pirelli red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 3 Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Lambiase vreest voor taalgebruik, Verstappen cynisch: 'Dit boeit me niet'

pirelli red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 3

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen vertrok in Jeddah vanaf poleposition, maar kwam als tweede over de streep. Voor het incident met Oscar Piastri in bocht 1 kreeg hij een vijfsecondenstraf, waarmee hij het duidelijk niet eens was.

De viervoudig wereldkampioen had weinig vertrouwen in de kwalificatie en de race nadat hij zag hoe groot de achterstand op McLaren was in de vrije trainingen. De Britse renstal had bijna een seconde voorsprong en in de kwalificatieruns ging het niet veel beter voor Red Bull. Zoals altijd ging Red Bull te werk om stap voor stap meer performance te vinden. Dat lukte voor Verstappen, die de poleposition pakte op zaterdag.

Titelrivaal Lando Norris belandde met nog acht minuten op de klok in de muur bij bocht 5. 'Rode vlag, Max, rode vlag', informeerde Gianpiero Lambiase. 'Ik heb net de pits gemist', zei Verstappen, die dus een rondje door moest rijden. 'Geen probleem, we hebben genoeg tijd. Norris staat in bocht 5', liet de ingenieur weten. 'Is alles in orde met hem?' vroeg Verstappen, die op dat moment langs de gecrashte McLaren reed.

Strategisch duo te werk

'Ja, hij zei dat zojuist op de boordradio', reageerde Lambiase. Verstappen ging naar binnen om het plan te bespreken met Lambiase. Er waren nog acht minuten te gaan. 'Met een goede in lap kunnen we twee rondes pushen', zei Lambiase. 'Dus je bedoelt de ronde afmaken, dan hard pushen en naar binnen komen voor een nieuwe set?' vroeg Verstappen. 'Ja, dat is het plan', zei de ingenieur. 'Wil je dat ik nu push of niet? Mijn banden zijn nog koud.'

Hij kreeg de opdracht van Lambiase om een 'standaard' out lap te doen. Hij werd begeleid door zijn race-ingenieur om een gaatje te trekken naar de rest. 'Pushen op je weg naar binnen, we doen een live pitstop.' Verstappen kon na zijn eerste pushronde dus direct naar binnen voor zijn laatste nieuwe set softs om alles te geven in de laatste pushronde.' Die laatste vliegende ronde leverde hem de poleposition op. 'Oh mijn god!' reageerde Verstappen. 'Simply lovely that.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase vreest voor taalgebruik, Verstappen cynisch: 'Dit boeit me niet'
Verstappen mocht zijn 42ste Pirelli-poleband in ontvangst nemen.

Aan de stok met Piastri

Op zondag mocht de Nederlander de race vanaf P1 aanvangen met Oscar Piastri en George Russell op zijn hielen. Piastri was een klein beetje sneller weg dan Verstappen, waardoor ze allebei op hetzelfde moment door bocht 1 wilden. Verstappen ging wijd om een crash te voorkomen en sneed de bocht af. 'Hij deed geen poging om die bocht te halen', zei Verstappen direct, terwijl Piastri hetzelfde over hem zei.

'Begrepen, Max', zei Lambiase. 'Gasly is gestopt in bocht 5. De safetycar is nu bij de exit van bocht 2. Hij gaat de run off gebruiken bij bocht 4, dus volg de safetycar alsjeblieft.' Pierre Gasly en Yuki Tsunoda waren gecrasht in de openingsfase waardoor beide auto's van de baan getakeld moesten worden. Er lag ook veel rotzooi op het asfalt, waardoor de safetycar de baan af mocht snijden, en de coureurs zelf dus ook.

De safetycar-periode was van korte duur, twee ronden later kon de race voortgezet worden. De stewards keken ondertussen naar het incident in bocht 1 en kwamen niet veel later met het oordeel. Verstappen kreeg een vijfsecondenstraf aan de broek. 'Om je op de hoogte te brengen: je hebt een straf van vijf seconden voor bocht 1. Head down', zei Lambiase. 'Nou, dat is bloody lovely!' reageerde Verstappen cynisch.

Lambiase waakt voor taalgebruik: 'Geen antwoord geven, alsjeblieft'

Lambiase begon halverwege Verstappens reactie op de vijfsecondenstraf ook al te praten, omdat hij hoopte dat de Nederlander niet iets zou zeggen dat hem in de problemen kon brengen. 'Geen reactie, alsjeblieft, dank je', verzocht Lambiase. 'Geen zorgen hoor, het boeit me niet', zei Verstappen. Lambiase wilde zijn focus weer richten op de auto en om te proberen vijf seconden los te raken van Piastri. Bij de pitstop zou Verstappen zijn straf inlossen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

gianpiero lambiase red bull racing oostenrijk zondag 2024
Lambiase verzocht Verstappen om niet te reageren op de vijfsecondenstraf.

Vanaf ronde vier was de viervoudig wereldkampioen alles aan het geven, terwijl hij zijn banden managede, om het gat groter te maken. Piastri wist af en toe binnen DRS-afstand te komen, maar moest op een gegeven moment wel afhaken. Het is lastig om in te halen op het Jeddah Corniche Circuit en de coureurs hebben al gauw last van de vuile lucht. Piastri merkte dat zijn banden snel begonnen te oververhitten.

In deze fase van de race hield Lambiase Verstappen voornamelijk op de hoogte van het gat tussen hem en de rijders achter hem. 'We hebben nu ook een strike voor track limits in bocht 2', gaf Lambiase door. 'Dat was trouwens voor het incident van bocht 1 in ronde 1', voegde hij eraan toe. Daar snapte Verstappen niets van. 'Ik dacht dat ze die niet mee zouden tellen, dat zeiden ze letterlijk in de briefing', reageerde hij.

Verstappen moet alles geven

Lambiase ging daarna verder met het doorgeven van data over het gat tussen hem en Piastri. De McLaren-coureur moest op een gegeven moment afhaken omdat de banden echt te heet werden. Verstappen merkte dat de achterbanden heet werden. 'Mag ik ook een update over de front flap?' vroeg Lambiase. 'Ja, alles is goed', reageerde Verstappen. 'Het gat naar Russell is nu 5.2 seconden', zei de ingenieur.

'Wil je dat ik push of niet?' vroeg Verstappen. Ronde vijftien was aangebroken en de eerste ronde pitstops was al aan de gang. 'Ja, mag. Blijf doorgaan. Als we de stint zo lang mogelijk kunnen maken, gaat dat alleen maar voordelen opleveren, Max', legde Lambiase uit. 'De banden bereikten net een piek, maar dalen nu weer in temperatuur.'

Red Bull wilde de pitstop duidelijk uitstellen. Verstappen gaf aan dat hij het nog wel een paar rondjes kon volhouden. Lambiase verklaarde waarom hij door moest gaan: 'We komen nu in veel verkeer terecht als we stoppen. Blijf doorgaan, dit is fantastisch. Push, Max, push.' McLaren ging voor de undercut op Verstappen. Piastri kwam net achter Lewis Hamilton terug op de baan. Verstappen moest blijven trappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 2
Verstappen moest tijdens zijn pitstop de vijfsecondenstraf inlossen.

Lambiase verklaart late stop

De stop van Piastri verliep echter niet vlekkeloos. 'Zijn pitstop was een seconde slomer dan hij had moeten zijn', zei Lambiase. 'Ga ik naar binnen nu?' vroeg Verstappen in ronde 21. 'Nee, blijf buiten', verzocht de pitmuur. 'De banden zijn niet in goede staat', waarschuwde de Nederlander. 'Begrepen, Max. Blijf pushen, alles wat je hebt', zei Lambiase. Aan het einde van die ronde ging hij naar binnen voor verse harde banden en loste hij zijn straf in.

'Je moet overtake kort indrukken op je stuur en dan binnenkomen. Je moet de auto zo snel mogelijk stopzetten als je kunt', zei Lambiase. Hij kwam achter Hamilton weer de baan op, die kort daarvoor was ingehaald door Piastri. 'Je hebt een voorsprong van 2.9 seconden op Russell. Denk aan wat er nog gaat komen, Max. 29 ronden', motiveerde hij zijn coureur. 'Informatie: Norris rijdt 33.8 op dit punt', voegde Lambiase eraan toe.

Hamilton ging niet veel later naar binnen, waardoor hij redelijk in vrije lucht reed. Piastri en Norris lagen voor hem, met Leclerc aan de leiding. De Ferrari-coureur moest op dat moment nog naar binnen. Lambiase hield Verstappen vanaf ronde 23 op de hoogte van de pace van de heren voor hem. Leclerc reed een lange stint op de mediums, en Norris moest ook nog een pitstop maken. 'Ik voel niet veel mechanische grip van deze band', zei Verstappen.

Lambiase kwam met allerlei afstellingen om te helpen

Verstappen lag op zo'n vier seconden van Piastri, maar slaagde er niet in om dat gat kleiner te maken. Met name toen Piastri in vrije lucht reed, kon de Nederlander het gat slechts stabiel houden. Hij won wel tijd op de rijder achter hem, maar daar had hij niet zoveel aan. Red Bull probeerde ondertussen van alles om Verstappen een betere auto te geven. 'Laat het me weten als je problemen hebt met het rijgedrag of iets anders', verzocht Lambiase.

Hij gaf vervolgens wat afstellingen door die Verstappen iets meer rechtelijnsnelheid konden geven. 'Het enige nadeel is dat je het gaat merken bij de engine braking in bocht 27, maar je krijgt wel iets meer rechtelijnsnelheid', zei Lambiase. 'Is dat allemaal oké?' vroeg hij, Verstappen was namelijk al een tijdje stil. 'Ja, alles is goed', reageerde hij. 'Het gat naar Lando is dertien seconden, met nog vijftien ronden te gaan', zei Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli ferrari charles leclerc mclaren oscar piastri red bull racing max verstappen mercedes george russell gp saoedi arabie 2025 zondag 2 4
Verstappen vertrok vanaf pole, maar kwam als tweede over de streep na een straf voor bocht 1.

Norris was in ronde 34 namelijk naar binnen gegaan. 'Daar zitten nog auto's tussen, toch?' vroeg Verstappen. 'Yep, je hebt Russell nog achter je en daarachter zit Leclerc.' Red Bull bleef bezig om Verstappen nog iets te geven waarmee hij het gat naar Piastri dicht kon rijden. Het zat niet mee met de banden. 'De voorbanden reageren niet', zei Verstappen. 'Ik heb ook wat hulp nodig in bocht 22', verzocht de viervoudig wereldkampioen. 'Ik heb onderstuur.'

Verstappen bekijkt het positief

Het bleef lastig voor Verstappen in de laatste ronden van de race. Het gat tussen Verstappen en Piastri werd een klein beetje kleiner omdat Piastri in verkeer terechtkwam, maar Verstappen kwam niet binnen twee seconden van zijn voorganger. Hij kwam dus als tweede over de streep. 'Wat kan ik zeggen, maat', zei Lambiase. 'Goed gedaan, we hebben alles goed uitgevoerd', zei de ingenieur.

'Wij hebben alles goed gedaan, dus complimenten, jongens', klonk Verstappen. 'Ik probeerde alles te geven wat ik had, maar ja, het is wat het is. We gaan door. Dit weekend was een stuk positiever voor ons.' Ook teambaas Christian Horner loofde Verstappen. 'Je finishte 2.8 seconden achter Piastri. We hebben allemaal een mening over de eerste bocht, maar goede punten gescoord vandaag, en de pace was erg goed.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws