red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp saoedi arabie 2025 zondag Column
Column

Column | Horner zet zichzelf ongelooflijk voor schut met schattige poging om Verstappen te verdedigen

red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp saoedi arabie 2025 zondag

Na één bocht in de Grand Prix van Saoedi-Arabië was het weer zover: de racestandaarden van Max Verstappen stonden weer eens ter discussie. De coureur van Red Bull Racing kreeg voor een kort wiel-aan-wielgevecht met Oscar Piastri een tijdstraf van vijf seconden. De coureur van de Oostenrijkse renstal hield zijn klaagzang voor zich, en dat is eigenlijk maar beter ook. Christian Horner zette zichzelf namelijk al voldoende voor schut na afloop van de race.

De media doen goed hun best om de controverse van de afgelopen race in de buurt te laten komen van de controverse van de Grand Prix van Saoedi-Arabië in 2021. Laten we nou eerlijk zijn: het was een non-incident tussen Verstappen en Piastri. Beide coureurs deden een poging om het grijze gebied in de regels perfect te benutten. Verstappen had gegokt en verloren. Piastri liet simpelweg in één actie zien waarom de tactieken die de viervoudig wereldkampioen zelf al zo vaak benut heeft, werken met de huidige reglementen van de FIA.

De Formule 1-romantici moeten juist hopen dat dit een voorbode is voor de rest van het seizoen. Een potentiële rivaliteit tussen Verstappen en Piastri zou namelijk wel in de buurt komen van het wereldseizoen in 2021. We mogen blij zijn dat de Australiër op dit moment opstaat, terwijl Lando Norris als straf op zaterdag de stukjes carbon van achter de vangrail vandaan moest plukken.

De rivaliteit tussen Verstappen en Norris was altijd flauw, alsof je gekookte piepers zonder zout voorgeschoteld krijgt. Een strijd tussen Verstappen en Piastri is een prachtig gerecht, op smaak gebracht door een sterrenchef, in de maak. Alleen moet Horner geen Toto Wolff-tactieken uit de kast halen.

FIA handelt ook nu goed

De regels van de Formule 1 staan alle lange tijd ter discussie. Vaak kwam vanuit Groot-Brittannië de vraag: 'Hoe kan Max Verstappen telkens wegkomen met zijn rijgedrag?' De regels omtrent de wiel-aan-wielgevechten hielpen de Nederlander telkens uit de brand. Ditmaal had Piastri het voordeel van de twijfelachtige regelgeving binnen de FIA. Als een aanvallende coureur grotendeels naast de verdedigende partij zit bij de apex, dan geeft dat de aanvallende coureur het recht op de bocht.

Als de verdedigende partij, wat in dit geval Verstappen was, de baan afsteekt, hangen daar consequenties aan. We hoeven maar een halfjaar terug in het verleden te duiken om eenzelfde scenario tegen te komen. Verstappen deed in bocht 12 van het Circuit of the Americas namelijk precies hetzelfde bij Norris. Destijds werd Norris schuldig bevonden van leaving the track and gaining an advantage.

De Brit kreeg van de stewards ook een tijdstraf van vijf seconden, aangezien Verstappen zelf ook niet op de baan wist te blijven. Piastri kleurde wel binnen de lijntjes, al dreigde het kleurpotlood wel even de randjes te overschrijden, waardoor Verstappen zelfs een tijdstraf van tien seconden boven het hoofd hing. Doordat het de eerste ronde was kwam de Red Bull-coureur er nog genadig vanaf.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 13
In de Verenigde Staten hadden Max Verstappen en Lando Norris het aan de stok. 

Verstappen mag dan ook niet boos zijn op de gebruikte tactiek van Piastri en hoe deze is bestraft. Dat is hetzelfde als de Verenigde Staten die boos werd op de Sovjet-Unie nadat het nucleaire raketten had geïnstalleerd op Cuba, terwijl Amerika zelf raketten had geïnstalleerd in Turkije. 'Hé, jij mag dat niet doen, alleen ik mag dat doen.'

Misschien had Verstappen het gevoel dat hij in die situatie de aanvallende partij was, Piastri lag immers met zijn neus voor de Red Bull-coureur. Een passeeractie is echter pas compleet als de gehele auto voorbij de verdedigende partij is, wat in de situatie met Norris op het Circuit of the Americas wel het geval was.

Het zou echter de FIA niet zijn als er geen onwerkelijke beslissing werd genomen gedurende een race waarin het ook goed handelde. Liam Lawson kreeg namelijk wel tien seconden voor leaving the track and gaining an advantage. Het incident werd onder het tapijt geveegd door de regie van Formula One Management, alsof het ineens een hand boven het hoofd van de FIA wilde houden.

Lawson was Doohan namelijk al lang en breed voorbij, want hij had een voorsprong van bijna twee wagenlengtes. Hij remde iets te laat voor bocht 1 en kwam met alle vier de wielen buiten de baan. Zijn voorsprong op Doohan was zelfs kleiner na het incident, maar de wedstrijdleiding besloot dat Lawson nog niet genoeg gestraft was met zijn demotie.

Horner zet zichzelf voor schut

Er zijn naast de dood maar weinig dingen zeker in het leven, maar er is nog één ding waar je je klok op gelijk kan zetten: Red Bull verdedigt Verstappen na een incident. Dat hoort er natuurlijk bij, aangezien McLaren vorig jaar in de Verenigde Staten ook Norris verdedigde ondanks dat het team evenveel recht van spreken had als een vrouw in het Nederlandse politieke landschap voor 1917. McLaren vroeg ook nog eens een right to review aan. Zover lijkt Red Bull niet te gaan, al heeft Horner met zijn geprinte Powerpoint-presentatie al genoeg schade aangericht.

De Red Bull-teambaas nam namelijk foto's van het incident mee naar de mediasessie. Daarmee schoot de Brit zichzelf ongelooflijk in de voet. 'Oscar Piastri had zijn voorwielen minimaal naast de spiegel van de auto van Verstappen bij de apex van de eerste bocht. In feite zaten beide coureurs precies naast elkaar bij de apex van de bocht. Op basis van de richtlijnen voor de coureurs, is dit daarom de bocht van Piastri, en hij heeft daarom ook ruimte op de baan verdiend', was de uitleg van de stewards. Dat is ook precies wat Horner aantoonde met zijn 'verweer'.

In de nieuwe hitserie Adolescence wordt de hoofdpersonage door de politie geconfronteerd met de beelden waarop te zien is dat hij een klasgenootje doodsteekt. Als Horner de advocaat van de hoofdpersonage was geweest, had hij dezelfde beelden als tegenbewijs gebracht. Het is niet meer dan een schattige wanhoopspoging om de media aan jouw kant te krijgen. Laten we het maar een voorbeeld van 'liefde maakt blind' noemen. Het milieu zal in ieder geval wel een factuurtje kunnen sturen naar Horner, want hiervoor zijn onnodig bomen gekapt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Column | Horner zet zichzelf ongelooflijk voor schut met schattige poging om Verstappen te verdedigen
Het verweer van Christian Horner sneed geen hout. 

Het is een soort Wolff-tactiek: bewijzen uitdraaien en dan tonen aan de rest van de wereld. De teambaas van Mercedes had in 2022 nog bewijs van het feit dat Sergio Pérez zei dat de auto van Red Bull 'fucked' was. Vorig jaar gaf Horner stiekem toe dat Wolff gelijk had, want Pérez had al langere tijd moeite met de bolide van de Oostenrijkse renstal. Wie weet geeft de FIA over twee jaar ook toe dat Verstappen eigenlijk geen straf verdiende door nieuwe regels te introduceren. Voorlopig rest Horner alleen nog zijn eigen advies: If you've got a problem, change your fucking car!'

Norris lijdt aan Ferrari-syndroom

Hoewel de auto van Red Bull momenteel niet in staat lijkt te zijn om een kampioenschap te leveren, staat Verstappen er absoluut niet slecht voor in de titelstrijd. Dat heeft de Nederlander dan ook volledig aan zichzelf te danken, aangezien Red Bull in Bahrein ook al op operationeel vlak steekjes liet liggen. Daarmee houdt de Red Bull-coureur zichzelf dus in de titelstrijd, die na de race in Saoedi-Arabië andere vormen aanneemt. Down under staat ineens helemaal bovenaan. Norris geeft een uitstekende start van het seizoen op PSV-achtige wijze volledig uit handen.

De achterstand van de Brit op zijn teamgenoot bedraagt tien punten, wat met de huidige puntentelling in de Formule 1 een makkelijk te nemen horde is. Norris lijkt echter te lijden aan het Ferrari-syndroom: voorafgaand aan het seizoen verkondigen dat het jouw jaar wordt en het dan door ongekende zelf-sabotage door het putje spoelen. Er is geen enkele reden te bedenken waarom Norris voor het tweede weekend op rij een zwaar ondermaatse kwalificatie moest kennen. De ongefundeerde zelfverzekerdheid van voor het seizoen lijkt de McLaren-coureur zo langzamerhand in te halen - net als Piastri dat doet trouwens.

Norris deed zelf ook een wanhoopspoging om zijn gezicht te redden door aan te geven dat de auto van Verstappen op zijn minst net zo snel is als de McLaren-bolide. Maak dat de katten van Verstappen maar wijs. Hoewel de RB21, als deze tenminste in het juiste werkvenster zit, zeker niet zo slecht is als het op sommige momenten lijkt, komt het niet bepaald in de buurt van de MCL39. Norris moet het gewoon beter doen in zijn auto, maar hij is niet bij machte om Verstappen zijn wil op te leggen. Dan siert het vertellen van een onzinverhaal de McLaren-coureur ook niet echt.

Laten we dan ook blij zijn dat Piastri opstaat om Verstappen een koekje van eigen deeg te serveren. Dat moet de viervoudig wereldkampioen ook goed gaan doen, want een Verstappen in het nauw maakt rare, maar vooral toch ook magistrale sprongen. Nu is het voor hem te hopen dat de beloofde upgrades van Red Bull ook daadwerkelijk upgrades zijn. Terwijl de katholieke wereld wacht op de nieuwe paus, als paus Francis niet à la Jezus Christus uit de dood herrijst, staat de Formule 1-wereld een episch gevecht van Bijbelse proporties te wachten met zijn vervolg in Miami.

Meediscussiëren? Leuk! Houd het civiel, naar elkaar en de auteur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws