Adrian Newey heeft altijd voor successen gezorgd bij zijn vorige werkgevers, maar Aston Martin moet in 2026 van ver komen. Lawrence Stroll trok zijn portemonnee voor de Britse topontwerper, maar Robert Doornbos weet te melden dat er nu al frictie is tussen Stroll senior en Newey. Hij wijst ook op de verschillende belangen van beide mannen.
Doornbos verscheen via een videoverbinding bij De Stamtafel, een programma van Ziggo Sport. De analist besloot afgelopen weekend naar Jeddah af te reizen, nu hij zelf ook in het Midden-Oosten woont, en deelde de laatste nieuwtjes uit de paddock. 'Er is natuurlijk veel meer gaande dan alleen Red Bull Racing en McLaren. We kijken allemaal naar die twee teams, en ik verwacht dat het op deze manier een waanzinnig gevecht voor het kampioenschap wordt, maar in de paddock gebeurt van alles', vertelt de Rotterdammer.
Conflict tussen Stroll en Newey
Aan het begin van het 2024-seizoen klaagden vijf teams er nog over dat punten nagenoeg onhaalbaar zouden zijn, aangezien de vijf topteams altijd de eerste tien plekken zouden bezetten. Er werd uitvoerig gesproken over een nieuw puntensysteem, maar inmiddels lijkt het een eeuwigheid geleden te zijn dat Aston Martin als topteam gezien kon worden. De Britse renstal staat nu op de zevende plek in het kampioenschap, dankzij tien punten voor Lance Stroll in de Australische regenrace, en dankzij de diskwalificaties in China.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Racing Bulls en Alpine lijken echter duidelijk sneller te zijn, en de kans is dan ook groot dat Aston Martin in de komende weekenden terug zal vallen tot de negende plek bij de constructeurs. 'In die tweede helft van de paddock is de sfeer een beetje grimmig, want er lopen een aantal chagrijnige mensen in die paddock, waaronder Lawrence Stroll, de vader van Lance Stroll', weet Doornbos te melden.
'Lawrence Stroll heeft een enorm aura om zich heen hangen, maar momenteel is het niet zo fijn om bij hem in de buurt te zijn', grinnikt de oud-coureur. 'Dat merk je ook echt, want hij stampt echt de paddock in. Het verhaal gaat nu rond dat hij woest is, dat Adrian Newey zich niet wil bemoeien met de 2025-auto. Als je naar hun gebrek aan snelheid kijkt, zijn ze echt de verliezers van het weekend.' Fernando Alonso staat na vijf weekenden nog op nul punten.
Verschillende belangen
Doornbos wijst erop dat Stroll erover nadenkt om het team te verkopen. 'Er zijn gesprekken gaande met een Saoedisch staatsinvesteringsfonds, dat mogelijk het team van Aston Martin wil overkopen, waar Max Verstappen mogelijk naartoe gaat. Kijk even waar ze rijden!' roept de Rotterdammer vervolgens uit. 'Lance Stroll heeft nu de meeste Q1-uitschakelingen ooit! Fernando Alonso kan helemaal niks met deze auto.'
Stroll senior zal graag betere prestaties van zijn team willen zien, zodat hij meer geld kan krijgen voor de verkoop van (een deel) van het team. Hij rekent daarbij op Newey, maar de Brit heeft andere belangen. 'Adrian Newey zegt: ja jongens, ik doe wel mee vanaf 2026. Lawrence denkt: ik betaal je nu al 33 miljoen per jaar, dus ik zou het fijn vinden als je nu ook al een oogje in het zeil houdt. Dat gebeurt dus niet. Je merkt dat daar heel veel wrijving is', vertelt Doornbos.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Olav Mol haakt op de woorden van zijn collega in. 'Je moet je voorstellen dat je de allerbeste stukadoor in de wereld bent, en je mag een mooi kunstwerk opnieuw gaan stukadoren. Ze komen er twee maanden voor je klus erachter dat er een paar scheurtjes in zitten. Ze vragen: heb je een beetje lijm? Repareer dat even en zet even je handtekening eronder. Dat is hoe Newey erbij zit', zegt Mol met een lach.
'Als hij iets aan deze auto gaat doen, en die auto komt nog niet vooruit, dan is hij al gezien. Hij denkt dus: ik doe helemaal niks aan dit ding. In 2026 komen we wel naar voren. Ik snap de kant van Newey dus heel goed', concludeert Mol. De commentator denkt dat Newey zijn naam niet aan de zwakke auto van Aston Martin wil verbinden.
Newey wil zwakke prestaties zien
Doornbos legt ook de andere kant van het verhaal uit, en verklaart dat Newey juist baat heeft bij mindere prestaties van het team. 'Er zit ook een stukje strategie in. Newey zal hopen dat Aston Martin voorlaatste eindigt bij de constructeurs, want dan krijgt hij enorm veel tijd in de windtunnel.' Aston Martin heeft een totaal nieuwe windtunnel, die in 2026 zo overuren kan draaien. 'Hij kan in 2026 dan al helemaal alle credits opeisen. Het is in het voordeel van Adrian dat Aston Martin niet al te hoog eindigt bij de constructeurs.'
Verder sprak Doornbos ook nog kort even over Alpine. 'Bij Alpine is het hetzelfde verhaal. De toekomst van Jack Doohan hangt aan een heel dun draadje. Pierre Gasly vloog er in de eerste ronde al uit na een hele domme actie bij Yuki Tsunoda. Daarna reden ze alleen met Doohan nog rond voor plek achttien. Ook daar was de sfeer niet super. Ik ben heel benieuwd wat Flavio (Briatore, red.) uit zijn hoge hoed gaat toveren, om dit seizoen nog de goede kant op te laten vallen.' De Italiaan heeft ook de ambitie om Alpine weer competitiever te maken, en geldt als een onvoorspelbare speler in de paddock.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties