluchting. Hij had het zelf ook niet verwacht. Hij is vijftien keer achter elkaar niet vanaf poleposition gestart! In Oostenrijk pakte hij zijn laatste poleposition.'

'Als Verstappen dat roept...'

In het thuisland van Red Bull wist Verstappen zijn poleposition overigens niet om te zetten in een overwinning. Dat lukte in Japan wel, voor het vierde jaar op rij. 'De hele wereld praat erover dat die auto niet goed is', zo legt Mol uit dat deze poleposition heel veel betekende voor Verstappen. 'Hij is bezig met die engineers om de auto beter te maken, maar de RB21 doet nog niet wat hij wil. Dat is al een hele tijd zo.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

engineer max verstappen red bull racing 1
Verstappen met Michael Manning.

'Dan komt dit eruit', zegt Mol over de vreugde van Verstappen over de boordradio. 'Hij zegt het zelf ook: hier doe ik het voor. Die zaterdagmiddag is puur adrenaline en alfamannetjes-gedrag', glimlacht de commentator van Ziggo Sport. 'Hij zei zelf dat hij vijf keer bijna op zijn bek ging. Als Verstappen dat roept, heeft hij echt op de limiet gezeten', beseft Mol. 'Dat is die ontlading.' Verstappen nam onder meer veel risico in de eerste bocht, waar hij meteen veel tijd won op de McLarens.

Upgrades aan de RB21

Verstappen kende zoals zo vaak lastige vrije trainingen in Japan. De Red Bull-coureur uitte zijn onvrede na de vrijdag, en werkte zich een slag in de rondte met zijn engineers om een betere afstelling te vinden. Daarbij werd de auto volgens Christian Horner binnenstebuiten gehaald na de laatste vrije training. Het gevolg was dan ook dat Verstappen de kwalificatie inging met veel onzekerheden, maar het risico betaalde zich uiteindelijk uit.

Mol geeft aan dat Verstappen met een totaal nieuwe afstelling ook meteen de limieten moest vinden. 'Ik denk wel dat dat lastig is', beseft de analist. 'Het probleem is dat je de auto na de kwalificatie ook niet meer kunt aanpassen. Hij pakte elke sessie wat erbij. Ze waren tijdens de kwalificatie nog steeds bezig om te finetunen. Dat hebben ze geweldig gedaan, want het ging sessie voor sessie steeds beter. Het was subliem', concludeert de autosportcommentator.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mol heeft informatie over Red Bull: 'Dan komen ze met de eerste grote upgrade'
Verstappen vliegt over het circuit in de kwalificatie.

Hoewel Verstappen won, is het probleem van Red Bull nog niet helemaal opgelost. Mol geeft aan dat het ook niet zo makkelijk zal zijn om dit aan te pakken. 'Je begint met een bepaald concept qua auto. Je hebt dan niet per weekend allerlei vrijheden om maar alles aan de auto te veranderen.' Onder het budgetplafond moeten de teams daarnaast erg voorzichtig zijn met hun uitgaven. Daarnaast moeten de teams dit jaar van dat budget ook een totaal nieuwe auto voor 2026 ontwerpen.

Toch komt Red Bull in ieder geval aan het begin van het seizoen nog met flinke verbeteringen. 'Je zit vast aan het concept, dat je in de winter hebt uitgetekend, tot je een grote upgrade kunt meenemen', aldus Mol, die ook weet te melden wanneer dat moment zich aandient. 'Ik heb begrepen dat Red Bull in Imola haar eerste grote upgrade gaat meenemen.' Verstappen zal dus voor die tijd nog de Grands Prix van Bahrein, Saoedi-Arabië, en Miami moeten overleven. Twee races na Imola komt er ook een wijziging voor de flexibele voorvleugels, waarbij Red Bull een stap hoopt te zetten.

McLaren kopiëren

McLaren valt ook op andere technische gebieden op, weet Mol te melden. 'McLaren heeft een andere voorwielophanging dan de rest. Die zit heel laag aan het chassis vast. Dat hebben ze gedaan, zodat ze vrije lucht hebben richting de sidepods', legt Mol uit. 'Dat kan de rest dus niet zomaar implementeren. Afkijken mag wel, maar implementeer het maar eens! Als je daar iets verandert, verandert daarachter ook veel. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je dat ook gaat proberen. Dat doe je niet zomaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws