koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda 12 Opinie
Opinie

Coronel raadt Verstappen aan om te vluchten: 'Red Bull-motor is niet competitief'

koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda 12

Bij Viaplay-programma Vrooooom is het uitgebreid over de toekomst van Max Verstappen gegaan. Het weekend in Japan stond in het teken van het afscheid van Honda, nu Red Bull Racing overstapt op haar eigen power units. Tim Coronel raadt de wereldkampioen aan om de deur bij Red Bull achter zich dicht te trekken en eieren voor zijn geld te kiezen, aangezien de 27-jarige anders voor een Fred Flintstone-scenario moet vrezen.

In de nabeschouwing van Viaplay ging het uiteraard veelvuldig over de prachtige overwinning van Verstappen op Suzuka. De Nederlander heeft in zijn jaren met Honda alleen in 2019 niet gewonnen op het circuit van de Japanse fabrikant. Ditmaal greep Verstappen echter ook de hoofdprijs met een speciale Honda-livery. 'In Japan, voor Honda, en dan dit feestje? Dat is het mooiste dat er is', roept Coronel uit bij het zien van de champagnedouche.

Red Bull Powertrains niet competitief

Al snel komen de mannen terug bij de realiteit: het feestje is vooral ook een afscheid, omdat Honda komend jaar naar Aston Martin verkast. 'Honda', klinkt het vanuit verschillende kanten, als gevraagd wordt wie van de drie betrokken partijen (Verstappen, Red Bull, en Honda) het meest spijt krijgt van dit aankomende afscheid. Presentator Rob Kamphues vraagt zich af of dit nog steeds hetzelfde is als Red Bull in 2026 met haar nieuwe motor niet mee kan komen. 'Als?' vraagt Coronel. 'Dat is een zekerheid', meent de analist.

Coronel is ervan overtuigd dat Red Bull Powertrains in 2026 niet goed voor de dag zal komen. Helmut Marko gaf recentelijk toe dat Red Bull een kleine achterstand heeft met de verbrandingsmotor, maar dat de verschillen met de batterij veel groter kunnen zijn, en dat hij niet weet wie er nu het beste voorstaat. Coronel weet in ieder geval zeker dat dit niet Red Bull is. 'Als iemand met een nieuwe motor in de Formule 1 komt, zoals bij Honda (in 2015, red.)... Zij waren niet eens helemaal nieuw, maar hoelang deden ze erover voordat ze een beetje competitief waren?'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen honda oostenrijk 2019
Verstappen pakte in 2019 het eerste Honda-succes sinds de terugkeer van het Japanse merk.

Honda had in 2015, 2016, en 2017 horrorjaren, waarna het proefjaar bij Toro Rosso in 2018 beter verliep. Vervolgens wist men het gat met de absolute top in de jaren daarna definitief te dichten als leverancier van beide Red Bull-teams. 'Denk je dan dat een nieuw motormerk, dat nog nooit in de Formule 1 heeft gezeten - al heeft Ford wel bij Cosworth gezeten - meteen snel is? Dat is onmogelijk', aldus Coronel. De tafelgasten bespreken vervolgens dat de rol van Ford ook beperkt is, en dat de power unit in principe door Red Bull Powertrains geproduceerd wordt. 'Ik ga jullie vertellen, hij is niet competitief. Dat kan ik jullie vertellen.'

Aston Martin wacht op Verstappen

Honda-president Koji Watanabe liet afgelopen week optekenen dat het zijn wens is om in de toekomst weer met Verstappen samen te werken. Hij gaf aan dat Verstappen goed communiceert met de Honda-engineers, die groot fan zijn van de wereldkampioen. De link tussen Verstappen en Aston Martin is dan ook al snel gelegd. 'Wie zegt dat ze daar niet al lang mee bezig zijn? Dat lijkt mij heel erg logisch.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda 12 christian horner
Watanabe ziet Verstappen graag komen. Verstappen hield zelf de deur ook wagenwijd open.

Coronel wijst daarbij ook op de invloed van Lawrence Stroll. 'Als je het meeste geld in de Formule 1 hebt, wat doe je dan?' zegt Coronel over de steenrijke Canadees. 'Je bouwt nieuwe faciliteiten, je haalt een designer (Adrian Newey, red.), en een motor', zegt hij over Honda. 'Dan ontbreekt alleen de topcoureur nog. Dan moet je toch Max hebben.' Tim beaamt vervolgens de woorden van broer Tom, die vaak aangeeft dat Honda door blijft gaan tot ze winnen. 'Ze hebben alle ingrediënten, behalve de coureur.'

Verstappen hield zelf afgelopen week de deur ook al wagenwijd open voor Honda. 'Wie weet werken we in de toekomst ook weer samen', zei Verstappen tegenover Reuters. 'We weten wat mogelijk is. Het is een afscheid voor nu, maar meer dan dat is het ook niet. Ik ben nog erg jong, en je weet nooit wat de toekomst zal brengen', aldus de Limburger. Later in het weekend uitte Verstappen zijn frustraties over de werkinstelling van zijn Red Bull-collega's, die te graag thuis zouden werken. 'Daar word je lui van.' De instelling van Verstappen past dan ook goed bij de Honda-mentaliteit.

Dramatisch 2025

Momenteel bakt Aston Martin er echter weinig van. Newey is in maart begonnen bij het Britse team, en staat duidelijk voor een immense klus. Christijan Albers liet de afgelopen dagen nog weten verrast te zijn door het feit dat Newey nog geen verschil heeft kunnen maken bij het team, maar Giedo van der Garde denkt dat de Brit dat niet eens probeert. 'Die auto is al zo slecht. Newey heeft al gezien dat dat kansloos is. Wat moet hij daarmee doen?' De analisten beseffen dat de focus bij het team al op 2026 ligt.

Als Verstappen verhuist, vervangt hij vermoedelijk Fernando Alonso, maar Van der Garde wijst juist aan dat Stroll eerder aan vervanging toe is. 'Heb jij Lance Stroll gezien? Jezus, die was slecht bezig.' Van der Garde verwacht zelf ook niet dat Verstappen in 2026 al verhuist. 'Als Verstappen bovenaan het kampioenschap mee blijft doen, en meedoet om de titel, kan hij niet weg. Ik heb het contract niet gelezen, maar hij heeft een contract tot en met 2028. Hij heeft de teams voor het uitkiezen, maar als hij voor het kampioenschap gaat, en hij wint hem, dan gaat hij niet weg.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fernando alonso max verstappen azerbeidzjan 2024
Alonso is lovend over Verstappen, maar is de Nederlander een risico voor zijn stoeltje?

Coronel raadt Verstappen toch aan om wel te vertrekken. De verwachting is dat de power units het belangrijkste onderdeel zijn in de beginjaren van het nieuwe reglement, net als in 2014. 'Als die motor volgend jaar echt zo slecht is, maakt hij het à la Fred Flintstone niet goed. Die motor is nog niet goed', zegt Coronel overtuigd. In 2009 en 2014 zagen we bij grote reglementswijzigingen ook grote veranderingen in de pikorde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws